לאחר שבפרשות תרומה ו- תצווה ציווה הקב"ה את משה על בניית המשכן, באות פרשות ויקהל ופקודי ומלמדות על קיום הציווי בפועל. משום כך כמעט מייד בתחילת פרשת ויקהל התורה גם חוזרת על הציווי שהוביל לבניית המשכן: קְחוּ מֵאִתְּכֶם תְּרוּמָה. על המילה מאיתכם, שלכאורה נראית כמיותרת משום שהתרומה היא מאת בני ישראל, מסביר בעל הכלי יקר שלושה פירושים:
קחו מאתכם תרומה
א. להוציא את הגזול:
כותב הרב: קחו מאתכם תרומה לה׳ – כבר פרשנו למעלה שמאתכם בא להוציא את הגזול… משמע אי אפשר להביא למשכן תרומה משהו שמגיע מגזל וגניבה. לכאורה יכולה לעלות השאלה: איזה אדם שפוי יביא למשכן או לקודש את מה שגנב? האם אדם ילך לגנוב על מנת שיהיה לו מה לתת לקודש? תשובה ראשונה לכך היא שישנם אנשים המדמים לחשוב שעל ידי הנתינה לקודש מעשיהם הופכים לתקינים, משל לאדם שגנב 100 שקלים ונותן 10 מהם כמעשר… דוגמה נוספת לכך ניתן לראות במיני פושעים המצטופפים בימינו סביב רב מסוים, תוך מתן תרומות של עשרות אלפי שקלים כאילו עצם התרומה מנקה את הכסף ואת מעשיהם מכל הפשעים שהם עושים יום יום.
ב. תרומה מאתכם – מרצונכם:
תשובה נוספת לשאלה ניתן ללמוד מההסבר השני של הרב למילה מאתכם: ועוד יכלול מאתכם שכל אחד יזדרז למצווה מעצמו כי יש לך אדם שאינו נותן כלום עד שרואה אחרים נותנים ומתקנא בהם, על כן הוא נותן להשוות את עצמו להם וזה אינו מאתכם כי הוא עצמו אינו סבה אל הנתינה אלא אחרים סיבה לו… אומר הרב כי לא משנה רק מה האדם נותן, אלא מאיזו סיבה הוא נותן: אם אדם נותן בשביל שלא ייראה שהשני נתן יותר זו לא נתינה אמיתית. התרומה צריכה לבוא מתוך האדם ולכן גם תוך התחשבות במה שהוא מסוגל לתת- גם אם זה אומר שייתן פחות מאדם אחר. במצב בו החברה כל כך עסוקה בהסתכלות על האחר- מה הוא לובש, באיזה רכב הוא נוסע או מה הוא תורם יש סכנה שבשל הלחץ החברתי אדם יעשה מעשים לא ראויים בכדי שייראה שגם הוא שייך לכלל ולכן באה האזהרה מאתכם- כל אדם ממה שהוא רוצה ומסוגל לתת.
ג. מאתכם – מגופכם:
ויש אומרים מאתכם ממש כי הנותן מנדבת לבו דומה כאילו הקריב את גופו, ועוד שהעני הנותן כאילו מחסר מבשרו ונותן על דרך שנאמר (ישעיהו נ״ח:ז׳): ומבשרך אל תתעלם, שאל תתעלם מליקח אפילו מבשרך וליתן. וזו ההשלמה לעניין הקודם: כאשר הנתינה היא ממקום אמיתי, היא נחשבת כאילו האדם מביא את עצמו אל הקודש. ברור שהעני מביא מעט, אך זהו מעט שיש לו משמעות: מצד אחד את המעט הזה הוא מחסר ממה שהיה יכול להתקיים בו ולכן זהו דבר מורגש אצלו, ומצד שני נתינה כזו נחשבת ומשמעותית הרבה יותר מאדם הנותן רק כדי להראות לסובבים אותו שנתן – גם אם תרומתו גדולה בהרבה מבחינת ערכה הכספי, כל זמן שהנתינה חסרת תוכן מקודש משמעותה זניחה.

מוטי מלכא
נשוי לעדי ואב לארבעה, ומתגורר כיום בבית שמש. בעבר עסק בחינוך בעיקר במסגרות לנוער בסיכון. כיום הבעלים של 'הרמן הדפסות'.