חיפוש
עגלת קניות

חזק ואמץ לעיני העם

משה מצווה את יהושע: 'חזק ואמץ', ציווי שניתן להבינו בהקשר לתפקיד הצבאי שהולך למלא יהושע בחיי העם, אך לא כך מבין זאת בעל הכלי יקר.

פרשת וילך מהווה שלב נוסף בפרידתו של משה מעם ישראל, ובתחילתה מעביר משה את שבט ההנהגה אל יהושע. מעמד זה מתחיל בעמידתו של יהושע מול העם ומשה מצווה אותו:

וַיִּקְרָא מֹשֶׁה לִיהוֹשֻׁעַ וַיֹּאמֶר אֵלָיו לְעֵינֵי כׇל יִשְׂרָאֵל חֲזַק וֶאֱמָץ כִּי אַתָּה תָּבוֹא אֶת הָעָם הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְהֹוָה לַאֲבֹתָם לָתֵת לָהֶם וְאַתָּה תַּנְחִילֶנָּה אוֹתָם: (דברים, ל"א, ז')

משה מצווה את יהושע חֲזַק וֶאֱמָץ כאשר הסיבה לכך מופיעה בתוך הפסוק עצמו: תפקידו של יהושע להנחיל את הארץ לבני ישראל- תפקיד צבאי, ולכן הוא צריך להיות האמיץ מכל העם לעמוד הנהגה ובמלחמה, וכך מביא בעל הכתב והקבלה בשם הגר"א:

חזק ואמץ – חזק בגוף ואמץ בלב, דהיינו שיאמץ את לבבו שלא ירך (הגר״א).

לעומת זאת בעל הכלי יקר, ר' שלמה אפרים מלונטשיץ' מסביר את הדברים באופן שונה:

ד״א לעיני כל ישראל חזק ואמץ – לפי שעיני כל ישראל עליו וממנו יראו וכן יעשו על כן ביותר הוא צריך להתחזק בתורה ויראת ה׳ לעיניהם על דרך קשוט עצמך תחילה (ב״מ קז:)

הכלי יקר שם את הדגש על כך שחוזקו של יהושע צריך להיות לעיני כל ישראל, בני ישראל מסתכלים עליו כדי ללמוד ולראות איך להתנהג, ולכן עליו להיות להתאמץ כדי שיוכל להיות חזק בשמירת וקיום דבר ה'. מוסיף הרב ואומר שדבר זה הוא על דרך קשוט עצמך תחילה, משמע לפני שהמנהיג בא בדרישה אל העם או אל הציבור- עליו לעמוד במה שהוא דורש.

למעשה משה מצווה את יהושע להוות דוגמה אישית לעם, זהו הבסיס הראשון להצלחת ההנהגה שלו ושל מנהיג בכלל. הרב מסביר זאת בהמשך דבריו:

כי הוא כיתד שהכל תולין בו וזהו שכתוב: 'כי אתה תבוא את העם', רצה לומר- הטובים שבישראל אינן חושדין בכשרים כל כך כמו הפחותים, ובעבורם צריך אתה להיות נזהר ביותר לעיניהם.

המנהיג הוא היתד שהכול תולים בו- כשם שאם יתד האוהל לא יהיה מקובע חזק מספיק אז כל האוהל ייפול, כך המנהיג, אם מעמדו לא יהיה חזק ויציב כל העם ייפול, ומפלת העם ואשמתו תיתלה במנהיג שלא הצליח לשמור על העם.

הרב מדגיש את דברי משה: כי אתה תבוא את העם, העם במובן זה מתייחס לפחותים שבעם, לאותם שלא יהיה בהם את ההגינות שלא לחשוד בהתנהלות המנהיג, אלו שעד היום ימצאו את הסיבה הכי לא רלוונטית למעשי המנהיג בכדי לתרץ לעצמם מדוע הוא לא מספיק טוב ומדוע המצב כל כך גרוע… בשביל למנוע את היכולת שלהם למצוא על מה לדבר- על המנהיג להתנהג בצורה מושלמת שלא תעורר ספק לגבי החלטותיו ומעשיו.

גם משה רבנו וגם בכל הכלי יקר יודעים שמבחינה חברתית יש בעם מרכיבים שונים, לכול אחד אינטרס משלו ודרך משלו לראות את הדברים. יש חלקים בחברה שאינם חושדים בכשרים- שמסתכלים בעיניים אובייקטיביות על המנהיג ומודעים לכך שיש צדדים נסתרים בהנהגה ומה שרואים משם לא רואים מכאן, אולם יש חלקים בחברה שבהם המצב לא כך: וברגע שתינתן להם הסיבה לדבר ולפתוח פה – הדבר עלול לפורר ולהחליש את המבנה החברתי כולו.

משום כך הדרישה היא למנהיג שיוכל להוות דוגמה אישית במעשיו, שיהיה נקי וזך בכפיו, ושבחירותיו יעשו מתוך ראייה עמוקה של דבר ה' וטובת העם, הלוואי שנזכה לכך גם אנחנו.

ברוך ה' לעולם אמן ואמן


תמונה של מוטי מלכא

מוטי מלכא

נשוי לעדי ואב לארבעה, ומתגורר כיום בבית שמש. בעבר עסק בחינוך בעיקר במסגרות לנוער בסיכון. כיום הבעלים של 'הרמן הדפסות'.

דילוג לתוכן