חיפוש
עגלת קניות

הראני נא את כבודך

משה מבקש מהקב"ה לראות את פניו, בקשה שלא ברור מה משמעותה. האם לקב"ה יש גוף או שמא צריך להבין אותה בצורה אחרת.

וַיֹּאמַר הַרְאֵנִי נָא אֶת כְּבֹדֶךָ. (שמות, ל"ג, י"ח)

וַיֹּאמֶר לֹא תוּכַל לִרְאֹת אֶת פָּנָי כִּי לֹא יִרְאַנִי הָאָדָם וָחָי. (שמות, ל"ג, כ)

בקשתו של משה לראות את הקב"ה, היא אולי עוד יותר מפליאה מאשר חטא העגל, ובמיוחד כיום כאשר אנו מאמינים כי אין לו גוף ולא דמות הגוף. כיצד יכול היה משה לבקש דבר זה? ברעיון חכם ששמעתי יש ניסיון לראות דבר עמוק מאוד, ואולי אף סוג של עדיפות שלנו על פני משה:

תשובת הקב"ה למשה היא:

ויאמר: לא תוכל לראות פני, כי לא יראני האדם וחי…והסירותי את כפי וראית את אחרי ופני לא יראו.

כאדם וכבן אנוש אנו לא יכולים לראות את הקב"ה, וזאת בלי להיכנס לבעייתיות האמירה הזו. אולם לא רק אותו איננו יכולים לראות, אלא גם לא נוכל לראות את פניו– את העתיד שהוא צופה ויודע, ולא נוכל לראות או "לחזות" את הרצון שלו ואת דרישתו מאיתנו באותו עתיד.

לעומת זאת את ה- אחרי, נוכל וחובה עלינו לראות- ההיסטוריה פרושה לפנינו, תהליכים שלמים שהתרחשו לאורך מאות שנים אנו רואים היום ובתוכם חובה עלינו למצוא את טביעת האצבע של הקב"ה, את אחריו, ומתוכם למצוא אולי את החינוך שכל כך היה חסר לישראל על אף התגלותם. וכך גם בחיים הפרטיים- לא לחיות בעבר, אבל לא לפחד להסתכל עליו לעיתים ולנסות וללמוד היכן בעתיד לא ליפול.

 

תמונה של מוטי מלכא

מוטי מלכא

נשוי לעדי ואב לארבעה, ומתגורר כיום בבית שמש. בעבר עסק בחינוך בעיקר במסגרות לנוער בסיכון. כיום הבעלים של 'הרמן הדפסות'.

דילוג לתוכן