עגלת קניות

לברך שלום

הכוהנים מצווים לברך שלום לעם ישראל, וחכמים הפליגו במעלת השלום,עד כדי שכאשר אדם נוהג שלום בביתו - הוא יכול להשפיע בכך על העם כולו!

ברכת הכהנים, עליה מצווים הכהנים בפרשת נשא, מסתיימת בברכת השלום:

(כד)  יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ.
(כה)  יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ.
(כו)  יִשָּׂא יְהֹוָה פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם.

 

 

בדרשות רבות הפליגו חכמים בחשיבות השלום, וחלק מהן מובאות במדרש במדבר רבה לפרשתנו:

גָּדוֹל הַשָּׁלוֹם שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שִׁנָּה בַּדָּבָר מִפְּנֵי הַשָּׁלוֹם.. גָּדוֹל שָׁלוֹם שֶׁהַשֵּׁם שֶׁנִּכְתַּב בִּקְדֻשָּׁה אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִמָּחֶה עַל הַמַּיִם בִּשְׁבִיל לְהַטִּיל שָׁלוֹם בֵּין אִישׁ לְאִשְׁתּוֹ.. אַף בְּבִרְכַּת כֹּהֲנִים אַחַר כָּל בְּרָכוֹת סִיְּמָן בַּשָּׁלוֹם – וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם, לוֹמַר שֶׁאֵין הַבְּרָכוֹת מוֹעִילוֹת כְּלוּם אֶלָּא אִם כֵּן שָׁלוֹם עִמָּהֶם!..

באבות דרבי נתן (כ"ח, ג'), תוספת למסכת אבות המיוחסת לרבי נתן הבבלי, מובאת מימרא נוספת בשם רבן שמעון בן גמליאל:

רשב״ג אומר: כל המשים שלום בתוך ביתו – מעלה עליו הכתוב כאילו משים שלום בישראל על כל אחד ואחד! וכל המטיל קנאה ותחרות בתוך ביתו – מעלה עליו הכתוב כאילו מטיל קנאה ותחרות בישראל! לפי שכל אחד ואחד מלך בתוך ביתו שנא׳ (אסתר א׳:כ״ב): להיות כל איש שורר בביתו:

מעלת השלום היא גדולה, וברור מדוע חשוב לאדם להשכין שלום בתוך ביתו, אולם מדוע מעלה הכתוב כאילו השכין שלום על כל אחד מישראל? כיצד מגיעה ההתנהגות הפרטית של האדם בתוך ביתו לרמת העם כולו?

בעל הבנין יהושע, רבי יהושע פלק, מסביר זאת:

כאילו משים שלום בישראל: הטעם שכל א׳ מב״ב ילמדו מדה זו ממנו לנהוג א״ע עם ב״ב ג״כ ונמשך מדה זו ומתפשטת בכל ישראל להיות שלום ביניהם..

כאשר אדם מתנהל בביתו מתוך הסתכלות חברתית, ומלמד את בני ביתו להתנהל בדרך של שלום, ברור שגם כאשר הם יצאו החוצה אל החברה וכאשר יבואו במגע עם אנשים אחרים, הם יתנהלו בצורה כזו. מתוך דוגמא אישית זו דרך החינוך הפרטית בבית יוצאת ומשפיע הלאה החוצה על כל החברה.

 

תמונה של מוטי מלכא

מוטי מלכא

נשוי לעדי ואב לארבעה, ומתגורר כיום בבית שמש. בעבר עסק בחינוך בעיקר במסגרות לנוער בסיכון. כיום הבעלים של 'הרמן הדפסות'.

דילוג לתוכן