
וירד יהודה מאת אחיו
מה המשמעות של הביטוי "וירד יהודה מאת אחיו", אם התורה מבקשת לומר לנו שיהודה עובר פיזית ממקום מושבו אל אזור עדולם מדוע לא כותבת התורה "וילך יהודה", ומה משמעות הביטוי "וירד יהודה" ?
מה המשמעות של הביטוי "וירד יהודה מאת אחיו", אם התורה מבקשת לומר לנו שיהודה עובר פיזית ממקום מושבו אל אזור עדולם מדוע לא כותבת התורה "וילך יהודה", ומה משמעות הביטוי "וירד יהודה" ?
"את אחיי אנוכי מבקש",אומר יוסף . 'מבקש'?מחפש, מתאמץ למצוא. הם שונאים אותו, הם מקנאים בו- אבל הם אחיו, מנקודת מבטו הלא עויין של הצדיק, כלפי
מה משמעות התיאור 'והוא נער'? האם התורה מתארת במילים אלו את גילו של יוסף או שיש כאן תיאור של מעשיו?
התורה אינה מסתירה את מעשיהם הפחות טובים של גדולי עולם. גם שבטי ישראל מתמודדים עם קנאות, תאוות, כעסים וכיוצא בזה והתורה פורשת את הדברים בפנינו ובכך מציגה את הפן האנושי של סיפור האבות.
בפרשת וישב התורה מתארת מצב משפחתי בעייתי – עשרה אחים כנגד אחד ויעקב שבבירור מעדיף את יוסף. כיצד הגיע המצב הקיצוני הזה שבו הקנאה והשנאה כל כך גדולות עד שהאחים מוכנים להרוג בשר מבשרם? נעיין בדברי הבכור שור בנושא.
התורה מתארת את הצלחת יוסף בבית פוטיפר, ויהי איש מצליח, וחוזר שלוש פעמים על המילה ויהי בתיאור, ובעל הכלי יקר מוצא בכך רמז לברכה בעולם.
במהלך פרשת "וישב", עוצרת התורה את רצף המאורעות שהתחילו בתחילת הפרשה בסיפור יוסף ואחיו, ו'מכניסה' סיפור שלא קשור לרצף זה. כנראה סיפור יהודה ותמר מצדיק הפסקה כזו.
לכאורה, גלות מצרים כולה הייתה יכולה להימנע אלמלא היה שולח יעקב את יוסף לראות בשלום אחיו בשכם. אך עיון מדויק יותר ישפוך אור על הסיפור, ועל השילוב בין המציאות היום-יומית שאנחנו חווים ובין ההנהגה האלוקית של העולם הזה.
סיפור מכירתו של יוסף בידי אחיו, בגיל שבע עשרה בלבד, פותח את פרשת "וישב". מדובר בסיפור דרמטי וטרגי, אחד הפרקים הראשונים והקשים בהתהוותו של עם ישראל, שאת המחיר עליו אנו נשלם עוד דורות ושנים רבות אחריו.
פרשת וישב פותחת תקופה חדשה בחיי האבות- תקופת יעקב: וישב יעקב בארץ מגורי אביו בארץ כנען (בראשית, ל"ז, א'), ועל כך אומר הרש"ר הירש: עד
בפרשת וישב שני אחים בולטים מעל שאר בני יעקב: יהודה ויוסף. שניהם חווים ירידה בפרשה ושניהם מתעלים ממנה להנהגה.
בתוך סיפור מכירת יוסף מספרת לנו התורה על מעשה תמר. פרשנים רבים עוסקים בשאלה: מתי היה מעשה זה? האם לאחר מכירת יוסף או לפניה?
עיקרה של פרשת וישב הוא בסיפור יוסף- מכירתו, ירידתו למצרים ומה שעובר עליו בתקופה הראשונה בה.
בתוך כך עוסקת הפרשה גם בסיפור יהודה ותמר, סיפור שהפרשנים מקשרים אל ירידת יוסף מצרימה והאשמת יהודה באי מניעת המעשה.
התורה בתחילת הפרשה מתארת את המצב בבית משפחת יעקב- מצב שבו יוסף הוא הבן המועדף על ידי יעקב אך שנוא על ידי שאר האחים.
יעקב שולח את יוסף לבדוק מה שלום האחים הרועים את הצאן בשכם, וכאשר הם מזהים את יוסף הם מחליטים להרוג אותו- החלטה שבסופו של דבר משתנה להחלטה למכור את יוסף.
בסופו של דבר יוסף מגיע למצרים לבית פוטיפר סריס פרעה.
התורה מספרת לאחר מכירת יוסף על יהודה ותמר. יהודה משיא את בנו הבכור ער לתמר, ולאחר מות בנו הוא משיא אותה לבנו השני- אונן, ואז מת גם אונן.
יהודה מחליט שלא להשיא את תמר לבנו השלישי שלה, ומתרץ זאת בכך שהבן עדיין קטן.
תמר נשלחת לבית אביה, אולם לאחר מות אשת יהודה ולאחר שראתה ששלה גדל והיא לא נישאה לו, היא מחליטה לעשות מעשה: היא מתחפשת לקדשה ושוכבת עם יהודה ונכנסת להריון.
לאחר שיהודה שומע על הריונה של תמר הוא מצווה להוציא אותה להורג בשריפה, אולם לאחר שהיא שולחת לו את מטהו כהוכחה לכך שהוא שכב אתה, יהודה מבטל את גזר הדין ומודה שהיא צדקה במעשיה.
מתוך זיווג זה נולדים פרץ וזרח.
יוסף נמכר לפוטיפר סריס פרעה שר הטבחים. בבית פוטיפר הוא מתעלה וגודל עד שהוא האחראי על כל בית השר. אשת פוטיפר חושקת ביוסף, ומשהו לא נענה לה היא טוענת בפני פוטיפר שיוסף ניסה לאנוס אותה ויוסף כעונש נמסר לבית הסוהר.
יוסף מתעלה גם בבית הסוהר עד שהוא אחראי על כל המתנהל בו. במהלך הזמן מגיעים גם שר האופים ושר המשקים לבית הסוהר – לאחר שפרעה כועס עליהם. באחד הלילות חולמים שני השרים חלום ומכיוון שאין הם יודעים מה אומר כל חלום מתנדב יוסף לפתור אותם.
בפתרונו יוסף אומר לשר האופים כי פרעה יוציא אותו להורג ואילו לשר המשקים הוא פותר שפרעה יחזיר אותו למעמדו.
בסיום הפרשה יוסף מבקש משר המשקים לבקש בשמו אצל פרעה ולנסות לשחרר אותו- אך שר המשקים לא עושה זאת ושוכח את יוסף.
ברוך ה' לעולם אמן ואמן.