מספרת התורה בפרשת חקת:
(א) וַיִּשְׁמַע הַכְּנַעֲנִי מֶלֶךְ עֲרָד יֹשֵׁב הַנֶּגֶב כִּי בָּא יִשְׂרָאֵל דֶּרֶךְ הָאֲתָרִים וַיִּלָּחֶם בְּיִשְׂרָאֵל וַיִּשְׁבְּ מִמֶּנּוּ שֶׁבִי. (ב) וַיִּדַּר יִשְׂרָאֵל נֶדֶר לַיהֹוָה וַיֹּאמַר אִם נָתֹן תִּתֵּן אֶת הָעָם הַזֶּה בְּיָדִי וְהַחֲרַמְתִּי אֶת עָרֵיהֶם. (ג) וַיִּשְׁמַע יְהֹוָה בְּקוֹל יִשְׂרָאֵל וַיִּתֵּן אֶת הַכְּנַעֲנִי וַיַּחֲרֵם אֶתְהֶם וְאֶת עָרֵיהֶם וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם חׇרְמָה. (במדבר, כ"א, א' – ג')
התורה מספרת על מלחמה בכנעני המורכבת משתי מערכות – בראשונה ישראל מפסידים, ובשנייה בני ישראל, בזכות הנדר שנדרו להחרים את ערי הכנעני, מנצחים. שתי שאלות עולות מהפסוקים: הראשונה היא מה עושים הכנענים בשטחם של עמלק? והשנייה היא מדוע בני ישראל אומרים אִם נָתֹן תִּתֵּן אֶת הָעָם הַזֶּה, ולא מתייחסים אליהם ככנענים?
וַיִּשְׁמַע הַכְּנַעֲנִי מֶלֶךְ עֲרָד
בעלי המדרש ענו על שאלות אלו כך:
וישמע הכנעני – וכי כנעני יושב בנגב? והלא יושב היה בהר! שנאמר: עמלק יושב בארץ הנגב והכנעני יושב בהר (במדבר י״ג:כ״ט). אלא מי היה כנעני זה? זה עמלק – שהוא יושב בנגב, שנאמר: עמלק יושב בארץ הנגב. אמרו עמלקיים: בתחלה כשבאנו להלחם עם ישראל נצחונו בקולם, במה שנתברך אביהם, שנאמר: הקול קול יעקב (בראשית כ״ז:כ״ב), ונשאו קולם וצעקו לפני הקב״ה כדי שיפלו עמלקיים, ושמע קולם ומסרנו בידם, ועתה נעשה דבר שלא יכירו אותנו! מה עשו? הלכו לארץ כנען, ולמדו לשון כנען, וגם המלך שלהם לבש לבושי כנען, וזה מלך ערד, ועשה עצמו כאלו הוא מלך כנען, אמרו כשהם יעשו מלחמה יאמרו שאנו כנעניים, ויצעקו להקב״ה שימסור הכנעניים בידם, ואנו עמלקיים ונהרגם…
…כשראו אותם (ישראל), שהם היו אומרים שפת כנען ולבושיהם כעמלקיים, לבד ששינה עצמו מלך ערד -שהיה דומה לערוד שבמדבר, אמרו ישראל: האומה הזאת אין אנו מכירין אותה! אם אנו צועקים להקב״ה שיתן העמלקיים בידינו, שמא הם כנעניים, ואם נצעק להקב״ה שיתן הכנעניים בידינו, שמא הם עמלקיים! אלא מה עשו ישראל? צעקו להקב״ה סתם, אמרו להקב״ה: אם נתן תתן את העם הזה וגו׳, ושמע הקב״ה ונתנם בידם, שנאמר: וישמע ה׳ בקול ישראל. (מדרש אגדה בובר)
העמלקי מתחפש לכנעני בכדי לבלבל את ישראל ואת תפילתם ובכך לנסות ולנצחם (מה שמצריח במערכה הראשונה), אך עם ישראל מצליח להתמודד עם התכסיס העמלקי ולנסח את נדרם בלשון: העם הזה, ובכך מצליחם לנצח.
נשאלת שאלה נוספת: התורה כמובן, גם אם בדיעבד, ידעה את התכסיס ויכלה לכתוב שהיו אלו העמלקים, אז מדוע לא עשתה זאת? התשובה לכך היא שכשם שאדם יציג את עצמו כך יתייחסו אליו. עמלק, היה מבחירי העמים ומהקדומים שבהם, וכך אומר בלעם:
וַיַּרְא אֶת עֲמָלֵק וַיִּשָּׂא מְשָׁלוֹ וַיֹּאמַר רֵאשִׁית גּוֹיִם עֲמָלֵק וְאַחֲרִיתוֹ עֲדֵי אֹבֵד. (במדבר, כ"ד, כ')
כל ראשית הוא המובחר (דעת מקרא), ויכול להיות שמשום שהיה ראש העמים לכן בחר להיות הראשון שבא להילחם בישראל:
ראשית גוים – הוא קדם את כולן להלחם בישראל. (רש"י, שם)
יש שראו בעמלק גם מהעמים הקדומים ביותר, ולכן נקרא ראשית. רמז לכך נמצא בספר בראשית:
וַיָּשֻׁבוּ וַיָּבֹאוּ אֶל עֵין מִשְׁפָּט הִוא קָדֵשׁ וַיַּכּוּ אֶת כׇּל שְׂדֵה הָעֲמָלֵקִי וְגַם אֶת הָאֱמֹרִי הַיֹּשֵׁב בְּחַצְצֹן תָּמָר (בראשית, י"ד, ז')
יש בפרשנים שהסבירו שהעמלקי המוזכר כאן הוא לעתיד, אולם הרמב"ן מסביר שישנה אפשרות נוספת:
והנכון בעיני בשדה העמלקי – כי היה בימים הקדמונים אדם נכבד מבני החורי יושב הארץ מושל על המקום ההוא ושמו עמלק, ואליפז בכור עשו קרא שם בנו על שם האיש ההוא, ואולי ממשפחת תמנע אמו היה, ומשל גם במקום ההוא והיה שם אלוף עליהם.
מכל כיוון, ברור שמדובר בעם, שלמרות רשעותו, היה נחשב באומות, אולם בגלל הדרך שהציג את עצמו בחרה התורה לקרא לו בשמו של הפחות שבכל האומות – כנען:
וַיִּיקֶץ נֹחַ מִיֵּינוֹ וַיֵּדַע אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לוֹ בְּנוֹ הַקָּטָן. וַיֹּאמֶר אָרוּר כְּנָעַן עֶבֶד עֲבָדִים יִהְיֶה לְאֶחָיו. (בראשית, ט', כ"ד – כ"ה)
רמז מכאן לכל אחד לכוון ולזכור שבדרך שהוא יציג את עצמו – כך ייתפס בעיני הסביבה.

מוטי מלכא
נשוי לעדי ואב לארבעה, ומתגורר כיום בבית שמש. בעבר עסק בחינוך בעיקר במסגרות לנוער בסיכון. כיום הבעלים של 'הרמן הדפסות'.