פרשת נשא

פרשת נשא - נשיאת המשכן
אבי כהן סקלי

לפי גודל משאם

מדוע התורה, מקדימה את בני קהת לבני גרשון בתיאור עבודת בני לוי? ומדוע אצל בני מררי לא נאמרה נשיאת ראש – שכן נאמרה אצל בני

פרשת נשא - נשיאת המשכן
הרב עידו פכטר

כלי מחזיק ברכה

השלום, כמאמר חכמים, הוא הכלי המחזיק את הברכה, ולכן מאז ברכת הכהנים ולאורך כל הספרות והליטורגיה היהודית, השלום הרבה לחתום טקסטים וטקסים. הדפס הוא היה

מוטי מלכא

עיון בפרשת סוטה

פרשת סוטה מעלה קושיות לא מעטות: מדוע מובאת האישה אל הכהן ולא אל השופט? מדוע יש צורך בהתערבות אלוקית, וכיצד להבין את שכרה ועונשה של

פרשת נשא - נשיאת המשכן
אבי כהן סקלי

האדם מכבד את מקומו

למה בוחרת התורה להרחיק מן המחנות דווקא את הטמאים בצרעת והזבים, ולא את שאר הטמאים? כמו כן, מדוע קיים שוני באופן ההרחקה מן המחנות? להדפסה

יין שנאסר על הנזיר
דבר תורה

נדר נזיר

בפרשת נשא מספרת התורה על נדר הנזיר, וקרבן החטאת שמביא הנזיר בסיום הנדר, עורר את השאלה כיצד יש להתייחס אליה – האם היא רצויה או

פרשת נשא - נשיאת המשכן
אבי כהן סקלי

לברך באהבה

בפרשת נשא מצווה התורה על ברכת הכוהנים, ונתמקד בהבנת משמעות חלקה השני של הברכה: יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ, וִיחֻנֶּךָּ. להדפסה לברך באהבה היה זה תקופה

פרשת נשא - נשיאת המשכן
אבי כהן סקלי

כל אחד ויומו – קרבנות הנשיאים

קרבנות הנשיאים מלמדים על הכבוד והקרבה שבין מנהיגי עם ישראל – כל נשיא הביא בדיוק מה שהביא קודמו, ללא ניסיון להתעלות אחד מעל השני. להדפסה

כלי יקר

נָשֹׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי גֵרְשׁוֹן

פרשת נשא ממשיכה במפקד הלויים ותפקידיהם, ופותחת בבני גרשון, פתיחה שמעוררת את השאלה: מדוע לא זכו בני גרשון לשאת את כלי הקודש? להדפסה פרשת נשא

מעולם המדרש

ברכת הכוהנים והקמת המשכן

בפרשת נשא מספרת התורה על שני אירועים: הקדשת המשכן וברכת הכוהנים. סמיכות הנושאים הביאה את בעלי המדרש לבחון מה ניתן ללמוד מסמיכות זו? להדפסה (כב)

במה עוסקת פרשת נשא?

פרשת נשא היא הפרשה הארוכה ביותר בתורה – 176 פסוקים, והיא תמיד נקראת בשבת שלפני חג השבועות. הפרשה סובבת כולה סביב המשכן: המשך המפקד ותפקידי הלויים, מקרים שונים הקשורים במקדש (מעילה, אישה סוטה ונזיר), ברכת הכוהנים ומתנות הנשיאים למשכן. 

נושאי פרשת נשא:

פרק ד' , כ"א – מ"ט:  מפקד הלויים ועבודתם

ההתורה ממשיכה במניין בני משפחות לוי ובמינויים לתפקידיהם במשכן ובזמן נסיעת המשכן. בפרשה הקודמת עסקה התורה בבני משפחת קהת, ובנשא ממשיכה תורה בבני גרשון ומררי.  

.

פרקים ה' – ו': עניינים שונים הקשורים במשכן.

בפרקים ה' -ו' מביאה כתורה כמה עניינים הקשורים במשכן – בין אם הם נובעים מקדושתו או שהם מתרחשים בו וקשורים לעבודת הכוהנים.

פרק ה', א'-ד': שילוח טמאים מחוץ למחנה.

קדושת המשכן הנמצא בלב מחנה ישראל מחייבת את קדושת המחנה עצמו, ולכן משולחים ממנו אות טמאים – המצורעים והזבים, המטמאים את המחנה.

פרק ה, ה' – י': גזל הגר

התורה חוזרת על עניין הגזל תוך דגש על גזל הגר:

איש או אשה כי יעשו. למה נאמרה פרשה זו? למד על גזל הגר שהרי בפרשת ויקרא כתיב (ויקרא ה׳:כ״א) נפש כי תחטא ומעלה מעל בה׳ וכחש בעמיתו בפקדון וגו׳ מכל אשר ישבע עליו לשקר ושלם אותו בראשו וחמישיתו יוסף עליו. זהו שחייב אשם מעילות בא הכתוב ללמד על הגוזל את הגר ונשבע לו שישלם קרן וחומש לכהנים ואשם למזבח שכל פרשה שנאמרה ונשנית לא נשנית אלא א״כ נתחדש בה דבר (לקח טוב).

והעניין קשור לכאן משום שאם מת הגר עובר תשלום החומש לידי הכוהנים. 

פרק ה', י"א – ל"א: פרשת אישה סוטה

התורה מתארת מצב בו אדם חושד באשתו ובגדה בו, אך אין לו הוכחות לכך. במצב זה הבעל מביא את אשתו למשכן אל הכהן, והכהן משקה אותה במי המרים – מים שנמחק שם ה' בתוכם ומעורבים בעפר המשכן. אם חטאה האישה היא נענשת – וְצָבְתָה בִטְנָהּ וְנָפְלָה יְרֵכָהּ וְהָיְתָה הָאִשָּׁה לְאָלָה בְּקֶרֶב עַמָּהּ, ואם לא חטאה היא זוכה – וְנִקְּתָה וְנִזְרְעָה זָרַע.

פרק ו', א' – כ"א: פרשת נזיר.

אדם מישראל שרוצה להפוך לנזיר, צריך להימנע משלושה דברים: איסור שתיית יין ואכילת תוצרי הגפן, איסור תספורת וגילוח, איסור היטמאות למת. 

בסוף תקופת הנזירות הנזיר מגיע למשכן שם הוא מביא קורבנות ומסתפר.  

פרק ו', כ"ב – כ"ז: ברכת הכוהנים:  

הקב"ה מצווה את אהרון ובניו לברך את בני ישראל: 

(כד) יְבָרֶכְךָ יְהֹוָה וְיִשְׁמְרֶךָ. (כה) יָאֵר יְהֹוָה פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ. (כו) יִשָּׂא יְהֹוָה פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם. (כז) וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרְכֵם.

ברכה זו היא חזרה על הברכה שמתוארת בויקרא, ט, כ"ג, ובאה ללמד על הנוסח של ברכת הכוהנים. ברכה זו נאמרת עד היום על ידי הכוהנים בזמן התפילה. 

פרק ז': קרבנות הנשיאים

בסיום הפרשה מפרטת התורה את הקורבנות שהביאו הנשיאים ביום חנוכת המשכן. 

 

 

 

 

ברוך ה' לעולם אמן ואמן.

רעיונות לדיון בפרשת נשא:

מקורות נוספים לעיון בפרשת נשא:

מודעה
דילוג לתוכן