עגלת קניות

פרשת פקודי

אבי כהן סקלי

שכחת גדולתנו

התורה מתארת את השכנת השכינה הבאה לידי ביטוי בכך שכבוד ה' מלא את המשכן ובעמוד הענן ובעמוד האש. מדוע היה חשוב לתורה לסיים את ספר שמות, לסיים את החלק של השראת השכינה במילים "לעיני כל בית ישראל, בכל מסעיהם"?

הרב אבי שושן

מנהיגות עם ענווה

שלושה מנהיגים מסכמים את בניית המשכן: משה, בצלאל ואהליאב. כל אחד מהם מלמד אותנו מסר לחיינו, ומלמדים על מנהיגות עם ענווה.

מוטי מלכא

מה בין עולם למשכן?

התורה מספרת על המפקד שנעשה לאחר השלמת בניין המשכן, וחז"ל קישרו בין בנייה זו לבריאת העולם: שחביבים מעשה המשכן כמעשה שמים וארץ… אך מה הקשר שבין בריאת העולם ובניית המשכן?

מוטי מלכא

כבוד ה' מלא את המשכן

פרשת פקודי מסתיימת בבניית המשכן, בנייה שאיננה שלמה עד שהקב"ה לא יורד ומשכין את שכינתו בו- עד שכבוד ה' מלא את המשכן.

מוטי מלכא

צדק יראה

השורש פ.ק.ד. מופיע בפרשה בכמה מובנים: כפקודה לבניית המשכן וכספירה שלמה שהובא לבנייתו. כל אלו פיקדונות שניתנו ביד משה וכעת עליו לתת דין וחשבון על מה שנעשה בהם.

דבר תורה

פקודי המשכן

הפרשה מספרת על הביקורת העצמית של משה רבנו, וראינו כיצד לומדים מכך חז"ל על אופיו של משה, הנהגתו והתנהגותם הרצויה של מנהיגים לעתיד לבוא. נראה

כלי יקר

הוּקַם הַמִּשְׁכָּן

בפרק מ' המסיים את ספר שמות ופרשת פקודי מספרת התורה על סיום מלאכת המשכן והקמתו. נעיין בדברי הכלי יקר המוצא בדברים רעיון רלוונטי גם לזמננו.

אבי כהן סקלי

שוקיו של משה

משה רבנו עומד בפני עם ישראל ונותן דיווח מלא על כל פרט ופרט, על כל תרומה שנאספה, על הזהב, על הכסף ועל הנחושת. אך מדוע הרגיש משה צורך בדו"ח מפורט, אף שאינו חייב דין וחשבון לאף אחד?

אבי כהן סקלי

באמצעותו אתה משלים שלימותך

בני ישראל כולם היו שותפים למלאכה. כולם נטלו חלק במשימה המשותפת "לעשות רצון קונם" באמצעות בניית המשכן. חלקם נידבו את ממונם וחלקם היו עסוקים בביצוע המלאכה בפועל – אבל העשייה הייתה של כולם.

אבי כהן סקלי

נדבה מלב טהור

כאשר משה רבנו פגש את רוח ההתנדבות האדירה של בני ישראל, לצד עושי המלאכה, הוא התרגש מאוד. המשכן שהוקם לבסוף היה תוצר משולב של נדבת ליבם ורצונם העז של עם ישראל לעזור, לסייע ולתרום למשכן.

במה עוסקת פרשת פקודי?

מפקד התרומות ותכליתן (לח, כא-כג): משה רבנו, איתמר הכהן ובצלאל ואהליאב ערכו מפקד של תרומות בני ישראל, סיכמו אותן והקצו אותן למלאכות השונות של המשכן.

תרומות המתכות (לח, כד-לא):

    • זהב: סוכם סך הזהב שנתרם, אך לא פורט שימושו (בעיקר למנורה וציפויי הארון, המזבח הפנימי והשולחן).
    • כסף: חולק לפי תכליתו: אדני המשכן והפרוכת, ווי העמודים, ציפוי ראשיהם וחישוקיהם.
    • נחושת: שימשה ליציקת אדני פתח אוהל מועד, ריקוע מזבח החיצון וכליו, אדני קלעי החצר ושערה, ויתדות המשכן והחצר.
  • בגדי השרד (לט, א-לא):
    • תרומת הצמר וחוטי הטוויה שימשה לכיסויי כלי המשכן בעת מסעות ולייצור בגדי הכהונה.
    • האפוד: סינר עם שתי רצועות לגוף ושתי כתפיות עם אבני שוהם הנושאות שמות שבטי ישראל.
    • החושן: בד משובץ בשנים עשר אבנים יקרות עם שמות השבטים ומילים נוספות, נשא על החזה מעל האפוד ושימש כ"אורים ותומים".
    • המעיל: מעיל תכלת עם שבעים ושניים פעמונים.
    • הציץ: טס זהב על מצח הכהן הגדול עם הכיתוב "קודש לה'".
    • הכותונת: כותונת פשתן ארוגה משבצות.
    • המצנפת/מגבעת: כיסוי ראש מפשתן לכהן הגדול ולכהנים רגילים.

סיום מלאכת המשכן (לט, לב-מג): בני ישראל סיימו את כל מלאכת המשכן והביאו את כל חלקיו וכליו אל משה, שבירך אותם על עבודתם.

הציווי להקמת המשכן (מ, א-טז): ה' ציווה את משה להקים את המשכן בראש חודש ניסן, לפרט את הצבת הכלים, משיחתם, הלבשת הכהנים ומשיחתם.

משה מקים את המשכן (מ, יז-לג): בראש חודש ניסן, כמעט שנה לאחר יציאת מצרים, משה הקים את המשכן והציב את כל כליו במקומם.

השראת השכינה (מ, לד-לח): עם הקמת המשכן, הענן כיסה אותו וכבוד ה' מלא אותו, דבר המעיד על נוכחות השכינה ומנחה את בני ישראל במסעותיהם.

דילוג לתוכן