להחשיך את האור, להאיר את החושך
עמוד הענן ועמוד האש פועלים באופן הפוך לגמרי: האחד מסתיר והשני מאיר. מפתיע לראות שלפני קריעת ים סוף, שניהם מסוגלים לשמש יחד. להדפסה מי מאיתנו
עמוד הענן ועמוד האש פועלים באופן הפוך לגמרי: האחד מסתיר והשני מאיר. מפתיע לראות שלפני קריעת ים סוף, שניהם מסוגלים לשמש יחד. להדפסה מי מאיתנו
הקשר שיוצרת התורה בין החוק ובין החירות הוא אבן דרך מהפכנית בתולדות המחשבה האנושית. האדם נחשב חופשי לא כשהוא יכול לעשות כל מה שהוא רוצה,
מהי משמעות המילים למען אנסנו הילך בתורתי? איזה ניסיון יש בכך שמביא הקב"ה לבני ישראל את המן? יש שראו בכך ניסיון מעשי ויש שראו בכך
בסיטואציה הבלתי אפשרית על הים אומר הקב"ה למשה: "מה תצעק אלי? דבר אל בני ישראל ויסעו". אך מה יש לבני ישראל לעשות אם לא לצעוק
בפרשת בשלח מלמדת אותנו התורה יסוד גדול במחזור החיים של כל אומה בכלל ושל כל יחיד בפרט: כל דבר בחיים דורש מעבר של תהליך, של
כאשר הקב"ה שולח את משה לפרעה הוא מצווה להוציא את בני ישראל ממצרים לגמרי, אולם כאשר משה מדבר עם פרעה הוא מבקש רק שלושה ימים-
חכמים הסבירו שביום ובלילה המלאכים אומרים שירה לפני הקב"ה, אולם בעלי המדרש מצאו יום אחד שבו לא אמרו מלאכים שירה- אותו היום שבו מעשי ידי
שבת שירה נקראת כך על שם שירת הים אותה שרו משה ובני ישראל לאחר חציית ים סוף. מנהגים שונים יש בשבת זו, ויש בהם שבאים
לאחר הנס הגדול וחציית ים סוף מספרת לנו התורה על תלונות בני ישראל כלפי הקב"ה, מה שמעורר את השאלה: מדוע ולאן נעלמה אמונתם? להדפסה תחילת
מה היה הכוח הגדול הטמון בידיו של משה להכריע את עמלק? בעלי המדרש מלמדים שלא בידיים היה הכוח, אלא בכיוון אליו הן הצביעו. להדפסה וְהָיָה
התורה, בפתיחת פרשת בשלח, משתמשת בשני תיאורים לבני ישראל- בשם 'העם' ושם 'בני ישראל'. כיצד מסביר בעל הכלי יקר את הסיבה לכך? להדפסה וַיְהִי
פרשת בשלח עוסקת ביציאת מצרים ובאירועים שסובבים אותה- חציית ים סוף, הימים שלאחר היציאה ותלונות בני ישראל ומלחמת עמלק.
בני ישראל יוצאים ממצרים, והקב"ה מכוון אותם לכיוון המדבר במקום לכיוון ארץ כנען. הדרך המוליכה ממצרים לכנען היא דרך הים, אך בהליכה בדרך זו עתידים ישראל לפגוש מהר מאוד במלחמה- בין אם מדובר על מבצרי הגבול של מצרים או הפלישתים ויושבי כנען.
ה' מוליך את בני ישראל לכיוון מדבר סיני ואז מחזיר אותם לכיוון מצרים במטרה למשוך את מצרים אליהם. פרעה שמבין שבני ישראל לא חוזרים לאחר שלושה ימים והם אבודים במדבר יוצא אחריהם.
הקב"ה מפריד בין מצרים ובין ישראל וחוצה את ים סוף. בני ישראל נכנסים לים ומצרים נכנסים אחריהם. כאשר בני ישראל יוצאים מהים, הקב"ה מחזיר את הים למצבו הרגיל תוך שהוא מטביע את צבא מצרים.
לאחר הנס הגדול משה ובני ישראל פותחים בשירת תורה לקב"ה על הנס הגדול וההצלה. כזיכרון לשירה זו נקראת השבת בה קוראים את פרשת בשלח- 'שבת שירה'.
התורה מספרת על כך שבני ישראל הגיעו למרה לאחר הליכה של שלושה ימים שבהם לא מצאו מים. מרה נקראת כך משום שהמים בה היו מרים ולא מתאימים לשתיה. בני ישראל באים בתלונה כלפי משה , והקב"ה מראה לו עץ ומורה לו להשליכו למים- והמים הופכים למתוקים.
בני ישראל מגיעים למדבר סין ומתלוננים על מחסור באוכל. הקב"ה עונה על כלך על ידי הבאת שלוים למחנה ישראל- בערב, והורדת מן סביבות המחנה- בבוקר.
משה מצווה את בני ישראל לאסוף כמות שתספיק ליום אחד בלבד למספר הנפשות במשפחה, ולא להשאיר מהמן עד הבוקר למחרת. ביום שישי לעומת זאת מצווה משה לאסוף כמות כפולה של מן שתספיק גם לשבת משום שבשבת לא ירד המן סביב המחנה.
בני ישראל מגיעים לרפידים אך אין להם מים לשתות ולכן באים בתלונה למשה ואהרון לתת להם מים. הקב"ה אומר למשה להכות על הסלע ומשם יבקעו מים- וכך קורה.
עמלק מגיע להילחם עם ישראל ברפידים. משה מצווה את יהושע לבחור לוחמים למלחמה ולצאת כנגד עמלק. בנתיים משה עולה על הר סמוך ומשם משקיף על המלחמה- כאשר משה מרים ידיו אז ישראל גוברים וכאשר הוא מוריד, עמלק גוברים.
אהרון וחור עומדים ליד משה ותומכים את ידיו עד שיהושע מצליח לנצח את עמלק. בסיום המלחמה הקב"ה מכריז כי יש לו מלחמה עם עמלק לדורות ולכן מצווה שכאשר בני ישראל יזכו לאדמם הם יצטרכו להילחם ולהשמיד את עמלק.
ברוך ה' לעולם אמן ואמן.