עַד-מָתַי מֵאַנְתָּ לֵעָנֹת מִפָּנָי
פרעה, שקיבל מכה אחר מכה, ועדין ממאן להבין את מקומו האמיתי, הוא אב טיפוס לכל אותם שמלאים בעצמם עד שגם הקב"ה לא שווה להם. להדפסה
פרעה, שקיבל מכה אחר מכה, ועדין ממאן להבין את מקומו האמיתי, הוא אב טיפוס לכל אותם שמלאים בעצמם עד שגם הקב"ה לא שווה להם. להדפסה
כמה זמן נמשכה ישיבת בני ישראל במצרים? אם זמן זה החל ברדת יעקב מצרימה- הדברים לא מסתדרים עם נבואת ברית בין הבתרים. נעיין בדעת הבכור
מדוע דווקא לגבי מכת הארבה מדגישה התורה: ולמען תספר באוזני בנך? מדוע דווקא על מכה זו, שאינה נראית כנס גדול לעומת מכות אחרות, נאמר זאת?
מצוות הפסח מייצרות לנו זיכרון לאומי. כל הנחת תפילין וליל סדר נותנים חיים בהווה לסיפור שהעניק לנו כיוון ושליחות שאותם מחובתנו להמשיך בכל דור ודור.
מהי הסיבה לאכילת המצה בפסח? מההגדה אנו יודעים שבגלל שלא הספיק הבצק לתפוח, אך עיון בפרק י"ב בפרשה מעורר קושי ביחס לתשובה זו.
בלי רעות אמיתית קודם כול בינינו, בלי בניית חברות פנימית, בלי גילוי חמלה ודאגה בין עשירים ועניים וכיוצא בזה – אין תהליך גאולה. להדפסה בשגרת
עשרת המכות הניתנות על מצרים מגיעות לסיומן. היו אלה אסונות קשים שבאו בדבר ה', אך מהי תכליתן של המכות? האם הן מכוונות רק למצרים? המאמר
הדפס יש חודש. יש היום ההוא. יש ארץ השוכנת שמה, שמה. יש שבעת ימים. יש חג. יש היום השביעי. יש משפחה. יש האב המגיד. יש
בלי רעות אמיתית קודם כול בינינו, בלי בניית חברות פנימית, בלי גילוי חמלה ודאגה בין עשירים ועניים וכיוצא בזה – אין תהליך גאולה. להדפסה רעוּת[1]
מדוע מצווה התורה דווקא על מצוות קידוש החודש כמצווה הראשונה לבני ישראל? האם לא היה ניתן למצוא מצווה מתאימה יותר- אולי מצווה מילה? להדפסה עם
משימתם של משה ואהרון הייתה גאולת האומה הישראלית ועלייה רוחנית. בדורנו, המשימה היא להשיג חברה טובה, יציבה, ראויה, מכילה, מכבדת ואמיתית יותר. להדפסה כבר שנים
מכת הארבה היא המכה השמינית בסדר המכות שנוחתות על פרעה ועל ארץ מצרים, והמיוחד במכה זו הוא שהיא היחידה המשמשת "מכת המשך" למכה שקדמה לה.
התורה מצווה על מצוות קידוש החודש. שני חלקי הציווי נראים שאומרים את אותו הדבר- החודש הזה לכם ראש חודשים משמעו שהוא הראשון בחודשי השנה, מדוע?
בתורה מספרת שמכת הבכורות פגעה בכלל הבכורות המצריים- מבכור פרעה וראשי מצרים ועד לבכור השפחות והעבדים. בכלל זה פגעה המכה גם בבכורות הבהמות של מצרים,
בתיאור עליית הארבה על מצרים מתאר משה על תחילת המכה דווקא בארמון פרעה- למרות שהארבה הגיע מחוץ למצרים, מדוע? להדפסה במכת הארבה מגיע משה לפני
פרשת בא היא פרשת יציאת מצרים. הפרשה עוסקת קודם כל במכות האחרונות- מכת הארבה, החושך והבכורות.
מכת הארבה והחושך תופסות את חלקה הראשון של הפרשה, ולאחר מכן עוברת התורה לספר על ההכנות למכת הבכורות, ועל תוצאותיה- המצרים מזרזים את בני ישראל לצאת ממצרים.
בנוסף עוסקת הפרשה גם בציוויים הקשורים בזיכרון יציאת מצרים: חג הפסח לדורות, איסור אכילת חמץ בפסח ומצוות פטר רחם.
הארבה מגיע כהשלמה למכת הברד- וְכִסָּה אֶת עֵין הָאָרֶץ וְלֹא יוּכַל לִרְאֹת אֶת הָאָרֶץ וְאָכַל אֶת יֶתֶר הַפְּלֵטָה הַנִּשְׁאֶרֶת לָכֶם מִן הַבָּרָד וְאָכַל אֶת כׇּל הָעֵץ הַצֹּמֵחַ לָכֶם מִן הַשָּׂדֶה.
במכה זו כבר עבדי פרעה באים לפרה בטענה- עד מתי יהיה זה לנו למוקש, ופרעה מוכן לתת לגברים בלבד ללכת לעבוד את ה'.
לאחר שמביא ה' את הארבה פרעה מבקש ממשה להסיר את המכה אך לאחר מכן לא מוכן לשחרר את בני ישראל.
לאחר מכת הארבה מביא הקב"ה על מצרים חושך שלושה ימים, בזמן שלבני ישראל היה אור.
פרעה הפעם מוכן לשחרר את כל העם לעבוד את ה'- אך בתנאי שהמקנה יישאר במצרים.
פרעה מגרש את משה ואהרון ומזהיר אותם שלא יחזרו לראות אותו שוב.
פרק י"א כולו מוקדש להקדמה שאומר הקב"ה אל משה לקראת מכת הבכורות.
הקדמה זו מתמקדת בשני דברים- קודם כל הציווי לשאול כלי כסף וזהב מהמצרים, ובנוסף מתאר הקב"ה בפני משה את שעתיד להתרחש במהלך המכה.
לאחר הקדמה תגיע הכנה מעשית.
הקב"ה נותן לבני ישראל את מצוותם הראשונה- קידוש החודש, ולאחר מכן מצווה על פסח מצרים- אכילת הפסח על מצות ומרורים, אכילה חפוזה, משיכת המזוזות בדם.
משה מצווה את בני ישראל לקיים את סדר הפסח לדורות כזיכרון ליציאת מצרים.
הציווי מתחלק כמה חלקים: אכילת קורבן פסח, אכילת מצות ואיסור חמץ, האמירה לבנים, חג שבעת ימים.
בחצות לילה מכה הקב"ה את בכורי מצרים ומתחילה זעקה גדולה בכל ארץ מצרים.
המצרים ממהרים לזרז את בני ישראל לצאת ממצרים עד שבני ישראל לא מספיקים להחמיץ את בצקם ולכן אוכלים מצות בשבעת הימים שלאחר היציאה.
יחד עם בני ישראל יוצאים רבים מבני מצרים.
התורה חוזרת שוב על עניין חגיגת חג הפסח כזיכרון ליציאת מצרים.
מצווה לקדש את הולד הבכור באדם ובבהמה.
הבהמות עליהן מצווים הם בהמות הבית הטהורות- בקר וצאן. ומהבהמות הטמאות- רק החמור בכלל המצווה.
עניין הקידוש הוא לתת אותם לכהן שיקריב ויאכל אותם בירושלים.
את בכור החמור והאדם יש לפדות בכסף. בהמה שלא נפדית נערפת.
המצווה משמשת כזיכרון ליציאת מצרים שבה נפדו בכורי ישראל מהמוות בכך שהקב"ה לקח אותם להיות שלו, ולכן צריך לתת לו אותם או לפדותם:
וַיְהִי כִּי הִקְשָׁה פַרְעֹה לְשַׁלְּחֵנוּ וַיַּהֲרֹג יְהֹוָה כׇּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכֹר אָדָם וְעַד בְּכוֹר בְּהֵמָה עַל כֵּן אֲנִי זֹבֵחַ לַיהֹוָה כׇּל פֶּטֶר רֶחֶם הַזְּכָרִים וְכׇל בְּכוֹר בָּנַי אֶפְדֶּה.
אנו מצווים לחגוג את חג הפסח שבעה ימים זיכרון ליציאת מצרים.
בנוסף, אנו מצווים לספר בכל שנה בליל הסדר את יציאת מצרים הן כזיכרון למה שהיה והן מבחינת חינוך לדורות הבאים ולהעברת הזיכרון אליהם.
עניין הסיפור ומתן הגורם למצווה בכך שהיא תשמש להעברת הזיכרון לדור הבא משותפת גם לפטר רחם וגם לחג הפסח.
מצוות תפילין:
אנו מצווים לקשור תפילין של יד ותפילן של ראש על גופנו ובהם לכתוב פרשיות המזכירות את אמונת ה' ויציאת מצרים (שמע, והיה אם שמוע, קדש לי, והיה כי יביאך).
מעניין הוא שמצוות התפילין באה פעמיים – פעם כסיומה של מצוות הפסח ופעם כסיומה של מצוות פטר רחם, ובשני המקרים היא נאמרת כחלק מההגדה לדור הבא:
בפסח:
(ז) מַצּוֹת יֵאָכֵל אֵת שִׁבְעַת הַיָּמִים וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ חָמֵץ וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר בְּכׇל גְּבֻלֶךָ.
(ח) וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה יְהֹוָה לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם.
(ט) וְהָיָה לְךָ לְאוֹת עַל יָדְךָ וּלְזִכָּרוֹן בֵּין עֵינֶיךָ לְמַעַן תִּהְיֶה תּוֹרַת יְהֹוָה בְּפִיךָ כִּי בְּיָד חֲזָקָה הוֹצִאֲךָ יְהֹוָה מִמִּצְרָיִם.
בפטר רחם:
(יג) וְכׇל פֶּטֶר חֲמֹר תִּפְדֶּה בְשֶׂה וְאִם לֹא תִפְדֶּה וַעֲרַפְתּוֹ וְכֹל בְּכוֹר אָדָם בְּבָנֶיךָ תִּפְדֶּה.
(יד) וְהָיָה כִּי יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ מָחָר לֵאמֹר מַה זֹּאת וְאָמַרְתָּ אֵלָיו בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיאָנוּ יְהֹוָה מִמִּצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים.
(טו) וַיְהִי כִּי הִקְשָׁה פַרְעֹה לְשַׁלְּחֵנוּ וַיַּהֲרֹג יְהֹוָה כׇּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכֹר אָדָם וְעַד בְּכוֹר בְּהֵמָה עַל כֵּן אֲנִי זֹבֵחַ לַיהֹוָה כׇּל פֶּטֶר רֶחֶם הַזְּכָרִים וְכׇל בְּכוֹר בָּנַי אֶפְדֶּה.
(טז) וְהָיָה לְאוֹת עַל יָדְכָה וּלְטוֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ כִּי בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיאָנוּ יְהֹוָה מִמִּצְרָיִם.
ברוך ה' לעולם אמן ואמן.