חיפוש
עגלת קניות

בשירות האומה

דֶבְּדוּ [1]היא עיירה בצפון-מזרח מרוקו. שני מאפיינים מייחדים את קהילת דבדו בין קהילות מרוקו: ראשית, מדובר בעיר שמרבית תושביה היו יהודים, לכן הכינוי שלה היה: "העיר היהודית דבדו". שנית, היא עיר של כהנים מיוחסים ועל כן הכינוי השני של העיר הוא: "דבדו – עיר הכהנים". השבוע, במהלך שתי פגישות שונות שקיימתי, בהפרש של יומיים בין זו לזו, שאלו אותי מאיפה הגעתי. כוונתם הייתה מהיכן אבי הגיע, מאיזה אזור במרוקו. כיוון שלא הייתי בטוח בתשובה באופן מוחלט, התקשרתי לאבי. בשיחה איתו גיליתי שאבא עלה לארץ מהעיר אוגד'ה, שנמצאת אף היא בצפון-מזרח מרוקו; המשמעות היא שאנחנו לא כהנים ממשפחה מיוחסת, במקרה הטוב אנחנו כהנים. את המשך השיחה עם אבא נשאיר לסוף.

 

פרשת תצווה עוסקת בציווי על עשיית בגדי הכהנים ובהכשרתם לכלי "שרת" באמצעות קידושם. תכליתם של הכהנים היא לשרת בקודש לפני ה' ובעבור עם ישראל, כפי שהתורה חוזרת ואומרת כמה פעמים בפרשתנו:

"וְהָיָה עַל-אַהֲרֹן, לְשָׁרֵת; וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ בְּבֹאוֹ אֶל-הַקֹּדֶשׁ לִפְנֵי ה', וּבְצֵאתוֹ וְלֹא יָמוּת….וְהָיוּ עַל-אַהֲרֹן וְעַל-בָּנָיו בְּבֹאָם אֶל-אֹהֶל מוֹעֵד, אוֹ בְגִשְׁתָּם אֶל-הַמִּזְבֵּחַ לְשָׁרֵת בַּקֹּדֶשׁ, וְלֹא-יִשְׂאוּ עָו‍ֹן, וָמֵתוּ. חֻקַּת עוֹלָם לוֹ, וּלְזַרְעוֹ אַחֲרָיו…  וּבִגְדֵי הַקֹּדֶשׁ אֲשֶׁר לְאַהֲרֹן, יִהְיוּ לְבָנָיו אַחֲרָיו, לְמָשְׁחָה בָהֶם, וּלְמַלֵּא-בָם אֶת-יָדָם: שִׁבְעַת יָמִים, יִלְבָּשָׁם הַכֹּהֵן תַּחְתָּיו–מִבָּנָיו: אֲשֶׁר יָבֹא אֶל-אֹהֶל מוֹעֵד, לְשָׁרֵת בַּקֹּדֶשׁ" (שמות כח, לה–כט, ל).

כמה פעמים לאורך הפרשה מציינת התורה שהבגדים נעשים בין היתר "לכבוד ולתפארת", אבל תכליתם של בגדי הכהן הגדול ושל בגדי שאר הכהנים עמוקה הרבה יותר: לאפשר לכהנים לעבוד בבית המקדש, להכשיר את הכהנים לעבוד את ה'. הבגדים נועדו לכסות על הבהמיות והטבועה באדם, ולסייע לכהנים לעבוד על המידות הגשמיות שאין להן מקום בעבודת הקודש. הבגדים מאפשרים לכהנים, המגיעים מתוך המציאות המורכבת ומתוך שגרת החיים היום-יומית, לעבוד בקודש. המלבי"ם (1809-1879, אוקראינה) עומד על הדברים בצורה נפלאה ומסביר כל בגד ותכליתו:


"בגדי הקדש נקראים גם מדים, שהם נגד המדות… המלבושים הראשונים לנפש מצד הבהמיות הם התאוה והכעס, ונגדם באו מכנסים וכתונת, והיות ורוב ציורי הנפש העולים ללב הם רעים, חגר להם אבנט להשקיע המחשבות בעומק הנפש, וארכו ל"ב אמה והוא מעשה רוקם לרמוז על הציורים העולים על הלב. אחר הקנאה והתאוה ישפיל את הכבוד והגאוה במצנפת, שידע מה למעלה ממנו. מוסיף עליהם הכהן הגדול כדי להלביש את הנפש הדברית והמשכלת, מעיל – לשמור על שפתיו שידבר רק בתורה ובמצוות… האפוד הוא מלבוש מיוחד לעובדי ה' נגד עובדי העבודה הזרה, בשתי אבניו כ"ה אותיות נגד שמע ישראל, שהוא יחודו המתפשט בכל העולמות, שיהיה רק לעתיד לבא, ולכן נאמר בלחש. החושן הוא על אחדות ישראל שעל ידי המשפט… ולמען יקדש גם מחשבותיו בבושתו מפני מלך מלכי המלכים לבש את הציץ…" (מלבי"ם, שמות כח, ב).

הרש"ר הירש (1808-1888, גרמניה) לוקח את הדברים לרובד נוסף, ונוגע ביחס שבין מקומו הפרטי של הכהן ובין עם ישראל, דרך הבגדים. רק על ידי הבגדים הופך הכהן לכהן בפועל, ובאמצעותם הוא יוצא ממקומו הפרטי החסר לעבודת האומה:

"בגדי כהונה, רק על ידם מתכהן הכהן ויוצא מתוך פרטיותו מלאת החסרונות. 'בגד' קרוב ל'פקד', כושר רוחני לתפקיד. הבגדים מסמלים כושר מוסרי, שכן ניתנו לאדם מידי הבורא כדי להצילו מטעות בהמית. הלבישה מסמלת כניסת האישיות לתוך מעלה או אופי מיוחדים. בגדי הכהונה מבטאים אם כן את אופי הכהונה, ולכן איסור החציצה בהם, ושצריכים צביעה לשמה… הבגדים מכשירים את הכהן לעבוד עבודת הקודש, והאומה היא המגישה אותם לו, לפיכך מבטאים בגדי הכהונה את התכונות, שמימושן נדרש על ידי מקדש תורת ה' בתודעת האומה, והם מסמלים את הקדושה שהמקדש משרה על האדם מישראל ומצפה שיתעלה אליה…" (  פירוש הרש"ר הירש על התורה, שמות כח).

האומה היא זו שמגישה לכהן את בגדי הכהונה שמכשירים את הכהן לעבודת הקודש. מבלי שהאומה תגיש את הבגדים לכהן, הכהן לא רלוונטי. מבלי שהכהן יבין שתכליתו להביא את תכונות הקודש הללו לתודעת האומה, אין משמעות לעבודתו. בעצם, הכוח של הכהן בעבודתו הוא האומה. אם האומה אינה עומדת מאחורי הגשת הבגדים – אין כהן.

 

תצווה את בני ישראל

אף שהפרשה מוקדשת ברובה לעיסוק בבגדי הכהנים, היא פותחת דווקא בשני פסוקים שאינם קשורים לבגדי הכהנים ולעבודתם באופן ישיר, ומקומם הטבעי נמצא בפרשת בהעלותך, שם מפורטת עבודת הדלקת המנורה:

"וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית–לַמָּאוֹר: לְהַעֲלֹת נֵר, תָּמִיד. בְּאֹהֶל מוֹעֵד מִחוּץ לַפָּרֹכֶת אֲשֶׁר עַל-הָעֵדֻת, יַעֲרֹךְ אֹתוֹ אַהֲרֹן וּבָנָיו מֵעֶרֶב עַד-בֹּקֶר–לִפְנֵי ה': חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתָם, מֵאֵת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (שמות כז, כ–כא).

הציווי כאן הוא בכלל לבני ישראל ולא לכהנים עצמם, אז מדוע מופיעה פתיחה זו לבגדי הכהונה?

כאשר אדם לובש בגדי "כבוד ותפארת", הוא יכול בקלות להתבלבל ולחשוב שהוא המרכז והוא התכלית. כאשר אנשים נכנסים לישיבות ממשלה בחליפות, בעניבות ובראש מורם, בקלות מתבלבלת כל המערכת סביבם ולא ברור מי משרת את מי – הם את האומה או האומה אותם. לפני שהתורה מצווה להכין את בגדי השרד לכהן ואת בגדי הקודש, היא אומרת לכהנים: הבסיס הוא עם ישראל. בלי שעם ישראל יביאו שמן זית זך למאור, בלי שעם ישראל יאיר את העולם, כלום לא רלוונטי. אם לא תבינו שאתם כאן בגלל ובשביל עם ישראל, ושבגדיכם אינם לכבודכם אלא לכבוד הקב"ה ועם ישראל, אינכם ראויים לבגדי השרד.

"לשרת בקודש" משמעו להבין שגם אם אתה נמצא עכשיו בקודש, באחת מפעולות הקודש הגבוהות ביותר, אתה כאן רק בגלל עם ישראל ובעבורם. "לשרת בקודש" זה להבין שכאשר אתה מקבל החלטות יש טובה אחת שאתה רואה לנגד עיניך, טובת עם ישראל. "לשרת בקודש" זה להבין שללא הדלקת המנורה של עם ישראל כולו אתה ושכמותך אינם רלוונטיים ואין לכם שום מעמד.

"לשרת בקודש" פירושו להבין בכל רגע ורגע שהאומה היא זו שנתנה לך את הבגדים.

"לשרת בקודש" פירושו להבין בכל רגע ורגע שיש לך חסרונות רבים, והבגדים נועדו לסייע לך ולשמור עליך מתכונות בהמיות וגשמיות הטבועות בך.

"לשרת בקודש" משמעו הבנה שאתה בוחר לצאת מפרטיותך, ולהיות כל כולך למען מי ששלח אותך. "לשרת בקודש" משמעו הבנה שיש בך תכונות בהמיות וגשמיות, שבשירות הקודש אין להם מקום, ושאתה בוחר להיאבק בהן. אחרת אל תיכנס.

המנורה לא תדלק בלי השמן של העם. אי אפשר לגרום לאור לדלוק, כאשר יש לך גרם אחד של עצמך שאתה מאוהב בו. "לשרת בקודש" משמעו ביטול גמור.

נחזור לשיחה עם אבא. אבא הזכיר לי שאני דווקא מכיר מישהו שהגיע מהעיר "דבדו", והוא אף ממשפחת "כהן-סקלי". הלכתי לבדוק וגיליתי שמשפחה זו הגיעה לדבדו ב-1465, ומוצאם המקורי מהעיר סיבליה שממנה גורשו ב-1391. בין היתר נכתב עליה:

"ומה הפירוש המילה סקלי? בימי הביניים הייתה תעשיה של עיבוד חוטי זהב בעיר סיביליה שבספרד ויהודי מרוקו שידעו על כך קראו לחוט מעובד זה "מקלי סיבילייאני" (מוזכר בספר נופת צופים לר׳ פתחיה ברדוגו). כהן-סקלי, לפי הנחה זו, הוא 'כהן יקר וטהור כמו חוט הזהב המבריק ביופיו וזוהרו'. הדעה הרווחת מפענחת סקלי לפי גימטריה של המילה סקלי, המתאימה למילה 'צדוק', לאמור משפחות הכהנים בדבדו מתייחסים לצדוק הכהן הגדול בימי דוד ושלמה" (אליהו רפאל מרציאנו, מורשת יהדות מרוקו).

אותו איש יקר שאבא ציין, שבמקרה הכרתי גם אני, אמר לי לפני שנים רבות: כהן שעולה לדוכן מדי בוקר לברך את עם ישראל, חייב להרגיש שהוא רק צינור להעברת הברכה. בזה מסתיים תפקידו – רק צינור. הוא חייב להבין שתפקידו אך ורק לשרת את עם ישראל. אם הוא לא מבין שהוא רק צינור להעברת הברכה מהקב"ה לעם ישראל, שהוא רק שרת, אז הברכה פשוט לא תעבור.

אי אפשר להעביר משהו דרך צינור סתום. ואם הסתימה נובעת מהאגו ומהמקום הפרטי, קשה מאוד לפתוח אותה. שאלתי את עצמי במרוצת השנים מה קורה כאשר הצינור הזה מלא בחורים, מה כבר יגיע לקצה? נראה לי שהשלמתי עם העובדה שגם אם טיפ-טיפה תגיע לקצה, מכל השפע הגדול שהקב"ה נותן לנו, גם זה משהו.

——————————————————

[1] דֶבְּדוּ – עיירה בצפון-מזרח מרוקו המוקמת בצידו הצפוני של רכס הרי האטלס. העיירה הייתה מפורסמת בקהילה היהודית שהתגוררה בה ונקראה בעבר גם בשם "עיר הכהנים". בתי האב היהודיים הראשיים בדבדו היו: משפחת כהן-סקלי, מרציאנו, בן חמו, בן גיגי, בן שושן ואנקונינה. בשנת 1780 היו בעיר 700 משפחות של כהן סקלי.

 

.

תמונה של אבי כהן סקלי

אבי כהן סקלי

אבי כהן סקלי, נולד בשנת 1979, נשוי לרינת ולהם שישה ילדים. גדל, למד ומתגורר כיום בבית שמש. נכנס לשירות הציבורי בשנת 2005 ובמסגרתו מילא שני תפקידי מנכ"ל משרד ממשלתי – מנכ"ל משרד ירושלים ומורשת ומנכ"ל משרד שוויון חברתי.
בין היתר שימש גם כראש מנהל אזורי תעשיה, כראש אגף בכיר לפיתוח כלכלי בחברה הבדואית בדרום, יועץ כלכלי בלשכת מנכ"ל משרד ראש הממשלה ובמשרד האוצר.
בתפקידיו השונים היה אמון על קידום ופיתוח של סוגיות ציבוריות משמעותיות : טיפול באזרחים ותיקים עצמאיים בגלי הקורונה הראשונים, פיתוחה הכלכלי של מזרח ירושלים, פיתוח כלכלי-חברתי של החברה הערבית, העצמה דיגיטלית וטכנולוגית לרשויות מקומיות, הקמה של רשות הצעירים בישראל והקמתם של עשרות מרכזי צעירים ועוד סוגיות רבות.
במקביל לתפקידיו, הינו סגן אלוף במילואים, משרת באוגדת איו"ש ובוגר תוכניות מנהיגות שונות כמו: תוכנית "מעוז" ותוכנית "עתידים".

דילוג לתוכן