נגע הנתק
אף שישנם סוגים שונים של נגעי צרעת ולכל אחד מהם דיניו המיוחדים, נגע אחד זכה לשם מיוחד והוא נגע הנתק. מה המיוחד בנגע זה? על כך בדברים הבאים.
- אבי כהן סקלי
- אבי כהן סקלי
- פרשת תזריע
התראה על ניתוק
לפני כמעט חמש עשרה שנה, לאחר שחרורי מהצבא, עבדתי באחד ממוסדות החינוך בבית שמש כממלא מקום. במסגרת זו, עברתי הכשרה שזכורה לי במיוחד. ערב אחד ביקשו מכל אחד מהמשתתפים להחזיק ביד מטוטלת עם כדור אחד וניסו לשכנע אותנו שהכדור יתנהג על פי מחשבתנו, על פי מה שעובר לנו בראש, גם בלי תזוזה כל שהיא של היד (לפחות לא תזוזה רצונית). לא האמנתי שזה יעבוד, אפילו צחקתי על זה בתחילה.
לאחר שבפרשת שמיני עסקנו בדיני טומאה וטהרה בבהמות, עוסקת פרשת תזריע הסמוכה במצבים שונים שבהם נטמא האדם, ומפרטת את התהליך שהוא נדרש לעבור כדי לשוב להיות טהור. הפרשה פותחת בדיני טומאה וטהרה של יולדת לאחר לידתה, ולאחר מכן עוברת לעסוק בדיני הצרעת ובנגעים השונים הנובעים ממנה. אף שישנם סוגים שונים של נגעי צרעת ולכל אחד מהם דיניו המיוחדים, נגע אחד זכה לשם מיוחד:
וְאִישׁ אוֹ אִשָּׁה, כִּי-יִהְיֶה בוֹ נָגַע, בְּרֹאשׁ, אוֹ בְזָקָן. וְרָאָה הַכֹּהֵן אֶת-הַנֶּגַע, וְהִנֵּה מַרְאֵהוּ עָמֹק מִן-הָעוֹר, וּבוֹ שֵׂעָר צָהֹב, דָּק וְטִמֵּא אֹתוֹ הַכֹּהֵן נֶתֶק הוּא, צָרַעַת הָרֹאשׁ אוֹ הַזָּקָן הוּא. וְכִי-יִרְאֶה הַכֹּהֵן אֶת-נֶגַע הַנֶּתֶק, וְהִנֵּה אֵין-מַרְאֵהוּ עָמֹק מִן-הָעוֹר, וְשֵׂעָר שָׁחֹר, אֵין בּוֹ–וְהִסְגִּיר הַכֹּהֵן אֶת-נֶגַע הַנֶּתֶק, שִׁבְעַת יָמִים. וְרָאָה הַכֹּהֵן אֶת-הַנֶּגַע, בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, וְהִנֵּה לֹא-פָשָׂה הַנֶּתֶק, וְלֹא-הָיָה בוֹ שֵׂעָר צָהֹב; וּמַרְאֵה הַנֶּתֶק, אֵין עָמֹק מִן-הָעוֹר. וְהִתְגַּלָּח–וְאֶת-הַנֶּתֶק, לֹא יְגַלֵּחַ; וְהִסְגִּיר הַכֹּהֵן אֶת-הַנֶּתֶק שִׁבְעַת יָמִים, שֵׁנִית… (ויקרא יג, כט-לג)
נגע צרעת שמופיע במקום שיער, בראש או בזקן, נקרא "נתק", כפי שמסביר רש"י:
נתק הוא – כך שמו של נגע, שבמקום שער.
שמו של הנגע, באופן פשוט, נגזר מכך שבמקום שבו הופיע הנגע התנתק השער ממקומו. כך מבאר הרמב"ם בספר משנה תורה את הדברים ופוסק אותם להלכה:
נגעי הראש והזקן הוא שייפול השיער שבהן מעיקרו, ויישאר מקום השיער פנוי; וזה הוא הנקרא נתק. ואין נתק פחות מכגריס המרובע–בין שהיה מראהו עמוק, בין שלא היה עמוק. בנתקים אלא לומר לך–מה מראה "עמוק" בידי שמיים, אף נתק המטמא בידי שמיים, להוציא שנתקו אדם, שהוא טהור… (הלכות טומאת צרעת ח, א).
הנגע שלא רואים
בתחילת פרשת מצורע, מתארת התורה את הקורבנות שצריכים המטהרים מנגעים אלו להביא. רש"י מבאר שהנגעים הללו באים על שתי עבירות:
שתי ציפורים חיות טהרות – פרט לעוף טמא. לפי שהנגעים באין על לשון הרע, שהוא מעשה פטפוטי דברים, לפיכך הוזקקו לטהרתו צפרים, שמפטפטין תמיד בצפצוף קול. ועץ ארז – לפי שהנגעים באין על גסות הרוח. (ויקרא יד, ד).
הרמב"ם מסביר את התהליך המדהים שעובר האדם עד לשלב שבו הוא לוקה בצרעת הגוף, שבגינה הוא נדרש לצאת מחוץ למחנה ישראל בבושה ובכלימה. התהליך מתחיל בבית, בקירות הפנימיים, כדי שאף אחד לא יראה. משם הנגע עובר לכלים שהאדם ישן עליהם, ומשם לבגדים. אם כל זה לא עזר, גם גופו לוקה בצרעת:
שהמספר בלשון הרע, משתנות קירות ביתו. אם חזר בו, יטהר הבית; ואם עמד ברשעו עד שהותץ הבית–משתנין כלי העור שבביתו, שהוא יושב ושוכב עליהן. אם חזר בו, יטהרו; ואם עמד ברשעו עד שיישרפו, משתנין הבגדים שעליו. אם חזר בו, יטהרו; ואם עמד ברשעו עד שיישרפו–משתנה עורו ויצטרע, ויהיה מובדל ומפורסם לבדו, עד שלא יתעסק בשיחת רשעים, שהיא הליצות ולשון הרע.
(הלכות טומאת צרעת טז, יד)
האלשיך הקדוש, בפירושו על פרשתנו, מבאר אילו דברים מביאים את האדם לדבר לשון הרע:
קבלו חז"ל שהצרעת באה על לשון הרע הנמשכת מג' דברים, גאוה וגסות הרוח, או מהתחברות לרשעים, או מרוב כל יבזה האדם. הבא מבחינה א' קראו "שאת", מלשון התנשאות וגאוה, "ספחת" מהסתפח לאנשי רשע, ו-"בהרת" מבהירות רב שפע. ו-"הלובן" היתר מורה על תוקף כוח הטומאה הנאחזת בנפשו הבהירה.
על רקע זה, מתברר ייחודו של נגע הנתק. כאשר אדם בוחר לדבר לשון הרע, הוא בוחר לעבור תהליך של אזהרה המתבטא בביתו, בכליו בבגדיו. כולם רואים את התהליך שהאדם עובר – קיר הבית מנותץ, הכלים הפגועים נשרפים באש, וגם הנגע בגוף יופיע תמיד במקום גלוי. במקרה כזה כולם מבינים את הסיטואציה ויכולים להתמודד איתה, להיזהר ממנה ולתפוס מרחק. אולם כאשר מופיע נגע בראש או בזקן, במקומות המכוסים בשיער לגמרי, אין שום יכולת להכיר ולהגיב בהתאם לצרעת, ללא התערבות אלוקית שתחייב את האדם לחשוף את מקום הנגע.
גם בידיים, ברגליים ובמקומות נוספים בגוף האדם ישנן שערות, אך נגעים באיברים אלו אינן נחשבים נתק. מדוע? כיוון שאף אחד מאותם איברים אינו משפיע כמו הראש. הראש מקבל את ההחלטות, מנתב את הגוף, קובע לאן הולכים ואיך מתנהגים. כאשר אדם מנסה להסתיר את מעשיו, מחשבותיו, ורצונותיו מתחת לשערו או לזקנו – סופו להיגלות בבושת פנים. המחשבות האמיתיות שלך, הכוונות שלך, משתקפות במציאות שבה אתה חי ואי אפשר לברוח מהן.
ההינתקות מתחילה מהראש
"נתק" הוא מצב שבו האדם מתנתק מהסביבה שבה הוא חי. המצב אמנם אינו מופיע בגלוי, אך זה מה שמתרחש בתוך מחשבותיו של האדם. בעוד שהוא משדר לכולם מציאות אחת, בפנים הוא חושב אחרת לגמרי. כך נוצר הנתק, מצב שבו החברה מנותקת ממך ואתה ממנה, כי הכל מוסתר, הכל חבוי, הכל "מתחת לזקן" או לשערות הראש. כלום לא אמיתי. אין לך נגע גדול מזה.
"נתק" הוא מצב שבו האדם, מתוך מחשבות של עליונות ויהירות, מתנהג בגסות רוח ומוציא לשון הרע. באותם רגעים הוא מתנתק מהחברה, ובתגובה החברה מתנתקת ממנו.
"נתק" הוא מצב שבו המציאות הופכת ללא בהירה עבור האדם, ואז הוא לוקה ב"בהרת".
במצב הזה יש רק אחד שיכול להוציא את האדם מהמקום הזה ולגרום לו לחזור בתשובה: הקב"ה. זאת בחשיפת הנגע לכלל והרחקת המצורע באופן גלוי מהחברה. בשובו אל המחנה יהיה טהור, זך ונקי.
כפי שמציין הרמב"ם, נתק שנוצר בידי האדם באופן יזום – אינו מטמא. למה? כי מקרה שבו מבקש האדם להשוות בין פנימיותו ובין חיצוניותו, להשוות את המחשבות בראש למציאות – הוא טהור. הוא מבקש, לפני קבלת הנגע בראש, להתאמץ כדי להשוות את תוכו לברו, את מחשבותיו לדיבוריו. אדם שפועל על פי כוונותיו, אינו מנותק מהחברה והחברה אינו מנותקת ממנו, אדם שאינו יהיר ומתנהג בגסות רוח, לא בסתר ולא בגלוי – טהור יאמר לו.
אבי כהן סקלי
אבי כהן סקלי, נולד בשנת 1979, נשוי לרינת ולהם שישה ילדים. גדל, למד ומתגורר כיום בבית שמש. נכנס לשירות הציבורי בשנת 2005 ובמסגרתו מילא שני תפקידי מנכ"ל משרד ממשלתי – מנכ"ל משרד ירושלים ומורשת ומנכ"ל משרד שוויון חברתי.
בין היתר שימש גם כראש מנהל אזורי תעשיה, כראש אגף בכיר לפיתוח כלכלי בחברה הבדואית בדרום, יועץ כלכלי בלשכת מנכ"ל משרד ראש הממשלה ובמשרד האוצר.
בתפקידיו השונים היה אמון על קידום ופיתוח של סוגיות ציבוריות משמעותיות : טיפול באזרחים ותיקים עצמאיים בגלי הקורונה הראשונים, פיתוחה הכלכלי של מזרח ירושלים, פיתוח כלכלי-חברתי של החברה הערבית, העצמה דיגיטלית וטכנולוגית לרשויות מקומיות, הקמה של רשות הצעירים בישראל והקמתם של עשרות מרכזי צעירים ועוד סוגיות רבות.
במקביל לתפקידיו, הינו סגן אלוף במילואים, משרת באוגדת איו"ש ובוגר תוכניות מנהיגות שונות כמו: תוכנית "מעוז" ותוכנית "עתידים".