חיפוש
עגלת קניות

אֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא נוֹתֵן גְּדֻלָּה לָאָדָם עַד שֶׁבּוֹדְקֵהוּ בְּדָבָר קָטָן

אֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא נוֹתֵן גְּדֻלָּה לָאָדָם עַד שֶׁבּוֹדְקֵהוּ בְּדָבָר קָטָן

המנהיגים הגדולים של עם ישראל, אלו אשר השאירו חותם משמעותי על ההיסטוריה היהודית, הגיעו למעמדם ופיתחו את מנהיגותם מתוך תפקיד רועי צאן. 

המנהיגים הגדולים של עם ישראל, אלו אשר השאירו חותם משמעותי על ההיסטוריה היהודית, הגיעו למעמדם ופיתחו את מנהיגותם מתוך תפקיד רועי צאן. הבולטים שבהם הם משה רבנו ודוד המלך, אבל אפשר למצוא גם את רבי עקיבא[1] ודומיהם. מנהיגים מדיניים ורוחניים הגיעו לא פעם לרעות את האומה הישראלית, מתוך רעיית הצאן.

בפרשתנו משה בורח ממצרים ומגיע למדיין וזאת לאחר שפרעה מבקש להורגו בשל השמועה אשר הגיע לאוזנו, שמשה הרג איש מצרי. במדיין, מוצא משה את רעייתו לחיים, ושם הוא מקבל על עצמו לרעות את צאן יתרו חותנו:

"וַיִּשְׁמַע פַּרְעֹה אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה, וַיְבַקֵּשׁ לַהֲרֹג אֶת-מֹשֶׁה; וַיִּבְרַח מֹשֶׁה מִפְּנֵי פַרְעֹה, וַיֵּשֶׁב בְּאֶרֶץ-מִדְיָן וַיֵּשֶׁב עַל-הַבְּאֵר… וַיִּתֵּן אֶת-צִפֹּרָה בִתּוֹ, לְמֹשֶׁה וּמֹשֶׁה הָיָה רֹעֶה אֶת-צֹאן יִתְרוֹ חֹתְנוֹ כֹּהֵן מִדְיָן; וַיִּנְהַג אֶת-הַצֹּאן אַחַר הַמִּדְבָּר, וַיָּבֹא אֶל-הַר הָאֱלֹקים חֹרֵבָה" (שמות ב, טו–ג, א).

למה בחר משה דווקא במקצוע זה? אלו תכונות נדרשות למקצוע הזה אשר מכינות את העוסקים בו למנהיגות? ומדוע חשוב לתורה לציין זאת?

אחר המדבר

הרלב"ג, רבי לוי בן גרשום (1288-1344, צרפת), מסביר שמשה הסכים להיות רועה צאן כדי להיות רחוק מעיני אנשים שאולי יגיעו לחפשו או ירצו להסגירו לפרעה ולכן בחר משה לרעות את הצאן "אחר המדבר", רחוק ממוקדי יישוב ורחוק מאנשים:

"וינהג את הצאן אחר המדבר – הנה משה ליראתו מפרעה הסכים להיות רועה צאן כמו שכתב החכם אבן עזרא כדי שלא יראו אותו עוברים ושבים, ולזאת הסבה בעינה נהג הצאן אחר המדבר ובחר שם מרעה טוב לצאן כי במקום ההוא היה יותר בטוח שלא ימצאוהו עוברים ושבים" (ביאור המילים, שמות ג, א).

רבנו בחיי בן אשר (1255-1340, ספרד) מסביר שמשה בחר ללכת בדרכי אבותיו כרועה צאן, להמשיך את מסורת "הצדיקים הראשונים" – האבות והשבטים וכדי להתרחק משדות של אחרים המצויים יותר ביישוב, התרחק אחר המדבר. כך הצליח משה להימנע מגזל. סיבה נוספת אשר מביא רבנו בחיי לרעיית הצאן הרחק מיישוב היא העדפת המרחבים הריקים בשל בקשת משה להתבודד, ואולי אף לזכות בנבואה:

"ומשה היה רועה. אחז משה רבינו האומנות הזה כמנהג הצדיקים הראשונים, כי כן מצינו בהבל הצדיק, גם באבות העולם, גם בשבטים, והטעם כדי שיתרחק מן הישוב שהוא עלול אצל החטא, ועוד כדי להתבודד בנבואה, ומה שאמר אחר המדבר למדך הכתוב שהיה משה מתרחק מן השדות כדי שלא ירעה צאנו בשדה של אחרים ויבא לידי גזל" (רבנו בחיי, שמות ג, א).

הכלי יקר, רבי שלמה אפרים מלונטשיץ (1550-1619, צ'כיה), מסביר למה התכוון רבנו בחיי בקביעתו שבאמצעות התבודדות בעת רעיית הצאן ניתן להגיע לנבואה:

"ומשה היה רועה את צאן יתרו… אבל מכל מקום הוצרך להודיע שהיה רועה, כי רוב הנביאים באו לידי נבואה מתוך הרעיה, כי הנבואה צריכה התבודדות וע"י שיראה השמים מעשה ידי אלוקים כמו שכתוב: "כי אראה שמך מעשה אצבעותיך" כי על ידי זה תהיה כל מחשבתו במציאת השם יתברך עד אשר יערה עליו ממרום רוח ה', מה שאינו מצוי כל כך ביושב בביתו או בעושה איזו מלאכה אחרת בשדה, זולת הרועה היושב פנוי ברוב הזמנים" (כלי יקר, שמות ג, א).

בעת כתיבת שורות אלו, אני אחרי יום עמוס בצפון הארץ, שבמהלכו היו לי כמה רגעים להתבונן על הטבע העצום והמדהים. תחושה המרוממת את הנפש. המרחבים העצומים, השקט, היופי של הטבע, בהחלט מביאים את האדם להתבוננות עמוקה בקב"ה, לחיבור עצום ליצירת הבריאה המדהימה ולאלו הראויים לכך – אף הרבה יותר מזה. מהות רעיית הצאן היא הטבע, ולטבע יש יכולת לקחת אותך למקומות שטרם הכרת בעצמך, ולהכניס כוחות אדירים ברוחך ונפשך.

לסיכום עד כה, משה בוחר להיות רועה צאן כדי להתרחק מהיישוב, הן כדי שלא יכירו אותו אנשים ביישוב והן כדי להתרחק מן הגזל. יחד עם זאת, כאשר אתה יושב לבדך עם הצאן, בלי טלפונים, בלי הודעות ברשתות החברתיות, בלי חיבור לחדשות, ומתבונן לעומק במעשה אלוקים ובמציאות ה' יתברך – אפשר שתזכה לקבל רוח אלוקים.

הגודל שבקוטן

נתקדם וננסה לעמוד על התכונות הנדרשות מרועה צאן שמכשירות אותו להנהגה. המדרש מלמד אותנו שהקב"ה, באמצעות רעיית הצאן, בוחן נקודות מסוימות מאוד באדם:

"דָּבָר אַחֵר, וּמשֶׁה הָיָה רֹעֶה, הֲדָא הוּא דִּכְתִיב: 'כָּל אִמְרַת אֱ-לוֹהַּ צְרוּפָה', אֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא נוֹתֵן גְּדֻלָּה לָאָדָם עַד שֶׁבּוֹדְקֵהוּ בְּדָבָר קָטָן, וְאַחַר כָּךְ מַעֲלֵהוּ לִגְדֻלָּה, הֲרֵי לְךָ שְׁנֵי גְדוֹלֵי עוֹלָם שֶׁבְּדָקָן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּדָבָר קָטָן וְנִמְצְאוּ נֶאֱמָנִים וְהֶעֱלָן לִגְדֻלָּה, בָּדַק לְדָוִד בַּצֹּאן וְלֹא נְהָגָם אֶלָא בַּמִּדְבָּר לְהַרְחִיקָם מִן הַגָּזֵל…. אָמַר לֵיהּ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא נִמְצָא אַתָּה נֶאֱמָן בַּצֹּאן, בּוֹא וּרְעֵה צֹאנִי…. וְכֵן בְּמשֶׁה הוּא אוֹמֵר: "וַיִּנְהַג אֶת הַצֹּאן אַחַר הַמִּדְבָּר", לְהוֹצִיאָן מִן הַגָּזֵל, וּלְקָחוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לִרְעוֹת יִשְׂרָאֵל" (שמות רבה ב, ג).

הקב"ה מחפש מנהיגים שעומדים קודם כול בדרישות הקטנות. אנחנו תמיד בטוחים שמנהיגים נבחנים בדברים הגדולים והרחוקים מאיתנו, אך הקב"ה  מלמד אותנו – לא, מנהיגים נבחנים קודם כול בדברים הקטנים ובדברים שמתרחשים כאשר אף אחד לא רואה אותך. כאשר אתה רועה צאן אף אחד לא יכול לדעת מה אתה עושה, בדרך כלל אתה לבדך. אתה יכול לשלוח את הצאן לרעות בשדות לא לך, ובעצם לעשות ככל העולה על רוחך. ברגעים אלו – איך אתה מתנהג? איך אתה מתייחס לרכוש של אחרים כשאף אחד לא פוגש אותך? עד כמה אתה מתעצבן כאשר פחות הולך לך עם הצאן?

אימא שלי היקרה, הייתה בילדותה רועת צאן. היא סיפרה לנו לא פעם כמה זאת משימה מורכבת ומסובכת וכמה סבלנות צריך כדי להוביל עדר עיזים ממקום למקום. זה רק נראה פשוט. דווקא בתחום הזה בודק הקב"ה, עד כמה יש לך סבלנות לצאן, עד כמה אתה מקפיד על הדברים, גם כאשר אתה לבד, עד כמה אתה מקפיד על הדברים הקטנים. גם כאשר אתה עם עצמך.

מנהיגים נבחנים קודם כול בהנהגות הפשוטות, במשימות הקטנות, ורק אחר כך במשימות הגדולות והמיוחדות (לפחות כך אמור להיות…). ודאי שהם לא נבחנים בסיסמאות ריקות ועלובות שאין להן שום קשר למציאות, או בהבטחות גדולות וחסרות שחר שאחר כך מתנפצות על בוחריהם. בואו נתחיל בהנהגות הפשוטות.

דע לך, שכל כבש וכבש…

אותו מדרש ממשיך ומביא דוגמאות להתנהלות של דוד ושל משה בעבודת הצאן, המעידות על תכונות המנהיגות הנדרשות:

"וּלְמִי בּוֹחֵן? לַצַּדִּיק. במה הוא בוחנו? בְּמִרְעֵה צֹאן. בָּדַק לְדָוִד בַּצֹּאן וּמְצָאוֹ רוֹעֶה יָפֶה… הָיָה מוֹנֵעַ הַגְּדוֹלִים מִפְּנֵי הַקְּטַנִּים, וְהָיָה מוֹצִיא הַקְּטַנִּים לִרְעוֹת, כְּדֵי שֶׁיִּרְעוּ עֵשֶׂב הָרַךְ, וְאַחַר כָּךְ מוֹצִיא הַזְּקֵנִים כְּדֵי שֶׁיִּרְעוּ עֵשֶׂב הַבֵּינוֹנִית, וְאַחַר כָּךְ מוֹצִיא הַבַּחוּרִים שֶׁיִּהְיוּ אוֹכְלִין עֵשֶׂב הַקָּשֶׁה. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, מִי שֶׁהוּא יוֹדֵעַ לִרְעוֹת הַצֹּאן אִישׁ לְפִי כֹחוֹ, יָבֹא וְיִרְעֶה בְּעַמִּי… וְאַף משֶׁה לֹא בְחָנוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶלָּא בַּצֹּאן, אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, כְּשֶׁהָיָה משֶׁה רַבֵּינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם רוֹעֶה צֹאנוֹ שֶׁל יִתְרוֹ בַּמִּדְבָּר, בָּרַח מִמֶּנּוּ גְּדִי, וְרָץ אַחֲרָיו עַד שֶׁהִגִּיעַ לַחֲסִית, כֵּיוָן שֶׁהִגִּיעַ לַחֲסִית, נִזְדַּמְּנָה לוֹ בְּרֵכָה שֶׁל מַיִם, וְעָמַד הַגְּדִי לִשְׁתּוֹת, כֵּיוָן שֶׁהִגִּיעַ משֶׁה אֶצְלוֹ, אָמַר אֲנִי לֹא הָיִיתִי יוֹדֵעַ שֶׁרָץ הָיִיתָ מִפְּנֵי צָמָא, עָיֵף אַתָּה, הִרְכִּיבוֹ עַל כְּתֵפוֹ וְהָיָה מְהַלֵּךְ. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, יֵשׁ לְךָ רַחֲמִים לִנְהֹג צֹאנוֹ שֶׁל בָּשָׂר וָדָם כָּךְ חַיֶּיךָ אַתָּה תִרְעֶה צֹאנִי יִשְׂרָאֵל, הֱוֵי: וּמשֶׁה הָיָה רוֹעֶה" (שמות רבה ב, ב).

הקב"ה בודק את מנהיגי האומה הישראלית בכוחם וביכולתם לתת לכל אחד ואחת את היחס המתאים להם ועד כמה הלב שלהם רחום כלפי אנשיהם. לא משנה אם הם עומדים לפני מבוגר או צעיר, חולה או בריא, ספרדי או אשכנזי, גבר או אישה. כל אחד צריך לקבל יחס הגון, כבוד בסיסי, כל אחד לפי מקומו, לפי כוחו ולפי יכולותיו. לא פחות חשוב מכך הוא גילוי של לב רחום כלפי האנשים. תכונות אלו אפשר לבחון בעיקר בעבודת הצאן. מי שיודע להתאים את העשבים לכבשים, מי שיודע להרים גדי על כתפו, מי שרץ אחרי גדי כדי להצילו, מי שעושה את כל הפעולות השגרתיות האלו מתוך חמלה, אהבה ודאגה לצאן ולכל אחד לפי כוחו – יכול להיות מנהיג של אנשים.

לראות את העתיד

אני מבקש לסיים במדרש אחרון שנגע בי. משה רועה את צאן יתרו במדבר; מקום שומם, שקט, בלי כלום. מדבר. אבל משה לא רואה רק מדבר:

‎"וַיִּנְהַג אֶת הַצֹּאן אַחַר הַמִּדְבָּר. אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: לָמָּה הָיָה רוֹדֵף לַמִּדְבָּר? לְפִי שֶׁרָאָה שֶׁיִּשְׂרָאֵל נִתְעַלּוּ מִן הַמִּדְבָּרעֲלִיָּה מִן הַמִּדְבָּר, הַתּוֹרָה מִן הַמִּדְבָּר, הַמָּן וְהַשְּׂלָו מִן הַמִּדְבָּר, הַמִּשְׁכָּן מִן הַמִּדְבָּר, הַשְּׁכִינָה מִן הַמִּדְבָּר הַכְּהוּנָה וּמַלְכוּת מִן הַמִּדְבָּר הַבְּאֵר מִן הַמִּדְבָּר עַנְנֵי כָּבוֹד מִן הַמִּדְבָּר. לְפִיכָךְ וַיִּנְהַג אֶת הַצֹּאן אַחַר הַמִּדְבָּר" (תנחומא, שמות יד).

 

משה רואה מה שאחרים לא רואים. משה רואה "שישראל נתעלו מן המדבר", הוא רואה את הפוטנציאל העצום. אדם שנמצא במדבר שומם ויבש אבל רואה את ישראל, את התורה, את המשכן ואת השכינה – ראוי להנהיג. אדם שלא מפחד לראות את המציאות במצבה העתידי המתוקן, ומבין כיצד צריך לפעול כדי להביא אותה לשם – אדם כזה ראוי להנהיג. מי שלא נרתע מהמציאות הנוכחית, גם אם היא קשה, שקרית ונוראה והוא בוחר להתמודד איתה ולהוביל למקום אחר – ראוי להנהיג. אדם שבוחר לקחת את עול ההנהגה מתוך התכונות שעליהן עמדנו – ראוי להנהיג.

שנזכה לרעיא מהימנא במהרה, אמן.

——————————————

[1] רבי עקיבא בן יוסף – נולד במאה הראשונה לספירה ונפטר בערך בשנת 120 לספירה, היה בתקופת בית המקדש השני והוא היה מגדולי חכמי ישראל בכל הדורות. היה תנא ארץ ישראלי, בן הדור השלישי לתנאים. מתומכי מרד בר כוכבא. נהרג על קידוש השם כאחד מעשרת הרוגי מלכות. התגורר בבני ברק ובלוד. הוא מוזכר למעלה מ-1,500 פעם בתלמוד. נחשב לסמל של מסירות נפש על התורה.

תמונה של אבי כהן סקלי

אבי כהן סקלי

אבי כהן סקלי, נולד בשנת 1979, נשוי לרינת ולהם שישה ילדים. גדל, למד ומתגורר כיום בבית שמש. נכנס לשירות הציבורי בשנת 2005 ובמסגרתו מילא שני תפקידי מנכ"ל משרד ממשלתי – מנכ"ל משרד ירושלים ומורשת ומנכ"ל משרד שוויון חברתי.
בין היתר שימש גם כראש מנהל אזורי תעשיה, כראש אגף בכיר לפיתוח כלכלי בחברה הבדואית בדרום, יועץ כלכלי בלשכת מנכ"ל משרד ראש הממשלה ובמשרד האוצר.
בתפקידיו השונים היה אמון על קידום ופיתוח של סוגיות ציבוריות משמעותיות : טיפול באזרחים ותיקים עצמאיים בגלי הקורונה הראשונים, פיתוחה הכלכלי של מזרח ירושלים, פיתוח כלכלי-חברתי של החברה הערבית, העצמה דיגיטלית וטכנולוגית לרשויות מקומיות, הקמה של רשות הצעירים בישראל והקמתם של עשרות מרכזי צעירים ועוד סוגיות רבות.
במקביל לתפקידיו, הינו סגן אלוף במילואים, משרת באוגדת איו"ש ובוגר תוכניות מנהיגות שונות כמו: תוכנית "מעוז" ותוכנית "עתידים".

מאמרים נוספים של מוטי מלכא

עוד מהאתר
דילוג לתוכן