חיפוש
עגלת קניות

חֻקָּה חָקַקְתִּי גְּזֵרָה גָּזַרְתִּי

חֻקָּה חָקַקְתִּי גְּזֵרָה גָּזַרְתִּי

חז"ל הסבירו שמצוות פרה אדומה היא מכלל החוקות- מצוות שאין טעמן נגלה לנו, ואמרו חֻקָּה חָקַקְתִּי גְּזֵרָה גָּזַרְתִּי. בעקבות זאת מעלה בעל הכלי יקר שאלה עקרונית: האם באמת אי אפשר להבין את המצוות?

להדפסה

הפרשה פותחת בציווי מצוות פרה אדומה, וכך אומרת התורה:

וַיְדַבֵּר יְהֹוָה אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן לֵאמֹר: זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוָּה יְהֹוָה לֵאמֹר דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ פָרָה אֲדֻמָּה תְּמִימָה אֲשֶׁר אֵין בָּהּ מוּם אֲשֶׁר לֹא עָלָה עָלֶיהָ עֹל:

הפרשנים שמו לב שישנו קושי בניסוח הפסוקים: פסוק א' מלמד על עצם הדיבור למשה ואהרון והוא מסתיים במילה לאמר, שמובנת כפתיחה לתוכן הדיבור והציווי שצריך להיאמר לבני ישראל. פסוק ב' אם כן היה צריך להמשיך באחת משתי הדרכים:

דרך ראשונה היא לספר על פרטי מצוות פרה אדומה, שכן זהו תוכן המצווה, ואז לא היה כלל צורך בחלקו הראשון של הפסוק, שהיה אמור להיכתב כך- וַיְדַבֵּר יְהֹוָה אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן לֵאמֹר: וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ פָרָה אֲדֻמָּה תְּמִימָה…

דרך שנייה שיכול היה פסוק ב' להמשיך היא לדבר על הציווי להעביר את המסר אל בני ישראל ורק אז היה מגיע תוכן הציווי, ובמצב זה הוא היה אמור להיות מנוסח כך- וַיְדַבֵּר יְהֹוָה אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן לֵאמֹר: דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוָּה יְהֹוָה לֵאמֹר וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ פָרָה אֲדֻמָּה…

הרמב"ן ופרשנים נוספים פתרו את קושי בציינם שהמקרא מסורס (במשמעות שהפסוק צריך להיקרא לא כסדרו), וכוונתם היא שלמרות הניסוח הכתוב, הפסוק אמור להיקרא אחרת, וכך כותב הטור בפירושו:

אי נמי מקרא מסורס הוא: דבר אל בני ישראל זאת חוקת התורה אשר צוה ה׳ לאמר.

לעומת זאת, בעל הכלי יקר מבין אחרת את הדברים, ועיקר הקושי שלו מתרכז במילה לאמר החוזרת פעמיים בפסוקים, והוא שואל:

תרתי לאמר למה לי? כי כבר נאמר וידבר ה׳ אל משה ואל אהרן לאמר..

לכאורה אומר הרב, גם אם היינו מקבלים את דעת הרמב"ן, עדיין לא היה צורך לחזור שוב על המילה לאמר ועל כך שזה מה שהקב"ה ציווה לומר- שהרי זה נאמר כבר בפסוק א', ובנוסף- האם בכלל עולה החשש שמשה יגיד דבר שלא ה' ציווה?

משום כך הולך הרב בדרך שונה ולומד כי יש בדברים שני ציוויים, אשר קשורים בתחום שבין ישראל לעמים ובין המאמין לחולק עליו. מתחיל הרב בדרכם של בעלי המדרש המתמקדים בשאלה- מדוע נאמרה מצווה זו בלשון חוקה?

המדרש רבה מסביר:

אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, חֻקָּה חָקַקְתִּי גְּזֵרָה גָּזַרְתִּי, אִי אַתָּה רַשַּׁאי לַעֲבֹר עַל גְּזֵרָתִי, וכך כותב הרב: ונראה לפי שהאומות מונין את ישראל במצווה זו דווקא, שטעמה נעלם מעין כל חי, ואומרים: מה העבודה הזאת לכם? ואמרה תורה: ענה כסיל כאולתו פן יהיה חכם בעיניו, ויטיל דופי בכל התורה.

מצוות פרה אדומה מעוררת שאלות רבות בשל הקושי הלוגי להבין אותה ואת פרטיה, ולכן היא משמשת כלי בידי האומות לנגח בו את ישראל ולטעון כנגדם שמצווה זו לא ניתנה על ידי ה' וכן לבוא בטענה על התורה ככלל, ועל טענה זו אומר הרב בא הפסוק לענות:

וזהו שכתוב: אשר צווה ה׳ לאמר, שאתה צריך לאמר ולהשיב למין הנמהר שזאת המצווה חקת התורה, רוצה לומר: חוק המלך יתברך שמו עלינו, ואין לנו רשות להרהר אחריה!

למעשה מסביר הרב כי המילה לאמר בפסוק ב' אין משמעותה לומר לבני ישראל, אלא שבני ישראל יאמרו לאומות כתשובה לטענותיהם! ולכן גם מוסיף הרב:

לכך נאמר זאת חקת התורה ולא נאמר זאת חקת הפרה, לפי שנוסח זה הוא תשובה למינים המונים את ישראל … שלא יאמרו שאין מצוה זו מכלל מצות התורה.

הרב בתשובה זו הולך בדרכו של רש"י שמסביר:

לפי שהשטן ואומות העולם מונין את ישראל לומר: מה המצווה הזאת, לפיכך כתב בה חוקה, גזירה היא מלפני אין לך רשות להרהר אחריה.

אולם נראה שהוא שם לב לסתירה פנימית שיש בתשובתו של רש"י: מהות התשובה היא שיש מצוות או אירועים שאין לאדם יכולת להבין אותם ולכן האדם צריך לקבל את דבר האל כגזירה ואין לו רשות להרהר אחריה, משמע- אין לו עניין לבוא ולשאול בכלל לגבי מהות הציווי אלא רק לקבל אותו כלשונו. אולם, תשובה זו בנויה על כך שהשואל מלכתחילה מקבל את הקב"ה ולכן מקבל הוא עליו את דבר ה' כגזירה, אך מה קורה אם השואל לא מקבל סמכות זו? מה קורה אם הוא מבקש להבין את הדבר רק בצורה שכלית? על כך תשובה זו לא עונה.

 

נראה שבעל הכלי יקר שם לב לקושי זה, ולכן הוא מתחיל את פירושו בפסוק מספר משלי: ענה כסיל כאיוולתו פן יהיה חכם בעיניו אך הוא ממשיך את הפסוק בלשונו- ויטיל דופי בכל התורה, משמע אותו הכסיל כרגע עדין לא מטיל דופי בכל התורה, ובין אם הוא מאומות העולם ובין אם מדובר על אדם מישראל שניצב בפני משבר באמונה- הוא כרגע עדיין מקבל  את הסמכות האלוקית, וקבלה זו היא שמאפשרת לנו לומר לו: חֻקָּה חָקַקְתִּי גְּזֵרָה גָּזַרְתִּי. אילולי כן לא היה טעם באמירה זו משום שמלכתחילה הוא לא מקבל שיש מי שגוזר ומחוקק, ונראה שמסיבה זו מסיים הרב את חלק זה בפירושו במילים: שלא יאמרו שאין מצוה זו מכלל מצות התורה, כאשר המיקוד הוא רק על חלק מהתורה (מצווה זו) ולא שהתורה כולה היא שקרית.

למעשה, דברי הרב מעוררים שני קשיים. הקושי הראשון הוא שהרב מתייחס לפסוק ענה כסיל כאולתו, אולם האם באמת אין מקום לבוא ולשאול שאלות? למי מאתנו אין שאלות? המציאות מזמנת אירועים וחוויות הגורמות לעיתים לקשיים באמונה- בין אם מדובר בחיים הפרטיים שלנו ובין אם בחיים הלאומיים. האם שאלת השואה אין לה מקום? האם אסונות בלתי נתפסים לא אמורים להעלות את השאלה- למה?

התשובה שעולה מדברי הרב לקושי זה נובעת מנקודת המוצא של השואל: האם מדובר בשאלה או בהתרסה? ההבדל הוא שהשואל מכיר במי שלפניו ולכן הוא יכול גם לקבל תשובה שהוא לא מבין. מצב זה דומה לילד שיכול לשאול את ההורה שאלה וגם אם התשובה לא תספק אותו או שלא תהיה מובנת לו כרגע, היא לא תגרום לו ללכת ולחפש הורה אחר. לעומת זאת המתריס לא מחכה בכלל לתשובה, הוא רק בא להשמיע את דבריו אך לתשובה הוא לא מחכה. וכמובן שהרב בדבריו מתייחס לשואל ולא למתריס. 

קושי שני העולה מדברי הרב קשור בתשובת המדרש: הרב בלא מעט מקומות נותן חשיבות לשכל ולתפקידו, אולם נראה כי כאן הוא מבקש דבר הפוך? ויותר מזה, האם באמת אין דרך לוגית לענות על שאלות אמונה?

על מנת לענות על כך נסתכל בדברי הרב בהמשך וננסה להבין את תשובתו, והרב ממשיך ומוסיף על פירושו חלק נוסף (אף שלכאורה הוא אינו נצרך):

ומה שכתב בפרשת ואתחנן: כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים אשר ישמעון את כל החקים האלה, וכאן משמע- אדרבה! שמונין על החקים?!

הרב מעלה סתירה בין הפסוק בפרשת ואתחנן- שממנו עולה שהאומות מקבלים את חוכמת התורה ועם ישראל, ובין הדברים כאן שמהם עולה שהם כן באים בטענות ושאלות על התורה ובמיוחד על החוקים (שנתפסים כלא הגיוניים). עונה הרב ומחלק בין שני מצבים, ולמעשה מניח כאן מפתח וטוען כי יש להתמודד עם שאלות אלו בדרך דדוקטיבית:

תשובה לדבר: כי יש חוקים שיכול השכל האנושי להשיג טעמם, זולת שטעמם נסתר מכלל ההמון ונגלה הוא ליחידי שרידי הדור. ופרה זו, טעמה נסתר מכל אדם … לפיכך האומות ששומעים חוק הפרה לבד ודאי מונין עליה, ולהלן נאמר את כל החוקים האלה, כי השומעים כל החוקים בכלל ויש בהם חוקים שיש בהם טעם נגלה- אזי המה יעידון יגידון גם על חוק הנעלם כי יש בו סוד ויתלו החיסרון בקוצר דעת המשיג.

תשובת הרב זו מוכיחה עד כמה רלוונטי פירושו להיום- ולא רק כתשובה לאומות העולם. העולם של היום מתמקד בשכל, מחייב הוכחות ולוגיקה, ומצב זה יוצר קשיים להסביר את התורה לא רק לאומות אלא גם לעם ישראל וזאת משום שנראה שאי אפשר לענות בצורה לוגית על שאלות מסוימות המחייבות אמונה. אולם הרב בפירושו מנסה להציג דרך שבה הדבר אפשרי: הנחת היסוד של הרב היא שלכל חוק ומצווה יש היגיון (גם אם הוא נסתר) ומשמעות הדברים היא שהאדם יכול להבין בשכלו את מהות המצווה. כאשר בא השואל ומתייחס רק למצווה אחת ושואל לגביה – קשה לענות על כך תשובה מספקת, ושאלה כזו יכולה לבטא התרסה משום שחסר בה הממד הלוגי, משל לדבר הוא ניסיון להסביר מבנה של עלי כותרת בלי להתייחס למבנה הפרח כולו.  

לעומת זאת כאשר האדם השואל מסתכל  על כל החוקים האלה, הוא כבר יכול להתחיל להפעיל תהליך של דדוקציה: אם מוכח לו שלכלל המצוות יש טעם הגיוני, יש להן משמעות מובנת ובונה, אזי כאשר הוא יגיע למצווה שלא מובנת לו המסקנה תהיה מבוססת על הניסיון עד עתה והמסקנה תהיה כי יש בו סוד ויתלו החיסרון בקוצר דעת המשיג. נראה שלדעת הרב תהליך הסקת מסקנות זה הוא שמבוטא בדברי המדרש ודברי ספר משלי: כאשר אדם שואל בצורה לא לוגית הוא כסיל, הוא מתריס, הוא לא שואל באמת. לעומת זאת כאשר אדם מבין באמת ש– חֻקָּה חָקַקְתִּי גְּזֵרָה גָּזַרְתִּי, ושהבנה זו בנויה על בסיס לוגי, אז הוא יכול לקבל גם את קוצר ההבנה שלו כתשובה.

ברוך ה' לעולם אמן ואמן.

תמונה של מוטי מלכא

מוטי מלכא

נשוי לעדי ואב לארבעה, ומתגורר כיום בבית שמש. בעבר עסק בחינוך בעיקר במסגרות לנוער בסיכון. כיום הבעלים של 'הרמן הדפסות'.

עוד מהאתר
דילוג לתוכן