חיפוש
עגלת קניות

לוּ יִשְׂטְמֵנוּ יוֹסֵף

מה המשמעות של הביטוי 'לו ישטמנו'? ומה ראו אחי יוסף שהביא לחשש שמא יוסף יתנכל להם על מכירתו? ואיך תשובתו של יוסף עונה על חששם של האחים?

כאשר הייתי מ"פ מילואים, היה לי חייל שאומנם היה מגיע בדרך כלל למילואים, גם לאימונים וגם לתעסוקות מבצעיות, אבל כל הזמן הרגשתי שהוא לא במשימות. בשפה הצבאית הוא כל הזמן "נצנץ". ככה חשבתי, בלי לבדוק לעומק יותר מדי.

באחד האימונים (שם הזמנים לחוצים יותר והמשימות בהולות יותר), אמרתי לעצמי שאני חייב לפתוח את זה מולו ולברר את הסיפור. כל מה שחשבתי – נעלם. מאותו הרגע הערצתי אותו על זה שהוא בכלל מגיע לצאלים למילואים. מסתבר שהאדם הזה, מגיע למילואים במסירות נפש מטורפת, בעוד בביתו מצב מתמשך קשה מאוד, מה שגורם לו להיות טרוד ועסוק גם במשימה הזאת בתקופת שירותו. מאותה השיחה הצדעתי לו ועם עצמי עשיתי חשבון נפש על המחשבות הרעות שהיו לי לפני השיחה.

בפרשת "ויחי" אנו נפרדים מיעקב אבינו ומספר בראשית כולו. לאחר מות יעקב, האחים חוששים שיוסף יתנקם בהם על מכירתו למצרים, ועל כל הסבל שעבר עליו עד שהוא עלה לגדולה. מתוך חשש זה, פונים אליו האחים במסר מאביהם שזה עתה נקבר:

"וַיִּרְאוּ אֲחֵי-יוֹסֵף, כִּי-מֵת אֲבִיהֶם, וַיֹּאמְרוּ, לוּ יִשְׂטְמֵנוּ יוֹסֵף; וְהָשֵׁב יָשִׁיב, לָנוּ, אֵת כָּל-הָרָעָה, אֲשֶׁר גָּמַלְנוּ אֹתוֹ. וַיְצַוּוּ, אֶל-יוֹסֵף לֵאמֹר: אָבִיךָ צִוָּה, לִפְנֵי מוֹתוֹ לֵאמֹר. כֹּה-תֹאמְרוּ לְיוֹסֵף, אָנָּא שָׂא נָא פֶּשַׁע אַחֶיךָ וְחַטָּאתָם כִּי-רָעָה גְמָלוּךָ, וְעַתָּה שָׂא נָא, לְפֶשַׁע עַבְדֵי אֱ-לֹהי אָבִיךָ; וַיֵּבְךְּ יוֹסֵף, בְּדַבְּרָם אֵלָיו. וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יוֹסֵף, אַל-תִּירָאוּ: כִּי הֲתַחַת אֱ-לֹהים, אָנִי. וְאַתֶּם, חֲשַׁבְתֶּם עָלַי רָעָה; אֱ-לֹהים, חֲשָׁבָהּ לְטֹבָה, לְמַעַן עֲשֹׂה כַּיּוֹם הַזֶּה, לְהַחֲיֹת עַם-רָב" (בראשית נ, טו–כ).

מה המשמעות של הביטוי 'ישטמנו'? ומה ראו אחי יוסף שגרם להם לחשוש שמא יוסף יתנכל להם על מכירתו למצרים? האם הם ניתחו נכון את הסיטואציה? ולבסוף, איך תשובתו של יוסף עונה על חששם של האחים?

מהי 'שטמה'?

בתחילה נברר מה המשמעות של המושג 'שטמה'. רבי יוסף בכור שור, מבעלי התוספות (המאה ה-12, צרפת), מסביר ש'שטמה' היא שנאה שאינה גלויה:

"'לו ישטמנו יוסף' – ולוואי שישטמנו יוסף ולא יגלה שנאתו, כי כל שנאה שאין אדם מגלה אותה קרויה שטימה וכן 'וישטום עשו', אבל יראים אנו פן ישנא אותנו בגלוי מעתה והשב ישיב לנו את כל הרעה ומקרא קצר הוא" (בראשית נ, טו).

נקודת המוצא של האחים היא שקיימת שנאה אצל יוסף. הם בטוחים בכך, אין להם שום ספק, לכן הם מתפללים ששנאה זו תישאר 'שטמה' – שנאה חבויה. הם מקווים ששנאה זו לא תבוא לידי ביטוי כלפיהם כשנאה גלויה ותשפיע על המציאות ועל החיים המשותפים שלהם כעת במצרים. הרי יוסף הוא בעל הכוח והעוצמה כעת ובכוחו לעשות, כל שרק ירצה.

שנאה סמויה היא דבר נורא. היא משבשת את הכול ומובילה למציאות בלתי נסבלת של צביעות ושל שקר שמעיבים על התחושות, על הרגשות ועל כל רובד במציאות. ואף על פי כן, נראה שהאחים העדיפו שהשנאה תישאר סמויה וחבויה ולא תבוא לידי ביטוי במעשים ממשיים של פגיעה בהם.

לו: חשש או משאלה?

אחרי שהבנו את המושג "שטמה", נעמוד על הביטוי והחשש של האחים: "לו ישטמנו". ישנם שני קווים עיקריים של פירושים בנוגע לביטוי זה. רש"י (1040-1105, צרפת) קובע שהמשמעות של המילה "לוּ" היא 'שמא'. אמנם, הוא מודה שאין עוד מקרה כזה במקרא:

"לו ישטמנו. שֶׁמָּא יִשְׂטְמֵנוּ; לוּ מִתְחַלֵּק לְעִנְיָנִים הַרְבֵּה; יֵשׁ לוּ מְשַׁמֵּשׁ בִּלְשׁוֹן בַּקָּשָׁה וּלְשׁוֹן הַלְוַאי…. וְיֵשׁ לוּ מְשַׁמֵּשׁ בִּלְשׁוֹן אִם וְאוּלַי… וְיֵשׁ לוּ מְשַׁמֵשׁ בִּלְשׁוֹן שֶׁמָּא, לוּ יִשְׂטְמֵנוּ, וְאֵין לוֹ עוֹד דּוֹמֶה בַמִּקְרָא".

על פי רש"י, המשמעות של ביטוי זה היא פחד של האחים שמא יוסף ישנא אותם כעת, ויוציא את זה כלפיהם בפעולות נקמה ממשיות (כמו הפסקת הדאגה להם במקרה הטוב או פגיעה בהם במקרה הקשה יותר). לכן הם אומרים לו שאביו ציווה עליו למחול ולסלוח להם על מעשיהם.

אור החיים הקדוש, רבי חיים בן עטר (1696-1743, מרוקו וארץ ישראל) מוביל קו אחר. לדעתו, פירוש המילה 'לוּ' היא הלוואי וכך יהיה:

"לו ישטמנו וגו. פירוש דלמא (=שמא) אלא שאין חבר לה בכל התורה וצריך לדעת למה ידבר הכתוב לשון זה שמשמעותו הרגיל הוא הפך הכוונה… ונראה כי הכתוב דברי עצמו קאמר לו, והכוונה בזה שהם יראו על דבר שהלואי שיהיה כן שיהיה משיב להם והוא אומרו ישיב לנו את כל הרעה, והיו מצטערים השבטים כשיעור שנצטער יוסף מצדם ובזה לא היו מתחייבים לבסוף מהגלויות ומהצרות בעד חטא זה… וצא ולמד מה היה לעשרה עמודי עולם".

על פי פירוש זה, האחים ביקשו שיוסף יתנהג בשטמה כלפיהם, הם ביקשו לקבל חזרה את כל הרעה שהם גרמו ליוסף, רצו "לסגור חשבון" עוד בחייהם. בהמשך לקו זה האחים בעצם ביקשו לכפר על חטא מכירת יוסף. הם יודעים שבלי כפרה בפועל על חטא זה, הוא עתיד ללוות את בני ישראל עוד הרבה זמן. ולכן הם מבקשים לקחת על עצמם את העונש על מעשיהם. הם נוטלים אחריות על מעשיהם ומבקשים שיוסף יגבה מהם מחיר על מעשיהם.

 המלב"ים (1809-1879, אוקראינה) מסביר מה כל כך הפריע לאחים בהתנהלותו של יוסף, שגרם להם לבקש שיגבה מהם מחיר:

"'ויאמרו לו ישטמנו יוסף' – כבר בארתי בספר ארצות השלום מה שכתב החכם: 'אם רעב שונאך האכילהו לחם' (משלי כה), שהנקמה היותר גדולה מאויבו, הוא אם תחת אֵיבָתוֹ והרעה שעשה לו, ישימהו מאוכלי שולחנו ויעשה עמו אך טוב וחסד. שאז יזכור תמיד מה שהוא הֵרָע לעשות. וזהו שכתוב: 'כי גחלים אתה חותה על ראשו'. ואחי יוסף הרגישו זאת, וטובת יוסף היה בעיניהם כי חותה גחלים על ראשם, ואמרו: הלואי אחר שיוסף ישטמנו בודאי, וא"כ לא ישיב לנו את כל הרעה אשר גמלנו אתו, שיעשה עמנו רע בפועל. לא טוב, שהוא לנו כמדקרות חרב".

הטובה שיוסף גמל לאחיו תחת הרעה שהם גמלו לו משגעת אותם, הם לא יכולים לסבול את הסיטואציה הזאת. דאגת יוסף לכל מחסורם מכאיבה להם כדקירות חרב. הם מבקשים שזה ייפסק, כיוון שהם אינם יכולים לסבול את המצב שבו יוסף גומל להם "טובה תחת רעה", בדיוק כמו שלימד אותנו שלמה "אם רעב שונאך האכילהו לחם".

הוא נתכוון… והם אמרו…  

בין כך ובין כך, האחים סיימו את ימי האבל על אביהם, ומשהו גרם להם לעסוק בסיפור המכירה, שבע עשרה שנה אחרי המפגש עם יוסף, 39 שנים לאחר המכירה. ברור שמות אביהם, ראש המשפחה, היה אחד הגורמים המרכזיים. אבל איזו מציאות הם פגשו שהדליקה אצלם את 'נורות האזהרה'? זה לא משנה אם פעלו מתוך חשש לנקמה מצד יוסף, מתוך רצון לכפר על מעשיהם או מתוך רצון לכבות את הגחלים שעל ראשם. משהו הוביל אותם למחשבות האלו.

המדרש מספר לנו אלו שני מאורעות התרחשו לאחר שיעקב נפטר, והביאו את האחים להבנה שהגיע זמן פריעת החשבון:

"וַיָּשָׁב יוֹסֵף מִצְרַיְמָה וגו' – רַבִּי לֵוִי וְרַבִּי יִצְחָק, [רבי לוי] אָמַר שֶׁלֹא זִמְנָן לִסְעוּדָה, אָמַר רַבִּי תַּנְחוּמָא הוּא לֹא נִתְכַּוֵּן אֶלָּא לְשֵׁם שָׁמַיִם, אָמַר, לְשֶׁעָבַר אַבָּא מוֹשִׁיב לִי לְמַעְלָה מִיהוּדָה שֶׁהוּא מֶלֶךְ וּלְמַעְלָה מֵרְאוּבֵן שֶׁהוּא בְּכוֹר, וְעַכְשָׁיו אֵינוֹ בְּדִין שֶׁאֵשֵׁב לְמַעְלָה מֵהֶן, וְהֵן לֹא אָמְרוּ כֵן אֶלָּא 'לוּ יִשְׂטְמֵנוּ יוֹסֵף'. רַבִּי יִצְחָק אָמַר הָלַךְ וְהֵצִיץ בְּאוֹתוֹ הַבּוֹר. אָמַר רַבִּי תַּנְחוּמָא הוּא לֹא נִתְכַּוֵּן אֶלָּא לְשֵׁם שָׁמַיִם, וְהֵם לֹא אָמְרוּ כֵּן אֶלָּא לוּ יִשְׂטְמֵנוּ יוֹסֵף". (בראשית רבה ק).

משני מאורעות שונים אלה הסיקו האחים שהגיע זמן הפירעון, כאשר יוסף עצמו התכוון בדיוק להפך ממחשבתם. עד לפטירת אבא יעקב, היו יושבים כל האחים לאכול יחד, והיה ברור שיעקב, אבי המשפחה, יושב בראש וסביבו כולם. יעקב היה מושיב את יוסף בראש ואי אפשר היה להתווכח עם זה לאור גדלותו ומעמדו.

עם הסתלקותו של יעקב חשש יוסף לפגוע בכבודם של האחים, והוא לא רצה לשבת בראש, "אינו בדין שאשב למעלה מהן" והוא לא רצה להיכנס שוב "למשחקי כבוד" אל מול האחים ולכן הופסקו הארוחות לגמרי כדי לא לפגוע בכבודם. האחים פירשו את מעשיו של יוסף כתחילתה של שנאה גלויה כלפיהם, כאשר יוסף התכוון בדיוק הפוך מזה – לא לפגוע בכבודם ולשמור על מעמדם.

האירוע השני הוא אירוע נקודתי שהתרחש עם חזרת השיירה מקריית ארבע. יוסף בוחר, לאחר קבורת אביו, להציץ בבור שאליו זרקוהו האחים לפני שלושים ותשע שנה, לבור שבו הכול התחיל. יוסף מבקש להגיע לבור כדי להודות לקב"ה על הניסים ועל ההשגחה הפרטית שזכה לה, מאז זריקתו לבור ועד להפיכתו לשליט על מצרים. האחים, לעומת זאת, רואים את ההפך הגמור, כפי שמלמד אותנו המדרש:

"'וַיִּרְאוּ אֲחֵי יוֹסֵף כִּי מֵת אֲבִיהֶם'. וּמָה רָאוּ עַתָּה שֶׁפָּחֲדוּ. אֶלָּא בְּעֵת שֶׁחָזְרוּ מִקְּבוּרַת אֲבִיהֶם רָאוּ שֶׁהָלַךְ יוֹסֵף לְבָרֵךְ עַל אוֹתוֹ הַבּוֹר שֶׁהִשְׁלִיכוּהוּ אֶחָיו בְּתוֹכוֹ, וּבֵרַךְ עָלָיו, כְּמוֹ שֶׁחַיָּב אָדָם לְבָרֵךְ עַל מָקוֹם שֶׁנַּעֲשָׂה לוֹ נֵס, בָּרוּךְ הַמָּקוֹם שֶׁעָשָׂה לִי נֵס בַּמָּקוֹם הַזֶּה. וְכֵיוָן שֶׁרָאוּ כָּךְ, אָמְרוּ, עַכְשָׁו מֵת אָבִינוּ, לוּ יִשִׂטְמֵנוּ יוֹסֵף וְהָשֵׁב יָשִׁיב לָנוּ אֵת כָּל הָרָעָה אֲשֶׁר גָּמַלְנוּ אֹתוֹ" (מדרש תנחומא, ויחי יז, ה).

האחים מסתכלים על המציאות ורואים את יוסף הולך לבור שאליו הוא נזרק. מבחינתם, הוא הולך לקבל כוחות לנקמה, לתכן כיצד הוא משיב להם רעה. הנה, הוא כבר מפסיק את הארוחות המשותפות. מבחינתם, הוא שונא אותם ואינו רוצה לאכול איתם יותר. הם בטוחים שהנקמה מגיעה ובגדול. אבל יוסף מתכוון בדיוק להפך.

המצב הזה הוא אחד הקשיים היותר גדולים בחיינו – פירוש המציאות לפי נטיות ליבנו, כאשר לרוב היא הפוכה ממה שאנחנו 'רואים'. את מי המצב הזה לא פוגש כל העת בעבודתו או בסביבתו?

לא בנעליים של הקב"ה

נגיע לתשובתו של יוסף. לאחר כל מה שהבאנו לעיל, נראה שתשובתו של יוסף לאחיו מדויקת ביותר ונותנת מענה מדויק למצוקת האחים: "כִּי הֲתַחַת אֱ-לֹהים, אָנִי". רש"י מסביר את משמעותה האדירה של התשובה היפה הזאת. הלוואי שכל אחד מאיתנו יפנים אותה, ובעיקר יישם אותה בחיים – זה קשה כל כך:

"כי התחת א-להים אני – שֶׁמָּא בִּמְקוֹמוֹ אֲנִי? בִּתְמִיהָ, אִם הָיִיתִי רוֹצֶה לְהָרַע לָכֶם, כְּלוּם אֲנִי יָכוֹל? וַהֲלֹא אַתֶּם כֻּלְּכֶם חֲשַׁבְתֶּם עָלַי רָעָה, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא חֲשָׁבָהּ לְטוֹבָה וְהֵיאַךְ אֲנִי לְבַדִּי יָכוֹל לְהָרַע לָכֶם"? (רש"י, בראשית נ, יט)

מי אני שאשפוט אתכם? מי אני שאעשה לכם רע? מה אני, הקב"ה? מתי נבין שלא תפקידנו להשיב לאנשים גמול בעולם הזה? מתי נבין שהיחיד שיודע את האמת לאמיתה הוא הקב"ה, וכל היתר הוא פרשנות שלנו – פרשנות שנסמכת בעיקר על משאלות לב, תחושות ורגשות ולכן תהיה תמיד מוטעית?

התחושה שמלווה אותי, לצערי גם מתוך ניסיון אישי, היא שיש כאלו שבטוחים שהם בנעליו של הקב"ה. הם אלו שישפטו, הם אלו שיפרשו את המציאות, הם אלו שינסו לפגוע ולהעניש. הם והם והם. מיוסף נלמד להגיד: 'די, יש מנהיג לעולם. תפקידנו לעשות טוב, לפעול לאחדות, לדאוג למעמדם של כולם, לפרש דברים בעין טובה – את השאר נשאיר לו'.

שנזכה.

תמונה של אבי כהן סקלי

אבי כהן סקלי

אבי כהן סקלי, נולד בשנת 1979, נשוי לרינת ולהם שישה ילדים. גדל, למד ומתגורר כיום בבית שמש. נכנס לשירות הציבורי בשנת 2005 ובמסגרתו מילא שני תפקידי מנכ"ל משרד ממשלתי – מנכ"ל משרד ירושלים ומורשת ומנכ"ל משרד שוויון חברתי.
בין היתר שימש גם כראש מנהל אזורי תעשיה, כראש אגף בכיר לפיתוח כלכלי בחברה הבדואית בדרום, יועץ כלכלי בלשכת מנכ"ל משרד ראש הממשלה ובמשרד האוצר.
בתפקידיו השונים היה אמון על קידום ופיתוח של סוגיות ציבוריות משמעותיות : טיפול באזרחים ותיקים עצמאיים בגלי הקורונה הראשונים, פיתוחה הכלכלי של מזרח ירושלים, פיתוח כלכלי-חברתי של החברה הערבית, העצמה דיגיטלית וטכנולוגית לרשויות מקומיות, הקמה של רשות הצעירים בישראל והקמתם של עשרות מרכזי צעירים ועוד סוגיות רבות.
במקביל לתפקידיו, הינו סגן אלוף במילואים, משרת באוגדת איו"ש ובוגר תוכניות מנהיגות שונות כמו: תוכנית "מעוז" ותוכנית "עתידים".

מאמרים נוספים של מוטי מלכא

עוד מהאתר
דילוג לתוכן