עגלת קניות

נפש קשורה בנפש

התקשרות של נפש בנפש, זה מה שמכונן את הזהות שלנו. אל התובנה הזו הגיע יוסף במקום הכי רחוק מאביו, ומשם התחיל מסע של חזרה אל הזהות העברית.

נפש קשורה בנפש

התקשרות של נפש בנפש, זה מה שמכונן את הזהות שלנו. אל התובנה הזו הגיע יוסף במקום הכי רחוק מאביו, לאחר שנים רבות של פירוד, ומשם התחיל מסע של חזרה אל הזהות העברית.

רגע ההתגלות של יוסף לאחיו הוא רגע דרמטי, ולא רק בגלל הרגש העז המהול בו. רגע זה הוא משנה חיים עבור יוסף. אם פתרון חלומו של פרעה העלה אותו למעמד הגבוה ביותר שיכול היה אדם להגיע אליו במצרים, ההתגלות אל אחיו היתה הרגע שבו הוא החל לרדת ממעמדו עד לשעבוד הקשה של צאצאיו, עליו נקרא בספר שמות.
הכל טמון בזהותו של יוסף. עברים היו גזע נחות בעיני המצרים. כאשר האחים הגיעו עם בנימין אל יוסף בפרשת 'מקץ' הוא הושיב אותם לארוחה אך לא היה יכול לאכול עמהם "כי לא יוכלון המצרים לאכל את העברים לחם כי תועבה הוא למצרים". לכן, כאשר מינה פרעה את יוסף למשנה למלך הוא בראש ובראשונה הפך אותו למצרי: הוא שינה את לבושו, גילח וסיפר אותו, שינה את שמו לצפנת פענח ונתן לו אישה מצרית. סביר להניח שמלבד שר המשקים, לא היה אדם אחד במצרים שהכיר את זהותו המקורית של יוסף. יוסף היה מצרי לכל דבר.
ההתגלות אל האחים וההודאה "אני יוסף" הפכו בחזרה את יוסף לעברי. מעתה, כל מצרים תכיר את זהותו האמיתית. ואמנם, ההשלכות לכך תגענה מהר. בפרשת 'ויחי' נקרא, שכשיוסף מבקש למלא את צוואת אביו להיקבר בארץ כנען, הוא איננו יכול לפנות ישירות לפרעה אלא הוא שולח בקשה לבית פרעה, בלשון תחנונים "אם נא מצאתי חן בעיניכם דברו נא באזני פרעה". מסתבר שיוסף של אחרי פרשת 'ויגש' הוא לא אותו מנהיג רב עוצמה, אותו הכרנו מהפרשות הקודמות לה. צפנת פענח, המשנה למלך, ירד ממעמדו וחזר להיות איש עברי, פקיד בשלטון המצרי.

*

שינוי זה במעמדו של יוסף מלמד שלהתגלות שלו אל אחיו היתה משמעות רחבה בהרבה מאשר איחוד משפחתי. והדבר מעורר את השאלה – מה גרם לו לעשות זאת? מדוע החליט יוסף להקריב את מעמדו בבית פרעה כדי להתאחד בחזרה עם משפחתו?
מסתבר שיוסף לא בחר במודע בכך. קשה לדעת מה הוא תכנן לעשות עם האחים, אבל ברור שרגע ההתגלות לא היה מתוכנן. הנה כך הוא מתואר בפרשה:


ולא יכל יוסף להתאפק לכל הנצבים עליו ויקרא הוציאו כל איש מעלי ולא עמד איש אתו בהתוודע יוסף אל אחיו.


במהלך המפגשים הקודמים עם האחים, יוסף לא פעם בכה בסתר והתאפק. אך כאן משהו השתנה. לאחר נאומו המרגש של יהודה, הוא לא מסוגל עוד להתאפק, והוא מתוודע אל אחיו בבכי. אך מה שבר אותו? מה בדבריו של יהודה גרם לו להסיר את המסווה שעטה על עצמו ולהודות בזהותו העברית?

*

נאומו של יהודה, הפותח את פרשת 'ויגש' ארוך וטעון. הוא מגולל את כל מה שעברו האחים עם יוסף, ובסופו יהודה נותן הצעה: הוא יישאר במצרים כעבד ליוסף תחת בנימין, ושאר האחים יחזרו לכנען. אפשר לטעון שמסירות הנפש של יהודה היא שגרמה ליוסף להישבר, אבל נראה שלא זו הנקודה. מבין דבריו של יהודה בולט ביטוי אחד, שלדעתי הוא גורם השבירה. זהו הביטוי שבאמצעותו הוא מתאר את הקשר שבין בנימין לאביו יעקב:

ועתה כבואי אל עבדך אבי והנער איננו אתנו ונפשו קשורה בנפשו.

אונקלוס התקשה להבין את הביטוי "ונפשו קשורה בנפשו" כפשוטו, ולכן תרגם שבנימין היה חביב על אבא שלו כנפשו, כלומר כעצמו. אבל נראה שדווקא פשט הביטוי הוא המדויק כאן. על פי יהודה, הקשר בין בנימין לאביו הוא יותר מאשר יחסים רגילים שבין בני אדם אוהבים ואפילו בין הורים לילדים. מאז היעלמותו של יוסף, הפך בנימין לבן מיוחד עבור יעקב. הוא היה תקוותו להקים דור המשך לרחל. הוא היה הבן היחיד שנותר לו מאשתו האהובה. לכן נפשו של יעקב היתה קשורה בנפשו של בנימין. הם לא היו דמויות נפרדות, אלא כרוכות אחת בשניה. כל מה שיקרה לבנימין יקרה ליעקב בעצמו. גורל הבן וגורל האב קשורים ותלויים זה בזה.

ייתכן שבדברים האלו פרט יהודה על מיתר רגיש בעולמו של יוסף. במשך עשרים ושתיים שנה, יוסף חי במנותק מאביו. גם כשעלה לגדולה הוא לא שלח שליח או הודיע בכל דרך שהיא לאביו שהוא חי. ואפשר להבין אותו. כשהיה בארץ כנען, תחת חסותו של אביו, הוא היה לא יותר ממשרת של בני השפחות. את חייו שם סיים בבור, כשהוא ערום וחסר כל. חלומותיו על גדולה וכבוד היו נראים מנותקים מהסביבה הטבעית שבה גדל.

רק כשהגיע למצרים, והתמודד לבדו עם גורלו, במנותק ממשפחתו, נראה היה שחלומותיו מתגשמים. בבית פוטיפר יוסף עלה במעמד עד שהגיע להיות ממונה על כל הבית. גם לאחר שנזרק לבור האסורים הוא הפך לממונה על כל האסירים. וכמובן, בעקבות כשרונו לפתור חלומות ובזכות הקשרים שטווה, הצליח יוסף להגיע לבסוף למעמד הכי בכיר במצרים, להיות משנה למלך.

נראה היה שחלומותיו של יוסף מתממשים דווקא כאשר הוא לבדו, במצרים, ואילו כאשר הוא עם משפחתו, תחת אביו, הוא נותר בתחתית הסולם. היש להתפלא אפוא שלא היתה ליוסף שום מוטיבציה לחדש את הקשר עם משפחתו לאורך כל השנים הללו?

 

*

אבל אז משהו משתנה. המפגש המחודש של יוסף עם אחיו מאיר ליוסף את התובנה שאולי הוא מנסה להשכיח את עברו, אבל עברו לא באמת שוכח אותו. אי אפשר להתכחש כל החיים לקשרים העמוקים שנטוו במשפחה בתקופת הילדות. היחסים הטובים שרקם יוסף עם פרעה ועם שריו לעולם לא יחליפו את היחסים שלו עם משפחתו ובמיוחד עם אביו. יחסי עבודה הם תוצר של הזהות שלנו, אבל היחסים המשפחתיים הם שיוצרים את הזהות הזו בעצמה. עבודה אפשר להחליף אך משפחה לא. לעולם לא תוכל תחפושת מצרית לקעקע את העובדה שיוסף הוא בסופו של דבר עברי.  

לאורך המפגשים עם האחים, הכרה זו חלחלה אצל יוסף אט אט, ומכאן הבכי שלו. אבל השיא מגיע בנאומו של יהודה. כאשר יהודה אומר על יעקב ובנימין "ונפשו קשורה בנפשו" הוא מאיר ליוסף תובנה קיומית על נפשו שלו. במי נפשו של יוסף קשורה, האם בנפשו של פרעה או בנפש אביו? מי מכונן את הזהות שלו – מצרים או יעקב?

לא התנהגות האחים וגם לא מסירות הנפש של יהודה הן ששברו את יוסף. היה זה גילוי של אותה תובנה קיומית על החיים, שהבליע יהודה בדבריו. אין אנו עצמים בודדים הנעים בחלל. גם אם את ההצלחות בחיים אנו זוקפים לעצמנו, בזהותנו אנו קשורים לסביבה ולמקור שמהם באנו. בעל כורחנו, נפשותינו קשורות האחת בשנייה. זה נכון ביחס לאחים, אבל במיוחד זה נכון ביחס להורים. גם שנים ארוכות של פירוד וריחוק לא יכולות לנתק אותנו מדמות הורינו. נפשנו קשורה בנפשם, באופן ביולוגי (אנחנו נושאים את המטען הגנטי שלהם), ובאופן רוחני. אין אף נפש אחרת שתוכל להחליף אותם בכך.  

עד כמה הדיבור אודות הקשר עם האבא נגע בעולמו הפנימי של יוסף אפשר ללמוד מהמילים הראשונות שאמר בעת התגלותו לאחיו:

ויאמר יוסף אל אחיו אני יוסף העוד אבי חי.

שאלתו של יוסף נראית חסרת פשר. הרי יוסף ידע היטב שאביו חי. האחים הזכירו את אביהם לא פעם אחת לאורך פגישותיהם עמו, וגם יהודה דיבר עליו רק כעת בנאומו. אלא ששאלתו של יוסף אינה עובדתית עובדתית אלא קיומית. היא לא נשאלה על יעקב אלא על יוסף עצמו. אכן, יעקב חי בכנען, אבל יוסף שואל – האם הוא גם חי אצלי, בתודעתי, בזהותי?

רגע ההתגלות של יוסף אל אחיו הוא גם רגע ההתגלות של אביו אליו. יוסף הבין שהוא החליף את אהבת אביו בהערצת פרעה, את כתונת הפסים בבגדי מלכות מצריים. אבל התחליף לא באמת יכול להשתוות למקור. יוסף אינו כוכב מאיר בודד. יש לו שייכות, יש לו אבא. זהו הרגע ששינה את כל המשחק. זו התובנה שהשיבה את יוסף אל שורשו, אל זהותו העברית.

ואמנם, מכאן והלאה נראה כיצד יוסף דואג בעיקר לאביו. הוא מקרב את האחים, אבל יעקב הוא מרכז השיחה:

מהרו ועלו אל אבי ואמרתם אליו כה אמר בנך יוסף שמני אלוהים לאדון לכל מצרים רדה אלי אל תעמד. וישבת בארץ גושן והיית קרוב אלי… והגדתם לאבי את כל כבודי במצרים ואת כל אשר ראיתם ומהרתם והורדתם את אבי הנה.

כשיוסף הובא מבור האסורים אל פרעה כדי לפתור את חלומותיו, הדבר נעשה במהירות: "ויריצוהו מן הבור". כנגד זאת מורה יוסף אל האחים למהר להביא את אביו אליו, שיחיה לידו. הנימוק הרשמי הוא שיוסף רוצה לכלכל אותו בימי הרעב, אבל נראה שיש כאן מניע נסתר, עמוק יותר. יוסף זקוק לאביו לידו כדי לשוב להיות מי שהוא. הקשר עם אביו הוא שיחזיר לו את נפשו שאבדה במצרים. לכן יוסף אינו מסתפק בשליחת שליח הוא בביקור רשמי בכנען. כמו אותו נער שנשלח לראות את שלום אחיו, מרום מעמדו חש יוסף שהוא שוב זקוק לאבא. זה מה שייתן לו יציבות ומנוחה בעולם החדש.

התקשרות של נפש בנפש, זה מה שמכונן את הזהות שלנו. האנשים הקשורים אלינו הם לא בהכרח האנשים שאנו מבלים איתם את מרבית שעות היום. אנו יכולים להיות מוקפים בחברים, בעובדים ומעבידים, ועדיין – היחסים עמהם הם ברובם מקריים, תוצר של הנסיבות. לעומת זאת, יחסינו עם משפחתנו, ובמיוחד עם הורינו, הם הופכים אותנו למי שאנחנו. כדי להבין את עצמנו עלינו להתבונן בהם. נפשנו קשורה בנפשם שלהם. שנים רבות לפני שפרויד כתב על כך, יוסף הבין זאת.

אל התובנה הזו הגיע יוסף במקום הכי רחוק מאביו, לאחר שנים רבות של פירוד, ומשם התחיל מסע של חזרה אל הזהות העברית. יוסף אולי שילם על כך מחיר פוליטי ואישי כבד, אבל זה מה שהפך אותו לאדם שלם.

ואנו, אולי כמו יוסף, נמצאים כל החיים במסע של התרחקות מן ההורים. אנו מקיימים חיים עצמאיים, מולידים ילדים ומקימים משפחה, רוכשים השכלה ומשגשגים בעבודה, ולעתים שוכחים את המקור ממנו באנו. אבל יש רגע בחיים שבו אנו מגלים, שלא משנה המקום שאליו הגענו ולא משנים ההישגים שהשגנו, מבחינה קיומית נפשנו קשורה בסופו של דבר בנפש הורינו. ואז אנו שואלים, כמו יוסף, "העוד אבי חי"? אשרי מי שזוכה לשאול זאת כשהוריו עוד בחיים והוא יכול לחדש את קרבתו אליהם. אבוי למי שנזכר בכך רק לאחר פטירתם. שאלה זו היא שאלה מכוננת זהות. מימי יוסף ועד ימינו, ראוי ששאלה זו תמשיך להישאל תמיד, בכל דור ובכל תקופה.

מוקדש לעילוי נשמתה של אמי ז"ל, ששנים עשר חודשי אבלותה תמו כעת, ונפשה נקשרה בנפשי.

תמונה של הרב ד"ר עידו פכטר

הרב ד"ר עידו פכטר

נשוי ואב לארבעה. בעל תואר שלישי במחשבת ישראל ומתמחה בתחומי דת ומדינה והתפתחותה של היהדות האורתודוקסית החדשה בארץ ובחו"ל. כיהן כרב קהילת ישראל הצעיר ברמת פולג, נתניה. מרבני צוהר, רכז תחום דת ומדינה בתנועת נאמני תורה ועבודה ומקים מיזם 'תכלת- יהדות של השראה'.

עוד מהאתר
דילוג לתוכן