כלכלת יוסף
סיפור מכירת יוסף מלווה בתחושת צדק והתעמרות מתחילתו ועד סופו- פעם אלו האחים, פעם יעקב, פעם פוטיפר ופעם יוסף. תחושה זו מעלה את השאלה- מה עושים מול חוסר צדק?
- מ. מלכא
- מוטי מלכא, פרשת ויגש
- פרשת ויגש
וַיְלַקֵּט יוֹסֵף אֶת כׇּל הַכֶּסֶף הַנִּמְצָא בְאֶרֶץ מִצְרַיִם וּבְאֶרֶץ כְּנַעַן בַּשֶּׁבֶר אֲשֶׁר הֵם שֹׁבְרִים וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת הַכֶּסֶף בֵּיתָה פַרְעֹה:
לאחר הגעת בני יעקב מצרימה מספרת התורה כיצד באה לידי ביטוי עצתו של יוסף לפרעה בפועל, ובתוך כך מספרת לנו על חוק הכוהנים במצרים:
רַק אַדְמַת הַכֹּהֲנִים לֹא קָנָה כִּי חֹק לַכֹּהֲנִים מֵאֵת פַּרְעֹה וְאָכְלוּ אֶת חֻקָּם אֲשֶׁר נָתַן לָהֶם פַּרְעֹה עַל כֵּן לֹא מָכְרוּ אֶת אַדְמָתָם:
מבחינת תוכן העניין הוא קשור לנושא הכללי של הפעולות הכלכליות של יוסף בשנות הרעב, אך מידע זה אינו חיוני בכדי להבין את התנהלות יוסף, ובעל העקדת יצחק שואל על כך:
למה הוזכר כאן כל זה העניין מחוק החמישית והעברת העם לערים, וחוק הכוהנים מאת פרעה, כי כל זה יאות להיכתב בספרי נימוסי מצריים, לא בתורה האלוקית?
האם יוסף היה משעבד?
הרב יששכר יעקובסון, ספרו בינה במקרא, מתייחס לטענה שהועלתה כלפי התנהלותו 'הכלכלית' של יוסף במצרים כי במעשיו הוא הפך את תושבי מצרים לעבדים ומשועבדים!
הרב עונה כי מתוך התבוננות מדוקדקת בפסוקים נגלה כי למעשה טענה זו לא נכונה, ולמעשה יוסף ניסה להימנע מהפיכת אומה שלמה לעבדי המלך:
לָמָּה נָמוּת לְעֵינֶיךָ גַּם אֲנַחְנוּ גַּם אַדְמָתֵנוּ קְנֵה אֹתָנוּ וְאֶת אַדְמָתֵנוּ בַּלָּחֶם וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ וְאַדְמָתֵנוּ עֲבָדִים לְפַרְעֹה וְתֶן זֶרַע וְנִחְיֶה וְלֹא נָמוּת וְהָאֲדָמָה לֹא תֵשָׁם:
וַיִּקֶן יוֹסֵף אֶת כׇּל אַדְמַת מִצְרַיִם לְפַרְעֹה כִּי מָכְרוּ מִצְרַיִם אִישׁ שָׂדֵהוּ כִּי חָזַק עֲלֵהֶם הָרָעָב וַתְּהִי הָאָרֶץ לְפַרְעֹה:
וְאֶת הָעָם הֶעֱבִיר אֹתוֹ לֶעָרִים מִקְצֵה גְבוּל מִצְרַיִם וְעַד קָצֵהוּ:
רַק אַדְמַת הַכֹּהֲנִים לֹא קָנָה כִּי חֹק לַכֹּהֲנִים מֵאֵת פַּרְעֹה וְאָכְלוּ אֶת חֻקָּם אֲשֶׁר נָתַן לָהֶם פַּרְעֹה עַל כֵּן לֹא מָכְרוּ אֶת אַדְמָתָם:
וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל הָעָם הֵן קָנִיתִי אֶתְכֶם הַיּוֹם וְאֶת אַדְמַתְכֶם לְפַרְעֹה הֵא לָכֶם זֶרַע וּזְרַעְתֶּם אֶת הָאֲדָמָה:
וְהָיָה בַּתְּבוּאֹת וּנְתַתֶּם חֲמִישִׁית לְפַרְעֹה וְאַרְבַּע הַיָּדֹת יִהְיֶה לָכֶם לְזֶרַע הַשָּׂדֶה וּלְאׇכְלְכֶם וְלַאֲשֶׁר בְּבָתֵּיכֶם וְלֶאֱכֹל לְטַפְּכֶם:
וַיֹּאמְרוּ הֶחֱיִתָנוּ נִמְצָא חֵן בְּעֵינֵי אֲדֹנִי וְהָיִינוּ עֲבָדִים לְפַרְעֹה:
עולה מהפסוקים כי דווקא המצרים עצמם הם שבאו לבקש להיות לעבדים: וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ וְאַדְמָתֵנוּ, עֲבָדִים לְפַרְעֹה, אולם יוסף מקבל הצעה זאת של המצריים רק בחלקה: את האדמה הוא לוקח, אך אותם הוא לא לוקח לעבדים.
גם בהמשך הפסוקים כאשר יוסף מדבר אל העם הוא נמנע מלהזכיר את המילה עבדים: וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל-הָעָם, הֵן קָנִיתִי אֶתְכֶם הַיּוֹם וְאֶת-אַדְמַתְכֶם לְפַרְעֹה.
המצרים בתגובה לכך מודים לו ומבקשים שוב שייקח אותם לעבדים, מה שמוכיח כי בפעם הראשונה הוא לא הסכים לבקשתם: וַיֹּאמְרוּ, הֶחֱיִתָנוּ; נִמְצָא-חֵן בְּעֵינֵי אֲדֹנִי, וְהָיִינוּ עֲבָדִים לְפַרְעֹה.
יוסף לא לוקח את המצרים לעבדים, אך מה הוא כן עושה?
הרמב"ן מסביר כי במקום להפכם לעבדים הוא הופך את כלל תושבי מצרים לאריסים- האדמה שייכת לפרעה והם מחויבים לעבוד את האדמה ולהעלות מס לפרעה.
הרמב"ן מוסיף ומראה כיצד יוסף ניסה כמה שפחות לפגוע בבני מצרים:
…לא לעבדים כאשר אמרתם לי, רק עם האדמה תהיו לי. והנה ראוי שייטול המלך, שהוא אדון הקרקע, ארבע הידות, ואתם החמישית, אבל אני אתחסד עמכם שתיטלו אתם חלק בעל הקרקע, ופרעה ייטול החלק הראוי לאריס, אבל תהיו קנויים לו- שלא תוכלו לעזוב את השדות.
מסביר הרמב"ן שלא רק שיוסף התעקש שלא להפוך אותם לאריסים אלא שלמרות שבתקופות אחרות נתנו האריסים כמות גדולה הרבה יותר מכך לבעל הקרקע, כאן יוסף מקל עליהם ומשאיר להם את החלק הארי של התבואה למרות שהקרקע אינה שלהם [דוגמא לכך מופיע בספר מכבים שם מדובר על כמות המס שהועלתה למלך יוון היא שליש מהתבואה ומחצית מפירות העץ: ושלישית הזרע וחצי פרי העץ ייפול לי לקחת (מכבים א', י', ל')].
העברת האוכלוסייה שביצע יוסף זכתה גם היא להתייחסות הפרשנים.
רש"י מסביר את מטרת המהלך כך: להודיעך שיבחו של יוסף, שנתכוון להסיר חרפה מעל אחיו- שלא יהיו קורין אותם גולים.
לעומתו מסביר הרשב"ם נכדו, כי העברה זו הייתה הכרחית בכדי לתת הכרה להעברת הבעלות על הקרקע לפרעה, והנצי"ב מעיר על כך שיוסף לא העביר את המצרים כיחידים אלא העביר קהילות שלמות ממקום למקום: כדי שלא יאבדו חברתם.
משמע שהעברה זו הייתה הכרחית מבחינה שלטונית אך עדיין נעשתה בצורה הומנית כלפי המצריים.
מעשי יוסף לדורות
מדוע אם כן הזכירה התורה את מעשי יוסף וחוק כוהני מצרים? הפרשן בנו יעקב (1862- 1945) מסביר כי דברים אלו הם מצע למה שיסופר על תולדות ישראל בעתיד.
הרמב"ן בהקדמתו לספר שמות כבר אומר:
ספר בראשית הוא ספר היצירה בחידוש העולם ויצירת כל נוצר, ובמקרי האבות, שהם כעניין היצירה לזרעם. מפני שכל מקריהם ציורי דברים לרמוז ולהודיע כל העתיד לבוא להם, ואחרי שהשלים היצירה התחיל ספר אחר בעניין המעשה הבא מן הרמזים ההם.
משמע בספר בראשית ישנם רמזים שאותם תסביר התורה בספרים הבאים, ובמידה רבה ניתן ללמוד מהתנהלותו של יוסף מול המצריים לציווים שעתידים בני ישראל לקבל בעתיד.
הרב יעקובסון ממשיך ומסביר כיצד רואים ביטוי של תפיסתם של הרמב"ן ובנו יעקב: מעשי המצרים מהווים ניגוד לתפיסה אותה התורה באה להנחיל- המצרים לא שועבדו על ידי יוסף, אולם בבקשתם הם הביעו רוח עבדות ושעבוד, דבר שנגדו יצאה התורה: והארץ לא תימכר לצמיתות, כי לי כל הארץ, כי גרים ותושבים אתם עמדי. גם בחוקי היובל מצהירה התורה נגד העבדות לאדם אחר: כי לי בני ישראל לעבדים ומשום כך גם יוצא עבד עברי לחופשי ביובל. אם כן חשוב היה להזכיר את מעשי יוסף בכדי להראות כי למרות שהמצרים רצו זאת וזו הייתה גם רוח התקופה, יוסף כיוון לדעת התורה, דעה שלא מאפשרת שיעבוד מלא לאדם אחר (דיני העבדות המוזכרים בתורה יכולים להתפרש כצעד לקראת ביטולה הכללי- זהו שלב ביניים בו מובן לעם שעבד אינו עבד עולם וכי קיים עניין שחרור העבדים. בדומה לעניין הקורבנות שהיו שלב ביניים בין צורת העבודה אותה הכירו בני ישראל ובין הצורה הנדרשת בסופו של דבר) .
בנוסף, החוקים שהטיל יוסף על המצרים יוצרים 'הכנה' לקבלת מצוות מסוימות: יוסף קנה את אדמת מצרים, הטיל מס חומש על כל התוצרת החקלאית והעביר את העם ממקום למקום.
אולם בניגוד לכך, את אדמת הכוהנים הוא לא קנה. ר' יצחק אברבנאל מוצא את ההיגיון של התנהלות זו בכך שכאשר בני ישראל ראו את המצרים מעלים מס לפרעה וכאשר ראו את מעמד הכוהנים, דבר זה השתרש בהם וכך יכלו לקבל עליהם ביתר קלות את ציוויי התרומות והמעשרות, וכן הכירו בכך שלכוהנים יש מעמד משלהם.
הסבר נוסף להזכרת כוהני מצרים הוא הרצון להראות את ההבדל בין כהונה בישראל ובין זו שהייתה במצרים: בעוד שבמצרים הכוהנים היו מעמד כלכלי, בעל זכויות יתר ואדמות משלו המפיקים גם עוצמה פוליטית, בישראל הכהונה היא משוללת אדמות ונסמכת על העם להתקיימותה הכלכלית.
המעמד היחיד בעל זכויות רוחניות הוא היחיד המשולל מכול זכויות חומריות, מה שמלמד על כך שמעמד זה הוא חלק מהעם ולא נפרד ועליון ממנו.
ברוך ה' לעולם אמן ואמן.
מוטי מלכא
נולד בשנת 1979, נשוי ואב לארבעה. גדל, למד ומתגורר כיום בבית שמש. עסק בעבר בחינוך, בעיקר במסגרות לנוער בסיכון. כיום הבעלים של סטודיו 'הרמן הדפסות'. אוהב מקרא, המקים והעורך של אתר 'מים לים'.
מאמרים נוספים של מוטי מלכא