חיפוש
עגלת קניות

וַעֲשִׂיתִם לְעֵץ אֶחָד, וְהָיוּ אֶחָד, בְּיָדִי

כל הבירורים והמחלוקות בין שבטים וקבוצות אמנם נצרכים, אבל רק כאשר הבסיס לדברים הוא אחדות. אחדות שתוביל להשראת שכינתו של הקב"ה בעם ישראל.

בפרשת "ויגש" מגיעה לסיומה הדרמה הגדולה בין יוסף לאחיו. דרמה אשר התמשכה על פני עשרים ושתיים שנה ויותר. התחילה בחלומות יוסף, המשיכה במכירתו לישמעאלים ובירידתו מצרימה והגיעה לשיאה לקראת סיומה במפגש הטעון והמרגש בין יהודה ליוסף. מדובר במפגש בין שני המנהיגים – עברי מנהיג מצרים ומנהיג שבטי ישראל.

לפני שנעמוד על המפגש הטעון, חשוב להבין את הסיטואציה שקדמה למפגש זה, והופיעה בסוף הפרשה הקודמת. יוסף מבקש לבחון האם אחיו למדו לקח ממכירתו. יוסף רוצה לבחון עד כמה יאבקו על בנימין אחיהם כאשר יתברר להם שהוא לא חוזר איתם ליעקב, לארץ כנען. לשם כך הוא מורה לעבדיו "לשתול" ראיות מפלילות (את גביע הכסף האישי שלו) בחיקו של בנימין, כך שכאשר תימצאנה הראיות הוא יצטרך להיות לו לעבד. כאשר האחים יוצאים בדרך חזרה לארץ ישראל, נשלחים עבדי יוסף לחפש בכלי האחים את הגביע החסר, שאכן נמצא בחיקו של בנימין. בעקבות זאת נגזר דינו של בנימין – להיות עבד ליוסף.

ללכת עם האמת

יהודה, שהיה ערב לנער בפני יעקב, אינו יכול לסבול יותר את המצב ואת המשך "המשחקים" של המשנה למלך מצרים בהם, ומחליט לשים לדבר סוף:  

"וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה, וַיֹּאמֶר בִּי אֲדֹנִי, יְדַבֶּר-נָא עַבְדְּךָ דָבָר בְּאָזְנֵי אֲדֹנִי, וְאַל-יִחַר אַפְּךָ בְּעַבְדֶּךָ: כִּי כָמוֹךָ, כְּפַרְעֹה. אֲדֹנִי שָׁאַל, אֶת-עֲבָדָיו לֵאמֹר: הֲיֵשׁ-לָכֶם אָב, אוֹ-אָב. וַנֹּאמֶר, אֶל-אֲדֹנִי, יֶשׁ-לָנוּ אָב זָקֵן, וְיֶלֶד זְקֻנִים קָטָן; וְאָחִיו מֵת, וַיִּוָּתֵר הוּא לְבַדּוֹ לְאִמּוֹ וְאָבִיו אֲהֵבוֹ… וַיֹּאמֶר עַבְדְּךָ אָבִי, אֵלֵינוּ: אַתֶּם יְדַעְתֶּם, כִּי שְׁנַיִם יָלְדָה-לִּי אִשְׁתִּי. וַיֵּצֵא הָאֶחָד, מֵאִתִּי, וָאֹמַר, אַךְ טָרֹף טֹרָף; וְלֹא רְאִיתִיו, עַד-הֵנָּה. וּלְקַחְתֶּם גַּם-אֶת-זֶה מֵעִם פָּנַי, וְקָרָהוּ אָסוֹן וְהוֹרַדְתֶּם אֶת-שֵׂיבָתִי בְּרָעָה, שְׁאֹלָה. וְעַתָּה, כְּבֹאִי אֶל-עַבְדְּךָ אָבִי, וְהַנַּעַר, אֵינֶנּוּ אִתָּנוּ; וְנַפְשׁוֹ, קְשׁוּרָה בְנַפְשׁוֹ. וְהָיָה, כִּרְאוֹתוֹ כִּי-אֵין הַנַּעַר–וָמֵת; וְהוֹרִידוּ עֲבָדֶיךָ אֶת-שֵׂיבַת עַבְדְּךָ אָבִינוּ, בְּיָגוֹן שְׁאֹלָה. כִּי עַבְדְּךָ עָרַב אֶת-הַנַּעַר, מֵעִם אָבִי לֵאמֹר: אִם-לֹא אֲבִיאֶנּוּ אֵלֶיךָ, וְחָטָאתִי לְאָבִי כָּל-הַיָּמִים. וְעַתָּה, יֵשֶׁב-נָא עַבְדְּךָ תַּחַת הַנַּעַר–עֶבֶד, לַאדֹנִי; וְהַנַּעַר, יַעַל עִם-אֶחָיו. כִּי-אֵיךְ אֶעֱלֶה אֶל-אָבִי, וְהַנַּעַר אֵינֶנּוּ אִתִּי: פֶּן אֶרְאֶה בָרָע, אֲשֶׁר יִמְצָא אֶת-אָבִי" (בראשית מד, יח–לד).

המדרש אינו חוסך מילים בתיאור המפגש הטעון בין יהודה ליוסף. הנה דוגמה אחת מתוך התיאורים המופיעים במדרש:

"אמר רבי חנין בשעה שהיה יהודה מעלה חמה היו שערות לבו בוקעות כליו ויוצאות, והיה נותן עששיות של ברזל לתוך פיו ומוציאן כאבק. כי כמוך כפרעה, מה פרעה גוזר ואינו מקים אף אתה גוזר ואינך מקים. מה פרעה להוט אחר הזכרים אף אתה כן, מה פרעה מלך ואתה שני לו בארץ מצרים, כך אבא מלך בארץ כנען ואני שני לו, ואם שולף אני את חרבי ממך אני מתחיל ובפרעה רבך אני מסים…" (בראשית רבה, צג).

יהודה עומד בפני יוסף בכל עוצמתו וכוחו. הוא לא מתכוון לוותר ובכוונתו להגן על שלמות השבטים, גם אם עומד מולו המשנה למלך מצרים, האיש שעל פיו יישק דבר במעצמה הגדולה בעולם. זה בכלל לא מעניין אותו. כאשר הולכים עם האמת מתגלים באדם ובעם כוחות אדירים שלא היו מודעים אליהם קודם לכן.

אצל מי תשרה השכינה?

לפני שנחזור למפגש הטעון הזה ולהשלכות שלו, נעמוד במפגש בין יוסף לבין בנימין, לאחר שהוא מתגלה לאחים. כך מתואר המפגש בין בנימין ליוסף:

"וַיִּפֹּל עַל-צַוְּארֵי בִנְיָמִן-אָחִיו, וַיֵּבְךְּ; וּבִנְיָמִן–בָּכָה, עַל-צַוָּארָיו וַיְנַשֵּׁק לְכָל-אֶחָיו, וַיֵּבְךְּ עֲלֵהֶם; וְאַחֲרֵי כֵן, דִּבְּרוּ אֶחָיו אִתּוֹ" (בראשית שם, יד–טו).

רש"י (1040-1105, צרפת) מסביר את המשמעות של מפגש זה ואת רוח הקודש ששרתה על יוסף ועל בנימין בראיית העתיד, על פי מדרש רבה:

"'ויפל על צוארי בנימן אחיו ויבך' – וכי שני צוארים היו לו לבנימין? אלא אמר רבי אלעזר בן פדת: יוסף ראה ברוח הקדש ששני בית המקדשות עתידין לבנות בחלקו של בנימין ועתידין לחרב. ובנימן בכה על צואריו, ראה שמשכן שילה עתיד להעשות בחלקו של יוסף ועתיד לחרב."

גם יהודה זכה שייבנה בחלקו חלק מבית המקדש, בדיוק כמו בחלקו של בנימין, כפי שמובא במסכת יומא:

"דתניא: מה היה בחלקו של יהודה – הר הבית, הלשכות והעזרות. ומה היה בחלקו של בנימין – אולם, והיכל, ובית קדשי הקדשים. ורצועה הייתה יוצאה מחלקו של יהודה ונכנסת לחלקו של בנימין ובה היה מזבח בנוי" (יומא יב, ע"א).

ומפני מה זכה יהודה לכך? אמרו חז"ל שזכה לכך מפני שקיבל ערבות על בנימין: "אָנֹכִי אֶעֶרְבֶנּוּ מִיָּדִי תְּבַקְשֶׁנּוּ אִם לֹא הֲבִיאֹתִיו אֵלֶיךָ וְהִצַּגְתִּיו לְפָנֶיךָ וְחָטָאתִי לְךָ כָּל הַיָּמִים" (בראשית מג, ט).

בנימין מסמן את המשכיותו של עם ישראל ודבקותו בה', וזאת בזכות בית המקדש שעתיד להיות בשטחו, שבו תשרה שכינה. יוסף מסמל את משכן שילה שהוא מקום השכינה הזמני עד להגעה לארץ המובטחת, ליישובה ולבניית בית המקדש.

המפגש הטעון בין יהודה ויוסף, שני מלכים בישראל, הוא על בנימין. זה דורש את החזרתו לאביו וזה דורש את הישארותו לידו בארץ מצרים. השניים נאבקים, בעצם, על הזכות להוביל את עם ישראל בדרך ה', באופן קבוע. המנצח יזכה להיות מי שבחלקו תשרה השכינה, והכוח המאחד את עם ישראל. יוסף מבקש להמשיך מעבר ל'משכן' זמני בשילה ולהיות 'בית מקדש' של קבע, ומשום כך דורש שבנימין יישאר איתו. יהודה עומד בתוקף על כך שמקום הקבע של השכינה, ליבו של עם ישראל, יהיה בחלקו. יהודה זוכה שתצא לשון מחלקו של בנימין לתוך חלקו ושם יעמוד מזבח הקבע, איזו עוצמה.

יהודה מלמד את יוסף מהי כוחה של הערבות ההדדית. הוא נלחם במשנה למלך מצרים ומוכן להקריב את גופו ונפשו בעבור עם ישראל, בעבור אחיו, בעבור אביו ולמען אחדותו של העם. יוסף, שלא יכול לעמוד בסיטואציה הזו, נשבר ולא יכול להתאפק. כוחה של הערבות ההדדית, כאשר היא מגיעה ממקום אמיתי, הוא עצום. אי אפשר לעמוד בפניה. ערבות הדדית היא מסירות נפש גדולה מאוד. יהודה היה מוכן למסור את עצמו, ועל כן זכה למלוכה ולחלק בבית המקדש.

תוצאות הבירור: אחדות

התוצאה של הבירור בין יהודה ליוסף ברורה מאוד. אחרי עשרים ושתיים שנה, סוף סוף אחדות מלאה בין האחים. בנימין לא הופך לעבד, אבל הוא נשאר ליד יוסף במצרים. אחדות. האחדות הזו היא שמשיבה את הרוח ליעקב אבינו: "ותחי רוח יעקב אביהם" (בראשית מה, כז). הרוח, השכינה, העוצמה, חוזרת ליעקב לאחר שהאחים התאחדו. כל זאת בזכות הערבות ההדדית שעליה עמד יהודה.

בסיומה של ההפטרה השייכת לפרשתנו מוזכרים שני המלכים, הלא הם יהודה ויוסף. אלו שנאבקו אז, ממשיכים להיאבק עד ימינו אנו. לא בכדי, חז"ל מלמדים אותנו שיש משיח בן דוד ומשיח בן יוסף. גם על פי יחזקאל, העתיד של עם ישראל הוא אחד:

" וַיְהִי דְבַר-ה', אֵלַי לֵאמֹר. וְאַתָּה בֶן-אָדָם, קַח-לְךָ עֵץ אֶחָד, וּכְתֹב עָלָיו לִיהוּדָה, וְלִבְנֵי יִשְׂרָאֵל חֲבֵרָו; וּלְקַח, עֵץ אֶחָד, וּכְתוֹב עָלָיו לְיוֹסֵף עֵץ אֶפְרַיִם, וְכָל-בֵּית יִשְׂרָאֵל חֲבֵרָו.  וְקָרַב אֹתָם אֶחָד אֶל-אֶחָד, לְךָ–לְעֵץ אֶחָד; וְהָיוּ לַאֲחָדִים, בְּיָדֶךָ. וְנָתַתִּי אוֹתָם עָלָיו אֶת-עֵץ יְהוּדָה, וַעֲשִׂיתִם לְעֵץ אֶחָד, וְהָיוּ אֶחָד, בְּיָדִי" (יחזקאל לז, טז–יט).

כל הבירורים והמחלוקות בין שבטים וקבוצות אמנם נצרכים, אבל רק כאשר הבסיס לדברים הוא אחדות. אחדות שתוביל להשראת שכינתו של הקב"ה בעם ישראל. אין דרך אחרת. מי ייתן וכל שבט, קבוצה או עדה בחברה הישראלית תילחם ותיאבק על הרצון להוביל מחד גיסא, אבל גם על האחדות הבלתי מתפשרת שהיא הבסיס להכול, מאידך גיסא.

שנזכה.

תמונה של אבי כהן סקלי

אבי כהן סקלי

אבי כהן סקלי, נולד בשנת 1979, נשוי לרינת ולהם שישה ילדים. גדל, למד ומתגורר כיום בבית שמש. נכנס לשירות הציבורי בשנת 2005 ובמסגרתו מילא שני תפקידי מנכ"ל משרד ממשלתי – מנכ"ל משרד ירושלים ומורשת ומנכ"ל משרד שוויון חברתי.
בין היתר שימש גם כראש מנהל אזורי תעשיה, כראש אגף בכיר לפיתוח כלכלי בחברה הבדואית בדרום, יועץ כלכלי בלשכת מנכ"ל משרד ראש הממשלה ובמשרד האוצר.
בתפקידיו השונים היה אמון על קידום ופיתוח של סוגיות ציבוריות משמעותיות : טיפול באזרחים ותיקים עצמאיים בגלי הקורונה הראשונים, פיתוחה הכלכלי של מזרח ירושלים, פיתוח כלכלי-חברתי של החברה הערבית, העצמה דיגיטלית וטכנולוגית לרשויות מקומיות, הקמה של רשות הצעירים בישראל והקמתם של עשרות מרכזי צעירים ועוד סוגיות רבות.
במקביל לתפקידיו, הינו סגן אלוף במילואים, משרת באוגדת איו"ש ובוגר תוכניות מנהיגות שונות כמו: תוכנית "מעוז" ותוכנית "עתידים".

דילוג לתוכן