עגלת קניות

כבד לב פרעה

בעלי המדרש הסבירו שלפרעה היה כבד במקום לב- 'כבד לב פרעה', אך למה התכוונו במילים אלו? וכיצד הם מבטאים את השיח נגד עולם המושגים המצרי?

להדפסה

השאלה הגדולה שעולה ביחס להתנהלות של פרעה בכל סיפור המכות היא מדוע לא האמין למשה? מדוע התעקש שלא לשחרר את בני ישראל – גם כאשר מצרים בעצמם כבר הבינו שיש לשחררם? התורה מסבירה זאת בדברי הקב"ה:

וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל מֹשֶׁה כָּבֵד לֵב פַּרְעֹה מֵאֵן לְשַׁלַּח הָעָם:

בדברים אלו מציג הקב"ה את פרעה כעקשן- כבד לב, ולכן אינו מוכן לשחרר את בני ישראל, אולם בעלי המדרש מציגים הבנה מעניינת למילים: כבד לב פרעה ואומרים ש– לא היה לו לב, תשובה שבעצמה מצריכה הסבר:

כְּתִיב: כָּבֵד לֵב פַּרְעֹה. אָמְרוּ: לְמָה הַדָּבָר דּוֹמֶה? לְאֲרִי וְחַיּוֹת וְשׁוּעָל שֶׁהָיוּ הוֹלְכִין בִּסְפִינָה, וַחֲמוֹר גּוֹבֶה מֶכֶס מִן הַסְּפִינָה. אָמַר לָהֶם הַחֲמוֹר: תְּנוּ לִי מֶכֶס! אָמַר לוֹ שׁוּעָל לַחֲמוֹר: כַּמָּה עַזִּין פָּנֶיךָ! אַתָּה יוֹדֵעַ שֶׁמֶּלֶךְ שֶׁבַּחַיּוֹת עִמָּנוּ וְאַתָּה תִּשְׁאַל מֶכֶס?! אָמַר לוֹ הַחֲמוֹר: מִן הַמֶּלֶךְ אֲנִי נוֹטֵל וְלִגְנָזָיו אֲנִי מַכְנִיס. אָמַר לוֹ הָאֲרִי: קָרְבוּ לִי הַסְּפִינָה, וְיָצָא וּטְרָפוֹ לַחֲמוֹר וּנְתָנוֹ לַשּׁוּעָל. אָמַר לוֹ: סַדֵּר לִי אֵבָרָיו שֶׁל שׁוֹטֶה זֶה. הָלַךְ הַשּׁוּעָל וְסִדְּרָן, רָאָה לִבּוֹ נְטָלוֹ וַאֲכָלוֹ. כְּשֶׁבָּא הָאֲרִי מָצָא אֵבָרָיו נְתוּחִין, אָמַר לוֹ: לִבּוֹ שֶׁל שׁוֹטֶה זֶה הֵיכָן הוּא? אָמַר לוֹ: אֲדוֹנִי הַמֶּלֶךְ, לֹא הָיָה לוֹ לֵב, שֶׁאִם הָיָה לוֹ לֵב לֹא הָיָה נוֹטֵל מֶכֶס מִן הַמֶּלֶךְ.

אַף כָּךְ פַּרְעֹה הָרָשָׁע, אִם הָיָה לוֹ לֵב לֹא הָיָה אוֹמֵר לְמֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים: תֵּן לִי דוֹרוֹן וְשָׁכַח מַה שֶּׁעָשׂוּ לוֹ הָעַכְבָּרִים, וַעֲדַיִן הָיָה אוֹמֵר (לעיל ה׳:ב׳) ״מִי ה׳ אֲשֶׁר אֶשְׁמַע בְּקֹלוֹ לֹא יָדַעְתִּי אֶת ה׳״.[1]

המדרש מתחיל בסיפור על אריה, חיות ושועל שהיו שטים בספינה, כאשר ביקשו לרדת מהספינה ניגש אליהם החמור ומבקש את דמי המכס.  המדרש ממשיל את הקב"ה לארי, בני ישראל לחיות, משה רבינו לשועל ופרעה לחמור,  אך גם לספינה יש תפקיד במשל: ספינה במהותה משמשת ככלי להובלה, כאשר הנמשל הוא מצרים: הימצאותם של בני ישראל במצרים היא זמנית והיא משרתת מטרה (כשם שהספינה משרתת למטרת הובלה). מטרה זו יכולה להתפרש הן כקיום הנבואה לאברהם והן ככלי ליצירת עם בני ישראל, ומרגע שהמטרה הושלמה והספינה הגיעה ליעדה צריכים הנוסעים (החיות) לעזוב אותה ולהמשיך בדרכם, וכאן נכנס לתמונה המוכס- פרעה.

מי ה' אשר אשמע בקולו

החמור בא למלא את תפקידו, לגבות את המכס, וכמו בירוקרט טוב הוא לא מבדיל בין העומדים לפניו ולמרות שברור לו שמלך החיות ניצב מולו – הוא אינו מוכן לוותר. אך בעוד שהחמור מכיר במלך- באריה, ומנמק דרישתו בפרוצדורה הבירוקרטית: כולם נותנים ולכן גם המלך ייתן ובכל מקרה כספו ממילא יחזור אליו! פרעה לעומת זאת לא מכיר בקב"ה ואומר מי ה' אשר אשמע בקולו, לא ידעתי את ה'!

לכאורה נראה מכך שיש חוסר עקביות בין המשל והנמשל, אך המדרש עונה על כך תוך שהוא מסתמך על מדרש אחר (מופיע ברמז קפא בילקוט שמעוני):

קַח אֶת מַטְּךָ וְהַשְׁלֵךְ לִפְנֵי פַרְעֹה. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, רָשָׁע זֶה מִתְגָּאֶה וְקָרָא עַצְמוֹ תַּנִּין, דִּכְתִיב (יחזקאל כ״ט:ג׳) ״הַתַּנִּים הַגָּדוֹל״, לֵךְ וֶאֱמֹר לוֹ רְאֵה מַטֶּה זֶה. הוּא עֵץ יָבֵשׁ, וְנַעֲשֶׂה תַנִּין, וְיֵשׁ בּוֹ רוּחַ וּנְשָׁמָה, וְהוּא בוֹלֵעַ כָּל הַמַּטּוֹת, וְסוֹפוֹ לַחֲזֹר עֵץ יָבֵשׁ. אַף אַתָּה, בָּרָאתִי אוֹתְךָ מִטִּפָּה סְרוּחָה וְנָתַתִּי לְךָ מְלוּכָה וְנִתְגָּאֶה אַתָּה וְאָמַרְתָּ ״לִי יְאֹרִי וַאֲנִי עֲשִׂיתִנִי״, הֲרֵינִי מַחֲזִירְךָ לְתֹהוּ וָבֹהוּ. אַתָּה בָּלַעְתָּ כָּל מַטּוֹת שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל, הֲרֵינִי מוֹצִיא בִלְעֲךָ מִפִּיךָ, שָׁכַחְתָּ מָה קָרָה לִזְקֵנְךָ (בראשית י״ב:י״ז) ״וַיְנַגַּע ה׳ אֶת פַּרְעֹה״, אַף אֲנִי מֵבִיא עָלֶיךָ עֶשֶׂר נְגָעִים בִּשְׁבִיל יִשְׂרָאֵל. כְּשֶׁבָּאוּ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן, עָמְדוּ לִפְנֵי פַרְעֹה, וְהָיוּ רוֹאִין שֶׁהֵם דּוֹמִים לְמַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת, וְרוּם קוֹמָתָן כְּאַרְזֵי לְבָנוֹן, וְגַלְגַּלֵּי עֵינֵיהֶם דּוֹמִים לְגַלְגַּלֵּי חַמָּה, וּזְקָנוֹת שֶׁלָּהֶם כְּאֶשְׁכְּלוֹת תְּמָרָה, וְזִיו פְּנֵיהֶם כְּזִיו הַחַמָּה, וּמַטֵּה הָאֱלֹהִים בְּיָדָם שֶׁחָקוּק עָלָיו שֵׁם הַמְּפֹרָשׁ, וְדִבּוּר פִּיהֶם כְּאֵשׁ שַׁלְהֶבֶת, מִיָּד נָפַל פַּחְדָּם עֲלֵיהֶם.

וְהָיוּ אַרְבַּע מֵאוֹת פְּתָחִים לְפַלְטְרִים שֶׁל פַּרְעֹה, וְעַל כָּל פֶּתַח וּפֶתַח אֲרָיוֹת וְדֻבִּים וְחַיּוֹת רָעוֹת, וְלֹא הָיְתָה בְּרִיָּה יְכוֹלָה לִכָּנֵס שָׁם עַד שֶׁהָיוּ מַאֲכִילִין אוֹתָם בָּשָׂר שֶׁלֹּא יְהוּ מַזִּיקִין אוֹתוֹ, וּכְשֶׁבָּאוּ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן נִתְקַבְּצוּ כֻּלָּם וְסוֹבְבִים וּמְלַחֲכִין רַגְלֵיהֶם וְהִתְחִילוּ לְלַוֹּתָם עַד שֶׁבָּאוּ לִפְנֵי פַּרְעֹה. וְכָל מַלְכֵי מִזְרָח וּמַעֲרָב כְּשֶׁרָאוּ אוֹתָם נָפַל פַּחְדָּם עֲלֵיהֶם, וְזִיעַ וְרֶתֶת וְחַלְחָלָה אָחַז לְפַרְעֹה וּלְכָל הַיּוֹשְׁבִים לְפָנָיו, וְהֵסִירוּ כִּתְרֵיהֶם מֵעַל רָאשֵׁיהֶם וְהִשְׁתַּחֲווּ לָהֶם. בְּאוֹתָהּ שָׁעָה הֻצְרָךְ פַּרְעֹה לִנְקָבָיו וְנִכְנַס לְבֵית הַכִּסֵּא, וְנִזְדַּמְּנוּ לוֹ שְׁנֵים עָשָׂר עַכְבָּרִים וְהָיוּ נוֹשְׁכִים אוֹתוֹ בְּכָל צַד מוֹשָׁבוֹ, וְצָעַק צְעָקָה גְּדוֹלָה וּמָרָה עַד שֶׁשָּׁמְעוּ קוֹל צַעֲקָתוֹ גְּדוֹלֵי הַמַּלְכוּת. וְאַחַר כָּךְ חָזַר וְיָשַׁב עַל כִּסְאוֹ וְנִתְחַזֵּק לִבּוֹ, אָמַר לְמֹשֶׁה וְאַהֲרֹן, מִי אַתֶּם וּמֵאַיִן בָּאתֶם וּמִי שִׁגֶּרְכֶם אֶצְלִי, אָמְרוּ לוֹ, ״אֱלֹהֵי הָעִבְרִים שְׁלָחַנִי אֵלֶיךָ [לאמר] שַׁלַּח אֶת עַמִּי וְיַעַבְדֻנִי״, מִיָּד אָמַר (לעיל ה׳:ב׳) ״לֹא יָדַעְתִּי אֶת ה׳״, מֵעוֹלָם לֹא שָׁלַח לִי אִגֶּרֶת שָׁלוֹם וְלֹא הֵבִיא לִי דּוֹרוֹן.

מדרש זה מתאר את הופעתם של משה ואהרון אצל פרעה בפעם הראשונה, ובמדרש זה הקב"ה מעיד על קיומו לפני פרעה הן על ידי מופת- פרעה מתגאה בשם התנין הגדול ואילו בשם ה' המטה הופך לתנין וחוזר להיות מטה (הוכחה לוגית שהקב"ה קיים וגדול מפרעה) והן על ידי זיכרון פרעה שהיה בימי אברהם כשכבר הוא הכיר בקב"ה וכבר עליו הביא ה' נגעים. המדרש שם מסיים בדרישת פרעה לקבל דורון ומתנות מהקב"ה כשם שכל מלך המופיע לפניו נדרש להביא, ובכך מסיים גם המדרש שלנו ומפרש את המילים מי ה' במובן של: היכן הדורון שהייתה צריך להביא לי? היכן המכס שלי?

יש מקום להבין גם את משמעות המכס שדורש החמור (מכס שנמשל למתנות שדורש פרעה): המכס הוא למעשה דמי שימוש בנהר או בספינה שהיא רכוש המלך. מבחינת פרעה הקב"ה עשה שימוש במצרים שהרי במצרים מולאה ההבטחה לאברהם ובמצרים הפכה משפחת יעקב לעם, ולכן לפי ראותו של פרעה מגיע לו דמי שימוש בארצו! אך יותר מכך, החמור אומר למלך: מִן הַמֶּלֶךְ אֲנִי נוֹטֵל וְלִגְנָזָיו אֲנִי מַכְנִיס! גם פרעה יכול להשתמש בטיעון זה: השימוש במצרים לא היה לטובת פרעה, אלא דווקא לטובת הקב"ה – הוא יצר בה עם, ולכן גם אם הוא 'ישלם' מכס הוא לא יוצא מופסד.

המדרש ממשיך ומספר על הארי שהורג את החמור, כאשר הנמשל הוא המכות שבאו על פרעה וטביעתו בים סוף, אולם כאשר הארי מחפש את ליבו של החמור- עונה לו השועל: לא היה לו לב! הלב משמש ככלי להכרת הטוב: החמור קיבל טובה בכך שמונה למוכס, פרעה קיבל טובה בכך שקיבל את הזכות שבני ישראל יתעצבו לעם תחת ידיו[2], בכך אומר המדרש כי ישנן הכרות שהן כל כך ברורות לעין שאדם שאינו מודה בהם כאילו אין לו עין לראות ולב להבין.

כך היה אצל פרעה: למרות המופתים שראה, למרות שידע מיהו הקב"ה, לא היה מוכן לקבל את המציאות, להכיר בקב"ה ולשלח את בני ישראל, וכך ראוי שנלמד אנו להכיר בטובות הסובבות אותו יום יום ושעה שעה ונדע גם אנו להכיר טובה למי שמביא טוב זה עלינו.

 

כבד לב פרעה- קריאה בין תרבותית

למעשה ניתן להציג פרשנות נוספת הן למילים בפסוק: כבד לב פרעה, והן למדרש עצמו מתוך היכרות עם העולם הפולחני של מצרים העתיקה:

המילים כבד לב פרעה מתפרשות אצלינו כעקשנות, חוסר הכרה ועוד. במצרים העתיקה האמונה הייתה שכאשר אדם מת, בעולם הבא הוא צריך לעמוד למבחן: ליבו נשקל במאזניים כאשר מצד אחד מונח ליבו ומהצד השני מונחת נוצת הצדק (ה- מאע'ת הוא עקרון הצדק בתרבות המצרית, פרעה היה נחשב לדוברה של המאע'ת ומייצג הצדק בעולם).

במידה והאדם היה דובר צדק במשפט שלאחר המוות היה ליבו שקול למשקל הנוצה, אולם כאשר האדם היה משקר- ולמעשה מוכיח כי לא היה 'צדיק', משקל הלב היה כבד מהנוצה. במצב זה הייתה נמנעת מהאדם הזכות להגיע לעולם הבא ואת הלב היו נותנים מאכל ל-אמות, בעל חיים שהיה מורכב מראש תנין, וגוף המורכב מגוף היפופוטם ואריה (שהיו שלושת טורפי האדם הגדולים והמפחידים במצרים). מעניין שיחד עם האריה והשועל נמצאים על הספינה גם חיות כאשר הן אינן מוזכרות בשמן, ממש כמו – בהמות, החיה שיש שמזהים אותה כהיפופוטם (ויש שמזהים כראם).  כאשר הקב"ה אומר למשה כבד לב פרעה, הוא אומר לו בשפה התרבותית שהייתה מוכרת אז שפרעה יצא אשם במשפטו ולכן נגזר עליו להיענש.

במיתולוגיה המצרית האל אנוביס מתקשר עם המוות, והוא עוזרו של אל השאול בשקילת לב המת. המעניין הוא שדמותו היא דמות אדם בעל ראש תן – מזכיר את השועל המופיע במדרש (הוא גם מי שאחראי לתת ל- אמות את הלב למאכל), וכך לא רק הפיקחות המייצגת את השועל הובילה להשתמש בו כדימוי למי שמעלים את לב החמור, אלא גם הדמיון לאל האחראי על כך, ושוב ישנו שימוש בעולם המושגים המצרי כנגד פרעה. 

במצרים העתיקה החמור היה בעל חיים שנחשב לשנוא, טיפש ורע. הוא זוהה הרבה פעמים עם האל סת, אל המדבר המצרי, שהיה נחשב לאל השנוא ביותר ובתקופות מאוחרות יותר קיבל גם את תפקיד השטן במיתולוגיה המצרית, ולכן הבחירה דווקא בחמור לייצג את פרעה מובנת מאליה.  המדרש עצמו דורש את המילים כבד לב פרעה, ונראה כאילו הוא מתאר משפט המקביל לזה המוכר במיתולוגיה המצרית ובו נשפט פרעה ויוצא אשם – כבד ליבו…

ברוך ה' לעולם אמן ואמן.

 

———————————-

[1] במדרש הגדול מופיע המדרש באריכות יתרה: אמרו, לְמה היה פרעה דומה פרעה, בשעה שבא משה אליו בשליחותו שלמקום, ואמר לו 'מי י"י אשר אשמע בקולו'? לחמור, שמינוהו על המכס. כל מי שיעבור עליו, נותן לו מכסה. פעם אחת, מלך שבבהמות ופיקח שבחיות, ואלו הן הארי והשועל, עברו עליו. עלה בדעתו, ליטול מהן מכסו, כדרך כל בני אדם. אמר להם, תנו לי מכסי. אמרו לו, ומה טיבך? אמר להן, המלך מינה אותי, וציוה אותי על כל העובר כאן, שאקח ממנו מכסי. אמר לו השועל, והלא זה מלך שבבהמות, וכי אפשר ליקח מן המלך מכס? אמר החמור, ידעתי שהוא מלך, אלא אע"פ כן אינו זז מכאן, עד שאגבה ממנו מכסי.  אמר השועל, כמדומה אני, שעד כאן, אתה מבקש מכס. מעתה, תבקש נפשך. אלא, לך לעצמך, קודם שיושיט המלך את ידו בך. ולא שמע. אחר כך רמזהו, ולא נרמז. עקצהו, ולא נעקץ. כיון שראה הארי שטותו, אמר לשועל, איני יכול לסבול סכלותו שלזה, אלא הריני עושה אותו חתיכות, והבא לי ואוֹכַל. כך עשה. הושיט ידו, והפילהו לארץ, ועשה הימנו חתיכות חתיכות, והלך וישב לו. וציוה לשועל, להביא לו. מה עשה? השועל. פשפש על ליבו שלחמור, ואכלו בפומו, בשתיקה. ולקח חתיכה חתיכה, והביא לפני המלך, ואכל. כיון שהגיע לבני מעיו, פשפש בשביל ליבו, ולא מצאו. קרא לשועל ואמר לו, הלב איכן הוא? אמר לו, אדוני המלך, חכם וגיבור שכמותך, שואל שאלה זו? אילו היה לו לב, היה מצריך עצמו לכל הדברים האלו, ולאבד נפשו על מכסו? חזר המלך ואמר, אין אלו אלא דברי טעם. שאלמלי היה לו לב, לא היה מצטרך לכל זאת. כך פרעה הרשע, שדומה לחמור. והקב"ה נמשל כארי, ומשה לשועל. כיון שבא לפני פרעה ואמר לו 'אלהי העברים שלחני אליך', אמר לו פרעה 'מי י"י'. חזר משה לפני הקב"ה ואמר לו 'למה הרעתה לעם הזה ולמה זה שלחתני' אצל שאין לו לב, ואינו יודע מה שאני אומר. אמר לו הקב"ה, 'עתה תראה אשר אעשה לפרעה', 'וחזקתי את לב פרעה וגו'.

[2] מעניין הוא שדווקא השועל הנמשל למשה הוא ש'מעלים' את לב החמור, ויכול להיות שהנמשל הוא שבקריעת ים סוף ומות פרעה נעלמה גם היכולת של פרעה לחזור בתשובה סופית.

 

תמונה של מוטי מלכא

מוטי מלכא

נשוי לעדי ואב לארבעה, ומתגורר כיום בבית שמש. בעבר עסק בחינוך בעיקר במסגרות לנוער בסיכון. כיום הבעלים של 'הרמן הדפסות'.

מאמרים נוספים של מוטי מלכא

עוד מהאתר
דילוג לתוכן