חיפוש
עגלת קניות

וידעו מצרים

וידעו מצרים

בפרשת וארא, מבטיח הקב"ה למשה רבנו להוציא את בני ישראל בכוח גדול. אך למעשיו של הקב"ה ישנה תכלית נוספת וחשובה לא פחות, שנוגעת למצרים עצמם.

להדפסה

בסופה של פרשת "שמות" כפר פרעה במציאותו של ריבונו של עולם והכביד את העבודה על בני ישראל. לא רק שפרעה לא הקשיב לדבריהם של משה ואהרון, הוא הגדיל לעשות ואף ציווה לא לספק לבני ישראל חומרי גלם לעבודת הבנייה, ובמקביל תבע מהם לעמוד באותו הספק. המצב הזה הביא את משה לחזור לקב"ה ולהתלונן בפניו:

"וַיָּשָׁב מֹשֶׁה אֶל-ה', וַיֹּאמַר: אֲדֹנָ-י, לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה–לָמָּה זֶּה, שְׁלַחְתָּנִי. וּמֵאָז בָּאתִי אֶל-פַּרְעֹה, לְדַבֵּר בִּשְׁמֶךָ, הֵרַע, לָעָם הַזֶּה; וְהַצֵּל לֹא-הִצַּלְתָּ, אֶת-עַמֶּך" (שמות ה, כב–כג).

בתחילת פרשתנו, פרשת "וארא", מבטיח הקב"ה למשה רבנו שהוא יוציא את בני ישראל ממצרים בכוח גדול וביד חזקה. אך למעשיו של הקב"ה ישנה תכלית נוספת וחשובה לא פחות, שנוגעת למצרים עצמם:

"וְיָדְעוּ מִצְרַיִם כִּי-אֲנִי ה', בִּנְטֹתִי אֶת-יָדִי עַל-מִצְרָיִם; וְהוֹצֵאתִי אֶת-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, מִתּוֹכָם" (שמות ז, ה).

הקב"ה מבקש, בתהליך המורכב הזה של גאולת ישראל ממצרים, להעביר את מצרים ואת העולם כולו תהליך חינוכי עמוק ומשמעותי, שבסיומו ישתנו סדרי עולם. המציאות תשתנה, וממילא יכירו כולם באמת. אמנם, יש מי שנוגע בדבר ומסרב משום כך להאמין – פרעה ועמו, ולאורך כל הדרך הם יקפידו על הכחשתם את המציאות שמולה הם ניצבים. משום כך, ילמדו המצרים על בשרם את האמת שאליה הם מתעקשים להתכחש וילמדו את העולם כולו מיהו הקב"ה ומהם כוחו ועוצמתו. המצרים ישמשו דוגמה לכל העולם, שיביט בהם ויבין שהמציאות משתנה, שהאמת מתגלה ושהאלוקים שולט בעולם.

התהליך החינוכי העולמי מתחיל ברגע שבו פרעה, שליט העולם, מצהיר בפני משה ואהרון:

"וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה–מִי ה' אֲשֶׁר אֶשְׁמַע בְּקֹלוֹ, לְשַׁלַּח אֶת-יִשְׂרָאֵל: לֹא יָדַעְתִּי אֶת-ה', וְגַם אֶת-יִשְׂרָאֵל לֹא אֲשַׁלֵּחַ" (שמות ה, ב).

ונמשך בהצהרת פרעה למשה:

"…וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם חָטָאתִי הַפָּעַם ה' הַצַּדִּיק וַאֲנִי וְעַמִּי הָרְשָׁעִים" (שמות ט, כז).

ובסיומו של התהליך, כאשר יראה את כל חילו טובע בים, יצעק פרעה על ים סוף: "מי כמוך באלים ה'".[1]

מנגד, אומות העולם, אשר עוקבות בדאגה אחרי המתרחש במצרים, יבינו רק בסיומו של התהליך את כוחו של הקב"ה: "שָׁמְעוּ עַמִּים, יִרְגָּזוּן, חִיל אָחַז, יֹשְׁבֵי פְּלָשֶׁת. אָז נִבְהֲלוּ, אַלּוּפֵי אֱדוֹם אֵילֵי מוֹאָב, יֹאחֲזֵמוֹ רָעַד, נָמֹגוּ, כֹּל יֹשְׁבֵי כְנָעַן. תִּפֹּל עֲלֵיהֶם אֵימָתָה וָפַחַד…" (שמות טו, יד–טז).

התהליך הזה לא יכול להיות אירוע חד-פעמי, הוא לא יכול להיות נס נקודתי למען הוצאת את בני ישראל מארץ מצרים. אמנם, גם במצב כזה ייצאו בני ישראל מארץ מצרים, אבל מצרים ואומות העולם לא יעברו תהליך הכרה בקב"ה, במציאותו, בשליטתו ובמנהיגותו בעולם. המציאות לא באמת תשתנה. מצרים אמנם יובסו, אך התקשורת ודאי תמצא תירוץ הולם לתבוסה זו. התקשורת בוודאי תתלה את הכישלון בקיצוץ בתקציב הביטחון, או באי מוכנות של העורף שלחץ על המנהיגים, או שמא היה זה "מזל של מתחילים" שעמד לבני ישראל. תירוצים כאלה ימנעו הכרה אמיתית וכנה במציאות הקב"ה בעולם והם רק יאפילו על המציאות. תהליך חד-פעמי כזה לא יוביל לשינוי המציאות והדעה הרווחת.

משום כך אורך התהליך של הוצאת בני ישראל ממצרים כמה חודשים. במהלך תקופה זו מתחנך העולם בהדרגה להכרת הקב"ה. כפי שמצינו במדרש:

"וימלא שבעת ימים אחרי הכות ה' את היאור, רבי יהודה ורבי נחמיה. אחד מהם אומר: כ"ד ימים היה מתרה בהם עד שלא בא המכה ושבעה ימים המכה משמשת בהם, ואחד מהם אומר: ז' ימים מתרה בהם וכ"ד ימים היתה המכה משמשת בהם" (שמות רבה ט, יב).

לא כאן המקום לדיון אם כל מכה ארכה שבעה ימים לאחר התראה בת עשרים וארבעה ימים או שלהפך. לכל הדעות ברור שתהליך הוצאת בני ישראל מארץ מצרים, החל ממכת דם הראשונה ועד ליציאתם בטו בניסן, ארך לפחות עשרה חודשים. אם נוסיף לחשבון את השבועות הראשונים שבהם דיברו משה ואהרון עם פרעה לפני בוא המכות, הרי שהתהליך כולו אכן ארך כשנה.

 

המכות כתמצית עיקרי האמונה

בכל ליל סדר אנו קוראים בהגדה של פסח:

"אלו עשר מכות שהביא הקדוש ברוך הוא על המצרים במצרים, ואלו הן: דם, צפרדע, כינים, ערוב, דבר, שחין, ברד, ארבה, חשך, מכת בכורות. רבי יהודה היה נותן בהם סימנים: דצ"ך עד"ש באח"ב".

מה משמעותם של הסימנים שמציין רבי יהודה? האם נועדו רק כדי שנוכל לזכור את סדר המכות? הרי כל ילד בגן זוכר את סדר המכות גם ללא סימניו של רבי יהודה.

בעל 'עקדת יצחק', רבי יצחק עראמה (1420-1494, ספרד), מסביר שסימניו של רבי יהודה הם תמצות כל התהליך החינוכי המשמעותי וההדרגתי שמעביר הקב"ה את פרעה ואת העולם כולו:

"ור' יהודה חלק המכות לדצ"ך עד"ש באח"ב, כי רצה ללמד את פרעה בכל קבוצה אחד מהעקרים, בראשונה מציאות סבת הסבות המשגיח בעולם הזה, וזה שאמר 'כה אמר ה' אלקי ישראל' וגו', ופרעה כפר באלה, כאמרו 'מי ה' אשר אשמע בקולו', והוסיף לפקפק בשליחות משה ואמר 'וגם את ישראל לא אשלח', ובאו ג' מכות ראשונות להוכיח מציאותו, ב', ועל השגחתו, ג', ועל יכלתו. והאחרונה על הציווי הפרטי אליו. והכבדת לבו היא שימת האותות בקרבו בסדר נכון שילמד הוא ואנחנו מהם…" (עקדת  יצחק, שמות ז, ג, שער לו).

יסוד ראשון מדבריו של בעל העקדה הוא שהתהליך המורכב שעברו מצרים מיועד לא רק לפרעה ולמצרים, אלא גם לעם ישראל. היסוד המשמעותי השני הנלמד מדבריו הוא שהקב"ה רצה ללמד את פרעה את יסודות המציאות ואת עיקרי האמונה. כל קבוצת מכות, המורכבת משלוש מכות, נועדה ללמד את אחד מאותם עיקרים באופן מעמיק ויסודי, כזה שאינו נעלם אחרי אירוע אחד.

בשלוש המכות הראשונות (דצ"ך) מלמד הקב"ה את פרעה קודם כול שהוא קיים במציאות. ה' יתברך נמצא כאן ממש – אפשר לראות אותו, להרגיש אותו ולדבר איתו. קביעה זו עומדת בניגוד גמור להצהרתו של פרעה: "לא ידעתי את ה'". הסבב השני (עד"ש) כולל מכות שניכרה בהן יותר מכול הפגיעה במצרים לעומת השמירה על ישראל. באמצעות מכות אלה מבקש הקב"ה ללמד את פרעה ואותנו על השגחתו במציאות. כלומר, שלא רק שהוא קיים במציאות, אלא הוא גם משגיח עליה. בסבב השלישי (באח"ב), מדובר במכות הנוגדות את הטבע במובהק. באמצעות מכות אלה מבקש הקב"ה ללמד את פרעה ואותנו שלא רק שהוא במציאות ומשגיח עליה, אלא שיש לו גם היכולת לשנות את הטבע.

לא תאוריה – אלוקות

"האלשיך הקדוש", רבי משה אלשיך (1506-1600, צפת), מסביר אף הוא את החלוקה של רבי יהודה באופן דומה:

"ועל ענין ראשון היו מכות דצ"ך, ואמר לו בזאת תדע כי אני ה' בהכותו את אלהי מצרים היאור, ועל ידי ג' אלו הכיר פרעה את מציאותו… ובהתחילו בעד"ש אמר לו 'כי אני ה' בקרב הארץ', ומבחין בין ישראל ועכו"ם, להורותו שהוא אלקי ישראל ביחוד…. ובבאח"ב הראה לו שהוא שליט בכל…" (תורת משה, שמות ז, ט).

דבריו של האלשיך דומים בתחילתם לדברי בעל העקדה. בשלב הראשון תובע ה' מפרעה להכיר במציאותו בעולם. בשלב השני, מבקש הקב"ה ללמד את פרעה שמציאותו איננה סתמית ואמורפית, אלא היא בקרב הארץ ממש. האלוקות נוכחת בארץ, בכל רובד ורובד בחיים ובמציאות של כל אחד ואחת – גם של פרעה. היא אינה רק בשמים והיא ודאי לא תאוריה מדעית. בשלב השלישי, מבקש הקב"ה לומר לפרעה: אני שולט בכול, אל תנסה אותי. אני שולט בחושך ובאור, באש ובמים, בים וביבשה, באוויר ובכל היצורים על פני האדמה. בכול.

הקבוצה השלישית של המכות (ברד, ארבה, חושך, בכורות – באח"ב) פותחת בדברים הבאים של הקב"ה לפרעה: "כִּי בַּפַּעַם הַזֹּאת, אֲנִי שֹׁלֵחַ אֶת-כָּל-מַגֵּפֹתַי אֶל-לִבְּךָ, וּבַעֲבָדֶיךָ, וּבְעַמֶּךָ–בַּעֲבוּר תֵּדַע, כִּי אֵין כָּמֹנִי בְּכָל-הָאָרֶץ". אחרי שהקב"ה לימד את פרעה שהוא קיים במציאות ושהוא קיים בארץ, הוא מבקש להודיעו שלא ינסה לחפש חיקויים – "כי אין כמוני בכל הארץ". בתהליך הזה הקב"ה מבקש ללמד את כולנו שיש מנהיג לעולם, יש מנהיג לבירה, יש מי שמסובב את הכול והוא סיבת הסיבות ועילת כל העילות.[2]

 

תהליכים שמשנים מציאות לוקחים זמן. הרבה זמן. פעם אחת לימד אותי איש יקר מאוד שהחוכמה היא להבין איזו מציאות אפשר לשנות – ואותה לשנות, ולהשלים עם המצב במקרה של מציאות שאי אפשר לשנות, ויש גם מציאויות כאלו בעולם. תהליכי שינוי אמיתיים, עמוקים וכנים לוקחים זמן ודורשים הדרגתיות. הם לא יכולים לבוא במכה אחת גם אם מאוד רוצים זאת. ההדרגתיות לא פוגמת כהוא זה בעומק הדברים או באמיתותם.

דברים אלה נכונים לאדם הפרטי וכן לתהליכים לאומיים וכלליים. באבות דרבי נתן מספרים לנו את תחילתו של רבי עקיבא:

"מה היה תחלתו של ר' עקיבא? אמרו, בן ארבעים שנה היה ולא שנה כלום. פעם אחת היה עומד על פי הבאר, אמר: מי חקק אבן זו? אמרו לו: המים שתדיר נופלים עליה בכל יום. אמרו לו: עקיבא, אי אתה קורא אבנים שחקו מים? מיד היה רבי עקיבא דן קל וחומר בעצמו: מה רך פסל את הקשה, דברי תורה שקשין כברזל על אחת כמה וכמה שיחקקו את לבי שהוא בשר ודם! מיד חזר ללמוד תורה. הלך הוא ובנו וישבו אצל מלמדי תינוקות. אמר לו: רבי, למדני תורה! אחז רבי עקיבא בראש הלוח ובנו בראש הלוח. כתב לו אלף בית ולמדה. אלף תיו ולמדה. תורת כהנים ולמדה. היה לומד והולך עד שלמד כל התורה כולה" (אבות דרבי נתן ו).

רבי עקיבא מלמד אותנו שגם הוא בגיל ארבעים לא היה "רבי עקיבא", אלא רחוק מזה כרחוק מזרח ממערב. גם רבי עקיבא הגדול התחיל בגיל ארבעים את תהליך הלמידה שלו ולמד במשך עשרים וארבע שנים, עד שהפך להיות רבי עקיבא הגדול. גם הוא התחיל בא' וסיים בת'. אפילו רבי עקיבא עבר את כל התהליך, לא דילג, לא ויתר, לא נכנע. נלחם, נאבק, התמודד ונעשה גדול בישראל.

כל תהליך שאנו עוברים, כל תהליך שמקדם אותנו מנקודה מסוימת לנקודה גבוהה יותר, דורש עבודה מנטלית משמעותית, נחישות, הדרגתיות ובניית סרגל מאמצים אישי. אבל אין ספק שאנו מסוגלים לכל משימה, לכל אתגר או לכל מהלך שאנו מבקשים לקדם.

שנזכה לקבל קצת מעוצמות גדולי עמנו, לשנות ולהשפיע.

——————————————

[1] המדרשים מספרים לנו שפרעה, לאחר שראה את המעשה בקריעת ים סוף אמר קבל עם ועולם: "מי כמוך באלים ה'". כך, למשל, מדרש אגדה (בובר), שמות פרק טו, סימן יא: "מי כמוכה באלים ה'. פסוק זה אמרו פרעה בשעה ששמע שאמרו ישראל שירה על הים".

[2] כמו שקובע הרמב"ם בהלכות יסודי התורה:" יסוד היסודות ועמוד החכמות, לידע שיש שם מצוי ראשון. והוא ממציא כל הנמצא; וכל הנמצאים מן שמיים וארץ ומה ביניהם, לא נמצאו אלא מאמיתת הימצאו" (א, א). "המצוי הזה–הוא א-לוה העולם, אדון כל הארץ. והוא המנהיג הגלגל בכוח שאין לו קץ ותכלית, בכוח שאין לו הפסק, שהגלגל סובב תמיד, ואי אפשר שיסוב בלא מסבב; והוא ברוך הוא המסבב אותו, בלא יד ולא גוף" (שם, ג).

תמונה של אבי כהן סקלי

אבי כהן סקלי

אבי כהן סקלי, נולד בשנת 1979, נשוי לרינת ולהם שישה ילדים. גדל, למד ומתגורר כיום בבית שמש. נכנס לשירות הציבורי בשנת 2005 ובמסגרתו מילא שני תפקידי מנכ"ל משרד ממשלתי – מנכ"ל משרד ירושלים ומורשת ומנכ"ל משרד שוויון חברתי.
בין היתר שימש גם כראש מנהל אזורי תעשיה, כראש אגף בכיר לפיתוח כלכלי בחברה הבדואית בדרום, יועץ כלכלי בלשכת מנכ"ל משרד ראש הממשלה ובמשרד האוצר.
בתפקידיו השונים היה אמון על קידום ופיתוח של סוגיות ציבוריות משמעותיות : טיפול באזרחים ותיקים עצמאיים בגלי הקורונה הראשונים, פיתוחה הכלכלי של מזרח ירושלים, פיתוח כלכלי-חברתי של החברה הערבית, העצמה דיגיטלית וטכנולוגית לרשויות מקומיות, הקמה של רשות הצעירים בישראל והקמתם של עשרות מרכזי צעירים ועוד סוגיות רבות.
במקביל לתפקידיו, הינו סגן אלוף במילואים, משרת באוגדת איו"ש ובוגר תוכניות מנהיגות שונות כמו: תוכנית "מעוז" ותוכנית "עתידים".

עוד מהאתר
דילוג לתוכן