להחשיך את האור, להאיר את החושך
עמוד הענן ועמוד האש פועלים באופן הפוך לגמרי: האחד מסתיר והשני מאיר. מפתיע לראות שלפני קריעת ים סוף, שניהם מסוגלים לשמש יחד.
- אבי כהן סקלי
- אבי כהן סקלי
- פרשת בשלח
מי מאיתנו לא משתמש בתוכנת הניווט Waze?[1] ובכן, עכשיו תארו לכם שאותה תוכנה לא הייתה רק מכווינה אותנו לדרך הקצרה ביותר ליעדנו, אלא גם סוללת את דרכנו לשם ממש: מפנה מפגעים, פקקים, הרים וגאיות, מאירה לנו את הלילה, מצננת אותנו בחום ומחממת אותנו בקור.
בפרשתנו, פרשת בשלח, אנו עדים ל"תוכנה" מסוג זה בדמות עמוד הענן ועמוד האש, אשר ליוו את בני ישראל במשך שנות נדודיהם במדבר. עם זאת, אין מדובר באידיליה פשוטה בלבד. הדברים קצת יותר מורכבים ועליהם נעמוד.
תפקידי העמודים
בני ישראל יוצאים ממצרים ביד רמה וברכוש גדול. הם, באמצעות האותות והמופתים של הקב"ה במצרים ומחוצה לה, מצליחים להכניע את המעצמה הגדולה בעולם ולצאת לחופשי כנגד כל הסיכויים. אנשים שעד לפני דקה היו עבדים נרצעים הופכים פתאום לעם חופשי המכניע את האימפריה הגדולה בעולם. כיוון שכך, הם מסונוורים מההצלחה המסחררת ובטוחים שהקב"ה יושיעם בכל מצב. הקב"ה יודע שבמצב הזה, שבו בני ישראל מסונוורים ולא באמת מבינים מה קורה איתם וסביבם, הם חייבים הכוונה והנחייה צמודה, אחרת הם ילכו לאיבוד. לכן מהרגע הראשון הוא מלווה אותם באמצעות עמוד הענן ועמוד האש:
"וַיְהִי, בְּשַׁלַּח פַּרְעֹה אֶת-הָעָם, וְלֹא-נָחָם אֱלֹקים דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים, כִּי קָרוֹב הוּא… וַה' הֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם יוֹמָם בְּעַמּוּד עָנָן, לַנְחֹתָם הַדֶּרֶךְ, וְלַיְלָה בְּעַמּוּד אֵשׁ, לְהָאִיר לָהֶם–לָלֶכֶת, יוֹמָם וָלָיְלָה. לֹא-יָמִישׁ עַמּוּד הֶעָנָן, יוֹמָם, וְעַמּוּד הָאֵשׁ, לָיְלָה–לִפְנֵי, הָעָם" (שמות יג, יז–כב).
רש"י (1040-1105, צרפת) מבאר את תפקידם של עמוד הענן ועמוד האש:
לנחתם הדרך – …לראותכם בדרך אשר תלכו בה, שהוא כמו להראותכם, אף כאן להנחותם על ידי שליח. ומי הוא השליח? עמוד הענן, והקב"ה בכבודו מוליכו לפניהם. ומכל מקום את עמוד הענן הכין להנחותם על ידו, שהרי על ידי עמוד הענן הם הולכים, ועמוד הענן אינו לאורה אלא להורותם הדרך" (רש"י, שמות יג, כא).
בפן הפשוט, תפקידו של עמוד הענן הוא להנחות את בני ישראל בדרך שיש ללכת בה, להורות להם את הדרך. המדרש במכילתא מפרט קצת יותר על תפקידו של עמוד הענן וממה היה מורכב:
"וה' הולך לפניהם יומם – שבעה עננים: ארבע מארבע רוחותיהם, אחד למעלה, ואחד למטה, אחד שהיה מהלך לפניהם, כל הנמוך מגביהו וכל הגבוה משפילו מנמיכו… והיה מכה נחשים ועקרבים לפניהם מכבד ומרבץ לפניהם" (מכילתא, שמות יג, כא).
על פי מדרש זה, תפקיד נוסף של עמוד הענן הוא להגן על בני ישראל מפני נזקי הדרך, חיות רעות, להגביה את הנמוכים ולהנמיך את הגבוהים, לא רק לסייע להם בניווט, אלא פשוט להיות המכבש לפני המחנה.
עמוד נוסף ליווה את בני ישראל במדבר, עמוד האש. עמוד האש נכנס לפעולה בלילה, כאשר היה צורך להאיר את הדרך החשוכה. רש"י מלמד אותנו שלא היה רגע אחד שבני ישראל נותרו ללא אחד העמודים, ללא מורה דרך ומכוון:
"לא ימיש – הקב"ה את עמוד הענן יומם ועמוד האש לילה. מגיד שעמוד הענן משלים לעמוד האש ועמוד האש משלים לעמוד הענן, שעד שלא ישקע זה, עולה זה" (רש"י, שמות יג, כב).
בפרשתנו מופיע מאורע נדיר שבו שימשו שני העמודים זה לצד זה: אחד האיר לישראל את הדרך, בעוד שהשני החשיך למצרים את אורם של בני ישראל והגן עליהם מפני מצרים, כפי שממשיך רש"י ללמד אותנו:
"וילך מאחריהם (עמוד הענן) – להבדיל בין מחנה מצרים ובין מחנה ישראל, ולקבל חצים ובליסטראות של מצרים… ויסע עמוד הענן – כשחשיכה והשלים עמוד הענן את המחנה לעמוד האש, לא נסתלק הענן כמו שהיה רגיל להסתלק ערבית לגמרי, אלא נסע והלך לו מאחריהם להחשיך למצרים" (רש"י , שמות יד, יט).
משמשים בערבוביה
עמוד הענן ועמוד האש פועלים באופן הפוך לגמרי: האחד מסתיר והשני מאיר. מפתיע לראות שלפני קריעת ים סוף, שניהם מסוגלים לשמש יחד. ראש ישיבת ההסדר בירוחם, הרב אליהו בלומנצויג שליט"א, מבאר שתפקידי עמוד הענן והאש אמנם הפוכים לחלוטין אבל רק במציאות שבה פועלים שניהם יחד, כהשלמה זה לזה, תיתכן התקדמות כלשהי.
ביום בכלל ובמדבר בפרט, מקשה האור על הראייה ומסנוור, כך שאינו מאפשר התקדמות בדרך. תפקידו של הענן במקרה הזה הוא לצמצם את האור החזק ולהגן מפני חום השמש. ללא הגנה זו, הכול יישרף. רק לאחר עמעום האור, יוכלו בני ישראל להבין את המציאות, להסתכל לה "בלבן של העיניים", לראות ולהתקדם. אמנם, ההתגלות של הענן פוגעת לכאורה בהופעה השלמה של האור על כל עוצמתו, אבל בלי הסתרה זו, לא יוכל האדם לקלוט דבר מהמציאות. לכן במקרה זה דווקא הופעת הענן היא הנכונה.
בלילה, בפרט לילה מדברי, שוררת מציאות הפוכה מהיום: חושך מוחלט וקור. במצב טבעי זה לא ניתן להתקדם אם מחמת החושך ואם מחמת הקור. תפקידו של עמוד האש, אם כך, הוא לפגוע בהופעה השלמה והטבעית של הלילה – להאיר את הדרך ולחמם את ההולכים בה. עמוד האש מוסיף אור, בניגוד לעמוד הענן שמכסה על האור הקיים. כאמור, מדובר בהנהגות הפוכות הנוהגות כל אחת בתחומה, ויחד מאפשרות להתקדם בכל זמן ובכל מצב חיים.
עמודי חיינו
המצבים הללו, של אור חזק מאוד מחד גיסא וחושך מוחלט מאידך גיסא, מוכרים לכל אחד מאיתנו מחיי היום-יום. שניהם משמשים אותנו בערבוביה. אלו מצבים שבהם אנו צריכים את עמוד האש ועמוד הענן, שישמשו אותנו יחד.
האור המסנוור והחום הקשה הם אותם רגעים שבהם אנו מרגישים בטוחים, שולטים, מבינים, יודעים הכול. במצבים אלה אנחנו מסונוורים מהמציאות שלנו, שנראית לנו ברורה מאוד. אנחנו מדמים לעצמנו שבכוחנו להשיג הכול מתוך ביטחון עצמי מופרז. המציאות הזאת פוגעת בנו קשות, היא פוגעת בעיניים וביכולת לראות ולהמשיך בדרך. כאן נכנס הענן לתמונה, שיכהה את האור, שיחליש אותו, שיגרום לנו להבין את מקומנו הנכון והאמיתי, שישפיל את הגבוהים ויגביה את הנמוכים.
החושך והקור הם המצבים ההפוכים, שבהם האדם אינו יודע מה לעשות. הכול חשוך סביבו, הוא מבולבל, אין לו מושג לאן ללכת, והוא מוקף שאלות רבות ותהיות גדולות. ברגעים אלו חש האדם חסר אונים כהלך בודד בלילה במדבר. מהמציאות הזאת אפשר בקלות ליפול ולהתייאש, אלמלא עמוד האש. באותם רגעים מאיר עמוד האש את הדרך, מספק מענה לחלק מהשאלות, האדם יכול להתקדם בדרכו. אמנם, עמוד האש לא מספק אור כמו אור יום בערפולו. אך הוא מספק לנו יכולת לראות את הדרך, לצאת מהבלבול ומהתסכול ולהתקדם, להבין את המציאות גם אם לא בצורה שלמה.
גם אם נראה לנו שיש פגיעה בטבעיות בכל אחת מהסיטואציות, עמעום האור או פגיעה בחושך, דווקא "הפגמים" האלו הופכים את המציאות לאפשרית, דווקא אלו מאפשרים לנו להתקדם בביטחון גדול יותר ממצב של חוסר הופעתם. הענן מאפשר לאדם לקלוט את כל האור הקיים במציאות, במקום להישרף ממנו; האש מאפשרת לאדם להתקדם בחושך ולא ללכת לאיבוד.
אורו של החושך
אני מבקש לסיים בדבריו של הרב קוק שמתייחס בדיוק לסוגייה זו, ולצורך של שימוש משותף של החושך והאור, של עמוד הענן ועמוד האש:
"עמוד הענן החשיך מעט ועל ידי אותה קדרות יצאה פעולתו, עמוד האש האיר, וע"י הארתו יצאה פעולתו. כן בתמידות ישנן פעולות היוצאות דווקא על ידי הקדרות וחשכת אור הדעת, חשכת אור הצדק ואור יראת ה' ואהבתו. מובן הדבר שאינן פעולות מותרות לעצמן כי אם מחוברות להכשיר את פעולת ההארה, והן פועלות חליפות בירידה ועליה, עליה וירידה, הכל בסדר ערוך מהמסדר העליון יתברך… צריך להכיר שכל ההפכים כולם, הם כולם קשורים זה לזה ופונים לתכלית האורה האמתית שהכין ה' בטובו שתתגלה בבוא עתה. על כן אין ראוי להכיר כי התקופה שלפני האורה דבר אין לה עם האורה, לא כן, יחס גדול יש ביניהן והיא מכשרת את האורה לבוא דווקא על ידי חשכתה" (עין איה, שבת ב, לא).
שנזכה להבין מתי אנו מסונוורים מאור חזק ומנגד מתי קצת חשוך לנו, ולהנהיג בחיינו את עמוד הענן ועמוד האש כדי להמשיך וללכת הלאה מבלי לעצור ובעיקר מבלי להתבלבל.
————————————–
[1] Waze הוא יישומון ניווט חינמי ושיתופי המבוסס על מערכת GPS. פותח בידי חברת ההזנק הישראלית "Waze Mobile" ונמכר ל- google ביוני 2013. בהתחלה, בשנת 2006, נקרא המיזם בשם "FreeMap Israel".
אבי כהן סקלי
אבי כהן סקלי, נולד בשנת 1979, נשוי לרינת ולהם שישה ילדים. גדל, למד ומתגורר כיום בבית שמש. נכנס לשירות הציבורי בשנת 2005 ובמסגרתו מילא שני תפקידי מנכ"ל משרד ממשלתי – מנכ"ל משרד ירושלים ומורשת ומנכ"ל משרד שוויון חברתי.
בין היתר שימש גם כראש מנהל אזורי תעשיה, כראש אגף בכיר לפיתוח כלכלי בחברה הבדואית בדרום, יועץ כלכלי בלשכת מנכ"ל משרד ראש הממשלה ובמשרד האוצר.
בתפקידיו השונים היה אמון על קידום ופיתוח של סוגיות ציבוריות משמעותיות : טיפול באזרחים ותיקים עצמאיים בגלי הקורונה הראשונים, פיתוחה הכלכלי של מזרח ירושלים, פיתוח כלכלי-חברתי של החברה הערבית, העצמה דיגיטלית וטכנולוגית לרשויות מקומיות, הקמה של רשות הצעירים בישראל והקמתם של עשרות מרכזי צעירים ועוד סוגיות רבות.
במקביל לתפקידיו, הינו סגן אלוף במילואים, משרת באוגדת איו"ש ובוגר תוכניות מנהיגות שונות כמו: תוכנית "מעוז" ותוכנית "עתידים".