כלי מעט: ויהי בשלח פרעה
התורה, בפתיחת פרשת בשלח, משתמשת בשני תיאורים לבני ישראל- בשם 'העם' ושם 'בני ישראל'. כיצד מסביר בעל הכלי יקר את הסיבה לכך?
- מ. מלכא
- כלי יקר
- פרשת בשלח
וַיְהִי בְּשַׁלַּח פַּרְעֹה אֶת הָעָם וְלֹא נָחָם אֱלֹהִים דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים כִּי קָרוֹב הוּא כִּי אָמַר אֱלֹהִים פֶּן יִנָּחֵם הָעָם בִּרְאֹתָם מִלְחָמָה וְשָׁבוּ מִצְרָיְמָה: וַיַּסֵּב אֱלֹהִים אֶת הָעָם דֶּרֶךְ הַמִּדְבָּר יַם סוּף וַחֲמֻשִׁים עָלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם.
לאחר יציאת מצרים מספרת התורה על כך שהקב"ה משנה את מסלולם של בני ישראל. תיאור זה העלה קושי אצל הכלי יקר ביחס לדרך בה התורה קוראת לבני ישראל בפסוקים הראשונים בפרשת בשלח:
ויהי בשלח פרעה את העם – ואח״כ נאמר פן ינחם העם ויסב אלהים את העם, ואח״כ נאמר וחמושים עלו בני ישראל, ויש להתבונן למה קראם ג׳ פעמים העם וברביעי קראם בני ישראל?
השאלה הראשונה מתייחסת לכך שבשני הפסוקים מתייחסת התורה לבני ישראל שלוש פעמים בשם ה'עם' ואילו בפעם הרביעית בשם 'בני ישראל' ולכן עולה השאלה מדוע ההבדל הזה? ויותר מכך ממשיך הרב ושואל לגבי הפעם הרביעית:
למה קראם ג׳ פעמים העם וברביעי קראם בני ישראל אצל וחמושים דהיינו כלי זיין, וכפי הנראה שמצד היותם בני ישראל לא היו צריכין לכלי זיין ושלוחו של פרעה היה מצד היותם בני ישראל וא״כ איפכא הל״ל.
הרב שואל למה דווקא על תיאור עליית בני ישראל חמושים בכלי מלחמה קראה להם התורה בני ישראל? הרי כל המלחמה בפרעה נעשתה על ידי הקב"ה ואילו בני ישראל לא היו צריכים להילחם בה, וגם השילוח ממצרים בא מסיבה זו- הם עמו של הקב"ה ולכן הוא הוציא אותם.
אם כן דווקא כשקורא להם בני ישראל לא היה צריך להזכיר את עניין כלי המלחמה: ואם כן איפכא היה לו לומר- למעשה היה יותר נכון לומר ולא חמושים עלו בני ישראל ממצרים, וזה היה מאדיר עוד יותר את פועלו של הקב"ה ויציאת מצרים שהרי הצליח להוציא את העם מידי האימפריה הגדולה של התקופה בלי שהם היו צריכים להילחם בכלל!
אֵין חֲמֻשִׁים אֶלָּא מְזוּיָּינִים
על מנת לענות על השאלות מביא בעל הכלי יקר את דברי המדרש בילקוט שמעוני: וַחֲמֻשִׁים- אֵין חֲמֻשִׁים אֶלָּא מְזוּיָּינִים, שֶׁנֶּאֱמַר (יהושע א׳:י״ד) ״וְאַתֶּם תַּעַבְרוּ חֲמֻשִׁים״ מְלַמֵּד שֶׁהָיוּ מְצוּיָּינִין בַּחֲמִשָּׁה מִינֵי זַיִן.
דברי המדרש משמשים כבסיס לתשובה, והרב מנסה קודם כל להבין את כוונת הדרשן:
ונראה ליישב זה בשני פנים – האחד הוא, על דרך שמסיק בילקוט וחמושים עלו אין חמושים אלא מזויינים בחמשה כלי זיין, וקשה על זה: וכי מלחמתן של ישראל תלויה בריבוי כלי זיין? והלא כתיב (שופטים ה׳:ח׳) מגן אם יראה ורומח בארבעים אלף בישראל. כי הש״י מגן בעדם, והתורה והתפלה כלי זיינם של ישראל שנאמר (תהלים קמ״ט:ו׳) וחרב פיפיות בידם שני פיות כי שניהם תלוין בפה, ואם כן מה תפארת זה לישראל שעלו חמושים מזויינים כאילו לא היו בטחונם בה׳ חלילה. ואם כן, מה תפארת זה לישראל שעלו חמושים מזויינים כאילו לא היו ביטחונם בה׳ חלילה?
הקושי של הרב טמון בהבנת המושג מיני זין כפשוטו- כלי מלחמה. הרב מביא את הפסוק מספר שופטים משירת דבורה: יִבְחַר אֱלֹהִים חֲדָשִׁים אָז לָחֶם שְׁעָרִים מָגֵן אִם יֵרָאֶה וָרֹמַח בְּאַרְבָּעִים אֶלֶף בְּיִשְׂרָאֵל… הפסוק מתייחס לספר יהושוע ומדבר בבני שבט ראובן גד וחצי המנשה שנכנסו לפני בני ישראל לארץ למלחמה. בעל מצודת דוד[1] מסביר כי גם אותם אנשי צבא של יהושע לא היו צריכים כלי מלחמה כי נצחו בדרך נס. הרב מביא גם את הפסוק מתהילים המזכיר את חרב הפיפיות שרומזת על שתי פיות- התורה נלמדת בפה והתפילה נעשית בפה ושתי אלו הן החרב של בני ישראל[2].
קושי שני שמוצא הרב בדברי המדרש מתייחס למספר שמציין הדרשן- אם נתייחס לדבריו בצורה מילולית נהיה צריכים לשאול למה דווקא חמישה כלי נשק ואיך קרה שלכל אחד מבני ישראל היו דווקא חמישה? וכך כותב הרב:
ואף אם נאמר שחייב אדם לעשות בדרך הטבע כל אשר ימצא בכוחו לעשות ומה שיחסר הטבע ישלים הנס, מכל מקום קשה- על מה זה הגיד לנו הכתוב שהיה לכל אחד ה׳ כלי זיין ומנינא (והמניין, המספר) למה לי? ועוד, כי קרה בדרך נס או במקרה שהיה לכל אחד ה׳ לא פחות ולא יותר? הלא דבר הוא!
קושי שלישי שמוצא הרב בהבנת דברי המדרש באופן מילולי הוא שמבחינה טכנית לתת לבני ישראל כלי נשק אין בו שום תועלת:
ועוד כי כפי הנראה לא היו ישראל מלומדי מלחמה כלל כי היו עסוקים בעבודת פרך כל הימים (ולכן) כלי זיין אלו למה להם? כי לא נוסו באלה ו היה להם לילך במקלות ובאבני קלע (שלא מצריכים הכשרה מוקדמת כמו שדורשים כלי מלחמה אחרים).
לדרוש את המדרש
המדרש, כפי שציינתי, הוא רק הבסיס להסבר השאלה הראשונה של הרב, ולכן הקשיים שהרב מוצא בו מובילים אותו לכך שיש לדרוש גם את המדרש ושגם את המדרש לא צריך להבין בצורה מילולית:
ע״כ נראה לפרש – שבא להודיענו (הדרשן) שלא היה בידם שום כלי זיין כי אם ה׳ חומשי תורה החלוקים לז׳ ספרים למן דאמר שפרשת ויהי בנסוע ספר בפני עצמו[3], וז״ש (הדרשן:) וחמשים היינו מזויינים- הכול רמז לתורה, ונקט לשון חמושים שהלשון נופל על הלשון, וכן מזויינים, כי לשון חמשה וזיין, שמות כלי מלחמה המה (אצל שאר העמים), ואצל ישראל ירמוזו גם על התורה. או חמושים היינו חמשה חומשי תורה כאמור, ומזויינים היינו (רומז על) התפלה כמ״ש (תהלים קי״ט: קס״ד) שבע ביום הללתיך (ז' במובן שבע).
אם כן המדרש מכוון לשני הכלים שבהם תלויה הצלחת בני ישראל במלחמה- התורה והתפילה, אלו הם כלי המלחמה של ישראל. אולם התורה אינה נרכשת ללא הכנה, ולכן בני ישראל בשעת יציאת מצרים עדיין לא היו ראויים לקבל אותה עד שלא ישלימו את ההכנה הנפשית לקבלתה:
והנה מהידוע שלא היו ישראל ראויין לקבל התורה, כ״א אחר שעברו בים סוף ואחר שהלכו במדבר, כי בים סוף באו לידי אמונה שלימה בה׳ ובנבואת משה עבדו… וקודם שבאו לידי אמונה זו, פשיטא שלא היו ראוין לקבל התורה… ואחר שבאו על ים סוף לידי אמונה זו מאז היו ראויים לקבלת התורה, והיו צריכין עוד לילך במדבר בארץ לא זרועה לקנות שמה מדת ההסתפקות… כי מן ירידת המן למדו דרך ההסתפקות אשר מקבלי התורה צריכין לזה. נוסף על זה נשתרשו באמונה ע״י ניסים שנעשו להם במדבר…
שתי הכנות הוצרכו בני ישראל לפני קבלת התורה- הכנה נפשית והיא קניית האמונה, והכנה פיזית והיא ההסתפקות במועט. עד שלא נעשו הכנות אלו לא היו ראויים ישראל לקבלת התורה. ההכנה הנפשית, האמונה, נרכשה בים סוף, ואילו ההכנה הפיזית נשלמה על ידי ההליכה במדבר במצב של חוסר וקושי תוך אכילת המן לבדו. הליכה זו במדבר גם תרמה לקניית האמונה מתוך הניסים שעשה להם הקב"ה שם.
המדבר גם מלמד את בני ישראל בצורך בקבלת התורה כחלק ממהלך אלוקי להשלמת הבריאה:
ולהורות נתן בלבם עוד שלפי ששני אלפים תוהו היה העולם שמם כמדבר כל זמן שהוא בלא תורה ע״כ היו צריכין לקבלת התורה להשלים חסרון העולם…
'העם' מול 'בני ישראל'
לאחר כל ההקדמה הזו מגיע הרב להסבר מדוע התורה מכנה את בני ישראל פעם בשם 'העם' ופעם בשם ישראל:
והנה קודם שקבלו ישראל התורה היו בכלל שאר העם ולא נבדלו עדיין בשלימות המיוחד להם מן שאר האומות ע״כ לא נקראו בשם בני ישראל, כ״א על ידי קבלת התורה אז הבדילם ה׳ מכל העמים להיות לו לעם סגולה. ובזה יהיה ביאור הפסוקים על זה האופן:
ויהי בשלח פרעה את העם- בשעת שלוח נקראו עדיין בשם העם כי לא נבדלו עדיין מן שאר עמי הארץ לפי שלא היה כלי זיינם עליהם: לא כלי זיין הטבעי… ולא כלי זיין של התורה שהרי לא קבלו עדיין התורה… לפיכך לא נחם אותם אלהים דרך ארץ פלשתים, אע״פ שקרוב הוא, כי אמר אלהים פן ינחם העם בראותם מלחמה- לפי שעדיין המה בכלל יתר עמי הארץ על כן בהכרח ישובו מצרימה, כי מאחר שאין בידם שום כלי זיין פשיטא שיהיו מנוצחים אם לא ישובו.
על כן: ויסב אלהים את העם דרך המדבר ים סוף- כי על ידי ניסי הים והמדבר יקנו אמונה שלימה ואז יהיו מוכנים לקבל התורה, ומשעה ההיא יהיה כלי זיינם עליהם ויהיה דומה כאילו כבר קבלו התורה ויהיו נקראים אז בשם בני ישראל להבדילם מן שאר עמי הארצות, וז״ש וחמשים עלו בני ישראל- אין חמשים אלא מזויינים בחמשה כלי זיין היינו ה׳ חומשי תורה וז׳ ספרים או שבע תפלות כאמור.
אם כן, כל זמן שלא נשלמה הכנת בני ישראל לקבלת התורה הם היו עדיין בכלל שאר העמים- ולכן בשלושת הפעמים הראשונות הם נקראים בשם העם משום שהם היו אז בכלל שאר העמים ונוהגים כשאר העמים שלא מסתמכים על הקב"ה להצלתם. ולכן בשעת היציאה נקראו עם ככל העמים, וכפועל יוצא מזה התנהלותם מול מלחמה הייתה באותה הצורה שבה עם יפעל מול אויב שנראה חזק ממנו- הוא יברח.
מתוך הדברים הללו מסביר הרב את השימוש בשם ישראל בפסוק בכך שהיה שלב שבו היו מוכנים בני ישראל להתחיל לרכוש את האמונה- והוא היציאה למדבר. נקודה זו, גם אם לא הושלמה עדיין כל ההכנה, יש בה ליצור הבדל בין עם ישראל לאומות העולם:
…ואע״פ שבשעת העלייה ממצרים לא היו עדיין מזויינים (בפועל כי עדיין לא קיבלו התורה אלא) עד שבאו למדבר מ״מ אמר וחמשים עלו וגו׳, לפי שמיד כאשר נתרצו לילך למדבר ולא אמרו היאך נלך למדבר לא מקום זרע מיד קנו האמונה, והתחלת הקנין נחשב להם כאילו היו מושרשים בה, לכך נאמר וחמושים עלו היינו בזמן שעלו מארץ מצרים אל המדבר, וסוף קנין האמונה היה על ים סוף כאמור.
מדברי הרב עולות שתי נקודות: האחת היא- מהות הסגולה של בני ישראל, והשנייה- חשיבות ההכנה. לגבי סגולת בני ישראל מסביר הרב כי סגולה זו היא התורה, ובלעדיה אינם שונים בני ישראל משאר העמים. לגבי הנקודה השנייה עולה שלכל ייעוד של האדם או העם, יש צורך בהכנה. הכנה זו היא הן מבחינה פנימית והן מבחינה חיצונית: בני ישראל לקבלת ייעודם היו צריכים הכנה רוחנית או פנימית והיא קבלת האמונה בקב"ה, אולם באותה מידה היו צריכים הכנה שהיא במהותה חומרית- מידת ההסתפקות, ורק לאחר קניית שתי המידות הם יכלו לקבל את התורה. כך גם האדם בכלל, כאשר הוא מציב לעצמו מטרה הוא צריך הכנה משתי בחינות אלו- מצד אחד קבלת הרצון הפנימי ומצד שני ההכשרה המעשית לביצוע המשימה.
—————————————
[1] מצודת דוד: יבחר אלהים חדשים – כי כאשר יבחר ישראל אלהים חדשים, אז בא מלחמה בעריו בעבור העונש, ולא כשמטיב דרכו, כי הלא בימי יהושע שנאמר (שופטים ד׳:י״ג), כארבעים אלף וכו׳ עברו וכו׳ אל ערבות יריחו, וכי היה נראה באותן ארבעים אלף מגן ורומח, כי הלא בנס כבשו את יריחו ולא במלחמה ובמגן ורומח.
[2] מצודת דוד לתהילים: רוממות אל בגרונם – בגרונם יספרו רוממות האל וזה תהיה לחרב פיפיות בידם רצה לומר על ידי זה תגברו על האויב כאלו אחזו בידם חרב בעלת שתי פיות חדודה משתי הצדדים
[3] הרב מתכוון כאן לפסוקים בספר במדבר י' ל"ה-ל"ו: וַיְהִי בִּנְסֹעַ הָאָרֹן וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה קוּמָה יְהֹוָה וְיָפֻצוּ אֹיְבֶיךָ וְיָנֻסוּ מְשַׂנְאֶיךָ מִפָּנֶיךָ: וּבְנֻחֹה יֹאמַר שׁוּבָה יְהֹוָה רִבְבוֹת אַלְפֵי יִשְׂרָאֵל אשר מופיעה לפניהם ואחריהם האות נ' הפוכה, ועל כך אומר בספרי: רבי אומר: מפני שהוא ספר בעצמו וכך יוצא שחומש במדבר מחולק לשלושה ספרים (ספר שלפני הפסוקים, הפסוקים עצמן וספר שאחרי הפסוקים) ולכך מתכוון הרב באומרו ה' חומשים המחולקים לז' ספרים.
מוטי מלכא
נשוי לעדי ואב לארבעה, ומתגורר כיום בבית שמש. בעבר עסק בחינוך בעיקר במסגרות לנוער בסיכון. כיום הבעלים של 'הרמן הדפסות'.