חיפוש
עגלת קניות

שביל עם ישראל

שביל עם ישראל

תכליתנו היא ללכת ללא הפסקה. להתאמץ, לדלג, להתקדם, לעשות, לפעול, ולעבור מכשולים. ליפול ולקום. לנסות, להיכשל, לנסות שוב- ולהצליח.

להדפסה

אתמול חזרנו מסיור בצפון הירוק והמדהים. אחד המסלולים שעשינו היה נחל מירון", מסלול שמתחיל ממש מתחת לציון הרשב"י, עולה לאחת הפסגות הגבוהות של רכס הרי מירון ומשם יורד חזרה. לא הכרתי את המסלול לפני כן והסתמכתי על ספר טיולים. הבעיה הייתה שהספר לא מציין את הקושי והאתגר הכרוך במסלול. מהר מאד נפגשנו בבולדרים ענקיים וסלעים מחליקים בדרך לפסגה. היינו חייבים לעבור את הסלעים כדי להמשיך במסלול ולהגיע לפסגה.

העיקר להמשיך ללכת. לא חוזרים ולא סוטים מהדרך. אמנם מדי פעם עצרנו לנוח, אך הילדים טיפסו כמו איילים על האבנים (המבוגרים יותר, כמוני, הפגינו כישורי טיפוס פחות מרשימים). ואכן, בסוף הגענו לפסגה, והמראה שנתגלה לנו היה שווה את הכול. לא יכולנו אלא להודות שמי שבחרו לכלול את הפסגה הזו בשביל ישראל צדקו בהחלט.

בפרשת "אחרי מות" מצווה אותנו התורה ציווי מיוחד במינו:

וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אֲנִי ה' אֱלֹקיכֶם. כְּמַעֲשֵׂה אֶרֶץ-מִצְרַיִם אֲשֶׁר יְשַׁבְתֶּם-בָּהּ, לֹא תַעֲשׂוּ; וּכְמַעֲשֵׂה אֶרֶץ-כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה, לֹא תַעֲשׂוּ, וּבְחֻקֹּתֵיהֶם, לֹא תֵלֵכוּ.  אֶת-מִשְׁפָּטַי תַּעֲשׂוּ וְאֶת-חֻקֹּתַי תִּשְׁמְרוּ, לָלֶכֶת בָּהֶם:  אֲנִי, ה' אֱלֹקיכֶם.  וּשְׁמַרְתֶּם אֶת-חֻקֹּתַי וְאֶת-מִשְׁפָּטַי, אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם:  אֲנִי, ה'" (ויקרא יח, ה-ז)

מה המשמעות של המילים "ללכת בהם"? לכאורה, לשון הכתוב הייתה צריכה להיות "ואת חוקותי תשמרו לעשות אותם". מה טיבה של הליכה זו?

רש"י בפשטותו מסביר את המשמעות:

ללכת בהם. אַל תִּפָּטֵר מִתּוֹכָם, שֶׁלֹּא תֹאמַר לָמַדְתִּי חָכְמַת יִשְׂרָאֵל אֵלֵךְ וְאֶלְמַד חָכְמַת הָאֻמּוֹת (ספרא).

לעולם אל תפסיקו לעסוק בתורת ישראל, מבאר רש"י. הקפידו להמשיך וללכת לעד בדרך התורה ולא לעזוב אותה. המשיכו תמיד ללכת, כי התורה איננה מאורע חד פעמי. זאת דרך שצריך להמשיך ללכת בה כל הזמן ולא להיפטר ממנה. משפחתי ואני  הבנו שכאשר אתה הולך בדרך, אי אפשר לסטות ממנה – שהרי אם נסטה ממנה לא בטוח בכלל שנדע איך לחזור בשלום. בדומה לכך, סימן לנו הקב"ה את "שביל (עם) ישראל", היא התורה. רש"י מגלה לנו ש"ללכת בהם" משמעו ללכת תמיד בשביל הזה, לא להפסיק ולא לסטות.

 

ללכת בשביל המצוות

ה"ספרא" מפרש מעט אחרת את המושג "ללכת בהם":

"משפטי" – אלו הדינים. "חוקות" – אלו המדרשות. "תשמרו" – זו המשנה. "ללכת בהם" – זה המעשה. "תשמרו ללכת בהם" – לא המשנה נגיד (נוסח אחר: "נגוד" = מורה דרך, מנהיג) אלא המעשה נגיד. (ספרא קלג, ט)

לדברי הספרא, הציווי "ללכת בהם" הוא יישום התובנה ש"המעשה הוא העיקר". ההליכה בדרך היא היישום המעשי של החוקים והמשפטים. וכפי שהליכה בשביל היא מאתגרת וכוללת גם מכשולים וקשיים, כך גם ההליכה הנזכרת כאן. יישום של החוקים והמשפטים הוא קשה ומאתגר, ומציב בפנינו ללא הרף התמודדויות לא פשוטות בכלל. אם כך, נשוב ונזכיר כי העיקר – להמשיך ללכת, לעבור את המכשולים ולהתמודד איתם. גם אם הדרך לא קלה ולפעמים נופלים ומקבלים מכה; גם אם מולך ניצבים בולדרים ענקיים; גם אם לא תצליח לעבור אותם בפעם הראשונה וגם לא בשנייה. גם אם אתה נדרש להרים את הילדים הקטנים ולסייע להם לעבור. בסופו של דבר, אתה מבין שזאת הדרך, זה המעשה, זה היישום של החיים. זאת המציאות -ובוחרים להמשיך וללכת.  

רבי אברהם שמואל בנימין סופר (1815-1972, האימפריה האוסטרית), בנו של החת"ם סופר, מפרש באופן מופלא בספרו "כתב סופר" את המונח "ללכת בהם":

עיקר העבודה ביהדות הוא, שלא יעמוד אדם תחתיו ולא יקפא על שמריו, אלא ילך ויתקדם ויעלה במדרגות הקדושה – "ללכת בהם".

רעיון אחד עולה מכל שראינו. תכליתנו היא ללכת ללא הפסקה. להתאמץ, לדלג, להתקדם, לעשות, לפעול, ולעבור מכשולים. ליפול ולקום. לנסות, להיכשל, לנסות שוב- ולהצליח. אלו הם החיים. זאת המציאות. זאת הדרך היחידה להגיע לפסגה, ואין שום דרך אחרת.

 

 

עלה עליו עכשיו

לאחר היציאה מארץ מצרים מגיעים בני ישראל לחופי ים סוף. הם חונים על הים, ולפתע שומעים מרחוק את הצבא האדיר של מצרים רודף אחריהם. האירוע התרחש בשביעי של פסח, לפני יותר מ-3,300 שנה. בני ישראל, שלא יודעים כל כך מה לעשות, פונים למשה. הקב"ה אומר למשה באופן מאוד ברור מה צריך לעשות: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, מַה-תִּצְעַק אֵלָי; דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, וְיִסָּעוּ".

עם ישראל חייב להבין שהכוח שלו טמון בהחלטה לצאת לדרך, בהליכה, במסע שלו ובהתקדמות שלו קדימה. כוחו של עם ישראל נובע מהיכולת שלו להחליט לעבור כל משבר שיגיע, קשה, מורכב ומאתגר ככל שיהיה. אם זאת ההחלטה שלנו כפרטים וכעם, הקב"ה יהיה מוכן גם לקרוע עבורנו את הים. בלי החלטה זאת לא תתחולל שום התקדמות.

כאשר מחליטים ללכת, לצאת לדרך, להתקדם על המסלול הנכון, לעבור את כל מה שניצב בדרכנו בלי לסטות, אפשר יהיה להגיע לפסגה ומשם לעוד פסגה ועוד פסגה. הפסגה הזאת בדרך כלל תוכיח כמה היה שווה המאמץ הרב שהשקעת בדרך, ותעודד אותך להחליט להמשיך ללכת.

נסיים בשיר שאנחנו מאוד אוהבים לשמוע, במיוחד בסיורים – שירו של אהוד בנאי "יוצא לאור":

השביל הזה מתחיל כאן 
בין סניף בנק למעין 
לא סלול, לא תמיד מסומן 
השביל הזה מתחיל כאן.

……….

לך עליו, עלה עליו עכשיו 
לך עליו, עלה עליו עכשיו 
מלאכי ציפורים מעליך 
מלווים את צעדיך 
מרחוק נדלק אור 
אל תסטה כדי שתוכל לחזור.

 

תמונה של אבי כהן סקלי

אבי כהן סקלי

אבי כהן סקלי, נולד בשנת 1979, נשוי לרינת ולהם שישה ילדים. גדל, למד ומתגורר כיום בבית שמש. נכנס לשירות הציבורי בשנת 2005 ובמסגרתו מילא שני תפקידי מנכ"ל משרד ממשלתי – מנכ"ל משרד ירושלים ומורשת ומנכ"ל משרד שוויון חברתי.
בין היתר שימש גם כראש מנהל אזורי תעשיה, כראש אגף בכיר לפיתוח כלכלי בחברה הבדואית בדרום, יועץ כלכלי בלשכת מנכ"ל משרד ראש הממשלה ובמשרד האוצר.
בתפקידיו השונים היה אמון על קידום ופיתוח של סוגיות ציבוריות משמעותיות : טיפול באזרחים ותיקים עצמאיים בגלי הקורונה הראשונים, פיתוחה הכלכלי של מזרח ירושלים, פיתוח כלכלי-חברתי של החברה הערבית, העצמה דיגיטלית וטכנולוגית לרשויות מקומיות, הקמה של רשות הצעירים בישראל והקמתם של עשרות מרכזי צעירים ועוד סוגיות רבות.
במקביל לתפקידיו, הינו סגן אלוף במילואים, משרת באוגדת איו"ש ובוגר תוכניות מנהיגות שונות כמו: תוכנית "מעוז" ותוכנית "עתידים".

עוד מהאתר
דילוג לתוכן