כמעשה ארץ מצרים וכנען
התורה מצווה שלא לעשות כמעשה ארץ מצרים וארץ כנען. ציווי זה וניסוחו הביא את הכלי יקר לעסוק בנושא הסכנה הטמונה בקיום היהודי בגולה.
- מ. מלכא
- כלי יקר
- פרשת אחרי מות
וַיְדַבֵּר יְהֹוָה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אֲנִי יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם: כְּמַעֲשֵׂה אֶרֶץ מִצְרַיִם אֲשֶׁר יְשַׁבְתֶּם בָּהּ לֹא תַעֲשׂוּ וּכְמַעֲשֵׂה אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה לֹא תַעֲשׂוּ וּבְחֻקֹּתֵיהֶם לֹא תֵלֵכוּ: (ויקרא, י"ח, ג)
בפרשת אחרי מות, התורה באה ומנגידה בין ההתנהגות המצופה מעם ישראל ובין העמים שבתוכם ישבו. בעל הכלי יקר מתייחס באריכות לעניין זה ובתוך כך מתייחס לקיום היהודי בגולה ולארץ ישראל, ודבריו מתאימים מאוד לשבוע זה שבו אנו חוגגים את עצמאות ישראל, ולכן למרות אורכם הבאתי את דברי הרב כלשונם ועליהם הוספתי הערות:
כמעשה ארץ מצרים אשר ישבתם בה וגו׳ – לרבותא נקט אשר ישבתם בה, ואשר אני מביא אתכם שמה.
הקושי אליו מתייחס הרב הוא לריבוי בפסוק של המילים: אשר ישבתם בה, והרי ידוע שבני ישראל ישבו במצרים.. וכן לגבי ארץ כנען- הרי ידוע שהקב"ה מביא את בני ישראל לשם, מדוע אם כן להוסיף את המילים: אשר אני מביא אתכם שמה? עונה הרב:
כי מסתמא יוסף בירר לאחיו ולבית אביו המקום שאינו מקולקל כל כך כדי שלא ילמדו ממעשיהם הדורות הבאים, וכן מסתמא הקב״ה בירר לישראל המקום שאינו מקולקל כ״כ כדי שלא ילמדו מהם, שהרי נאמר (שמות כ״ג:ל׳): מעט מעט אגרשנו מפניך, וקודם שיגרש את כולם יש לחוש פן ילמדו ממעשיהם, על כן אמר שאפילו כמעשיהם לא תעשו וק״ו לשאר תועבות מצרים אשר לא ישבתם בהם, וק״ו לשאר האומות.
תשובת הרב היא שריבוי זה בא ללמד בדרך של קל וחומר:
המצרים שישבו סביב בני ישראל במצרים היו המצרים ה'איכותיים' ביותר בכל הארץ, וזאת משום שברור שיוסף לא היה מושיב את אחיו במקום פחות טוב, ולכן בא הקב"ה ומדגיש- כמעשיהם אל תעשו וקל וחומר שלא תעשו כמעשי המצרים שבמקומות אחרים שמעשיהם היו גרועים הרבה יותר.
כך גם לגבי ארץ כנען: ברור שהקב"ה לא יושיב את בני ישראל במקום שבו התושבים שסביבם הם הגרועים ביותר, שהרי ה' ידע שהוא יגרש את יושבי הארץ לאט לאט, ולכן רצה שבזמן זה לא יהיו ליד הגרועים שביושבי הארץ והדגשת המילים באה לומר- אם ממעשיהם של אלו אל תלמדו- קל וחומר שממעשי הגויים הרחוקים יותר אל תלמדו שמעשיהם גרועים יותר.
וממשיך הרב ומתייחס לפירושו של רש"י על הדברים, שאומר רעיון הפוך לזה:
אבל לפירש״י שפירש בהפך זה ממש קשה וכי ס״ד לומר שדווקא כאותן אשר ישבו בהם ואשר אני מביא אתכם שמה המקולקלים מכולם לא יעשו, אבל כמעשה אותן שאינן כל כך מקולקלין יעשו? חלילה מלומר כן!
רש"י בפירשו מסביר כך:
כמעשה ארץ מצרים– מגיד שמעשיהם של מצרים ושל כנענים מקולקלים מכל האומות, ואותו מקום שישבו ישראל בו מקולקל מן הכול. אשר אני מביא אתכם שמה – מגיד שאותן עממים שכבשו ישראל מקולקלין מכולן.
לפי דברי רש"י יוצא שדווקא כמעשי אלו שסביבכם, שהם המקולקלים ביותר, לא תעשו, ויוצא מכך שכמעשי הרחוקים יותר שהתנהלותם טובה יותר, מהם אולי פחות בעיה ללמוד ממעשיהם..
הבנה זו נובעת מכך שלמעשה אי אפשר לדרוש, על פי רש"י, קל וחומר בפסוק משום שדרשה זו באה ללמד מהמצב הקל אל המצב החמור, אבל אם היא נאמרת על המצב חמור- הרי שאין משמעות להקשה. משום כך דורש את הפסוק בעל הכלי יקר הפוך מרש"י:
אלא לרבותא נקט, וכדי שלא יהיה לישראל מקום לטעות בהם ולומר: מאחר שהושבו בארץ גושן- ודאי הטעם לפי שאין מעשיהם מקולקלים כל עיקר, וכן מאחר שהקב״ה מביא אותנו אל ארץ זו- ודאי אין מעשיהם מקולקלים! ומה שגורשו מארצם היינו לפי שישבו בארץ לא להם שהרי הכנעני היה הולך וכובש הארץ מזרעו של שם, ע״כ הוצרך הקב״ה להודיע שגם המה מעשיהם מקולקלים ואם לא כל כך כזולתם, מ״מ כדי בזיון וקצף יש במעשיהם וקל וחומר לזולתם.
אם נסכם עד כאן, נראה שהרב בא לומר שהדגישה התורה את מעשי ארץ כנען וארץ גושן משום שהיו פחות רעים ממעשי שאר האומות, ומתוך הציווי שלא ללמוד ממעשיהם יהיה ברור לעם ישראל שלא ללמוד ממעשים רעים יותר של שאר האומות.
*
לאחר שהבנו את דברי הרב- הקושי שלו ותשובתו, נשאלת השאלה: מה היה לו לכלי יקר להתעמק דווקא בריבוי זה? מדוע הלך בכיוון זה בהסברת הפסוק?
הסיבה לשאלה זו היא כפולה: קודם כל, רובם המכריע של הפרשנים לא מסביר כדרכו אלא הפוך – שמעשי ארץ גושן וארץ כנען היו הרעים שבכל המעשים[1], בנוסף לכך גם טיעונו לגבי שיטת רש" אינו מחויב: הרב סובר שמשיטת רש"י (ורוב הפרשנים) ניתן להבין שממעשי עמים אחרים כן ניתן ללמוד משום שאינם חמורים כל כך, אך הרא"ם מסביר את דעת רש"י בצורה אחרת[2]:
הרא"ם (ר' אליהו מזרחי) מסביר שלשיטת רש"י הכתוב הולך ומוסיף– ישנה חלוקה בפסוק לפי רמת חומרת המעשים:
(1) כְּמַעֲשֵׂה אֶרֶץ מִצְרַיִם – מעשיהם הכי פחות חמורים.
(2) אֲשֶׁר יְשַׁבְתֶּם בָּהּ – מכוון לארץ גושן ומעשיהם גרועים משאר ארץ מצרים.
(3) וּכְמַעֲשֵׂה אֶרֶץ כְּנַעַן – מעשיהם גרועים עוד יותר ממעשי ארץ גושן.
הרא"ם מסביר שאם לא היה מכוון לארץ גושן במילים אשר ישבתם בה, לא היה טעם להזכירן. משום כך יוצא שמשמעות הפסוק היא להרחיק את בני ישראל ממעשי כל האומות, וציווי זה נאמר בצורה מהקל לכבד. רש"י מתמודד עם אותו קושי שהרב מתמודד איתו: מה באות להגיד המילים אשר ישבתם בה לומר, ולפי הסבר הרא"ם התשובה היא – שהן מכוונות לארץ גושן.
על דברים אלו ניתן להוסיף שישנה דרך נוספת להסביר את ההוספה בפסוק:
בעל הכלי יקר השתמש ברעיון מסוג זה בדבריו לגבי החוקים והמצוות שאינן נתפסות בשכל בפרשת ואתחנן: כי רובם (רוב המצוות המובנות בשכל) יתנו עדות על קצתם (על אלו שאינן מובנות) לומר כשם שחקים הללו יש בהם נועם נסתר כך הפרה וכל דכוותה יש בהם טעם ואם אינו נגלה לרוב ההמון עם מ״מ סוד ה׳ ליראיו נגלה. הרב בדבריו מביא רעיון שבו יש מצוות המובנות לאומות העולם וברור הטעם והצורך בהן, ומתוך היכרות זו יש להשליך על המצוות שאינן מובנות, ולכן יש לסמוך על הקב"ה שגם בהן יש טעם נכון.
ברוח זו נראה שאפשר להסביר את הפסוק כאן:
התוספת אשר ישבתם בה באה לומר שאתם- בני ישראל, בגלל שאתם מכירים על בשרכם את מעשיהם המקולקלים, לכן אתם יודעים עד כמה מעשים אלו אינם נכונים ומדוע צריך להתרחק ממעשיהם.
לעומת זאת התוספת אשר אני מביא אתכם שמה באה לומר לבני ישראל שלמרות שאתם אינכם מכירים את יושבי הארץ אני, הקב"ה, יודע לאן אני מביא אתכם ואני יודע עד כמה הם גרועים ולכן תקשיבו לי ואל תלמדו ממעשיהם.
אם כן נחזור לשאלה שבה פתחנו: מדוע בחר בעל הכלי יקר להסביר את הפסוק בצורה הפוכה לשאר הפרשנים? מה רצה בעל הכלי יקר לבוא ולומר לנו שלכן שבחר לדרוש הפוך מרש"י?
*
על מנת לענות על כך נראה שצריך לזכור שפירושו של הכלי יקר הינו למעשה איסוף של דרשות שנאמרו בקהילת פראג ובמקומות נוספים לאורך חייו, ולכן הם גם מכוונים אל קהל שומעיו ואל מציאות החיים שלהם,[3] ולכן צריך לקרא את דבריו כמי שחי בגלות בין גויים, ובמיוחד בפראג של סוף המאה ה-16 ותחילת המאה ה-17.
בתקופה זו הותר ליהודים לשוב לפראג (אחרי גירוש 1559), ובה באופן יחסי היהודים נהנו מאפשרויות פרנסה והשכלה רחבות. מציאות זו הביאה לכך שבמקביל לדמויות רבניות כדוגמת המהר"ל ,הכלי יקר והשל"ה שכיהנו בה, חיו בה גם יהודים עשירים ומשכילים גם בחוכמות העולם, ובעל הכלי יקר מכוון את פירושו דווקא למציאות זו שבה ישראל חיים במקום נוח יחסית ובו יחס הגויים אל ישראל סביר (ומכאן האפשר לדמות את פראג לגושן וכנען), ובמקום כזה ניתן לחשוב שיש מה ללמוד ממעשיהם, יש מקום להיפתח אל העולם הסובב אותם – ולכן דווקא במציאות זו יש צורך להישמר ולהיזהר עוד יותר, או כדבריו: ע״כ הוצרך הקב״ה להודיע שגם המה מעשיהם מקולקלים ואם לא כל כך כזולתם, מ״מ כדי בזיון וקצף יש במעשיהם וקל וחומר לזולתם.
סברה זו מקבלת חיזוק מדמותו של ר' דוד גנז:
הרב דוד גנז אשר מלבד השכלתו התורנית היה גם אסטרונום, מתמטיקאי ואחד ההיסטוריונים היהודים הראשונים בעת החדשה. כאשר שהגיע לפראג כתב עליה: פראג, העיר הגדולה קריה עליזה עיר רבתי עם.
ר' דוד גנז מתאר את לימודיו אצל האסטרונום טיכו ברהה בספרו 'נחמד ונעים': החוקר הגדול בחכמת התכונה מכל אשר היו לפניו הוא אחד משרי הארץ, נקרא טי"חא ברא"הי … ושם במקום הנזכר [=מצפה הכוכבים] היה יושב עם שנים עשר אנשים, כולם חכמים ומביני מדע עוסקים וחוקרים באיצטגניניה [=אסטרונומיה] וכלי מחזיהם הגדולים [טלסקופ] והמופלגים אשר עין לא ראתה… והיו רואין ומדקדקין וכותבין על ספר מהלך ומצב החמה בגלגליה… אשר אנוכי הכותב הייתי שם ג' פעמים וכל פעם ה' ימים רצופים וישבתי אתם בחדרי חזיונם וראיתי את המעשה אשר נעשה דברים גדולים ונפלאים… באופן שאגיד נאמנה שהשתדלות וחקירות גדולות כאלה מימינו לא ראינו ולא שמענו וגם אבותינו לא ספרו לנו ולא מצאנו כתוב בספר הן מבני ישראל והן מאומות העולם, להבדיל…
השם לב רואה שיושב רב יהודי, תלמידם של הרמ"א והמהר"ל מפראג, בחברת מלומדים נוצריים ושוהה איתם פרקי זמן לא קצרים (חמישה ימים כל פעם), תוך לימוד משותף והכרה בחוכמתם. שיתוף ידע זה נמשך גם לכיוון ההפוך בו מתאר הרב שיח בינו ובין טיכו ברהה:
אך תדע שהחוקר הגדול המופלא בחכמת הכוכבים ויחיד בדורו… השר טיח"א בראה"י אמר לי: לא יפה עשו חכמיכם שהודו לחכמי האומות על דבר שקר, כי הדין היה עם חכמי ישראל. באומרו שהכוכבים חוזרים במהלכם העצמיים בלתי הכרח תנועות הגלגלים, רק בעצמם שטים ורצים כעוף הפורח באוויר, והרבה בראיות… וכן שמעתי מפי החכם המופלג קעפלירו"ס (יוהאן קפלר).
אם כן, מציאות חיים זו שבה יש קבלה יחסית של היהודים בתוך הגולה, שבה נוצרים קשרי לימוד וחברות בין מלומדים יהודים ונוצרים, יכולה לרמז על אותה מציאות שהרב מדבר עליה בפירושו: כי מסתמא יוסף בירר לאחיו ולבית אביו המקום שאינו מקולקל כל כך כדי שלא ילמדו ממעשיהם הדורות הבאים, וכן מסתמא הקב״ה בירר לישראל המקום שאינו מקולקל כ״כ… וכאילו לומר: גם בגולה הקב"ה ביקש ומצא מקום שהוא נוח יחסית לעם ישראל.
*
אך מה הבעיה שיש במקום מסוג זה? מדוע הרב רואה בקשרים הללו או בלמידה מאומות העולם מעשה חמור כל כך עד שאומר: ע״כ הוצרך הקב״ה להודיע שגם המה מעשיהם מקולקלים ואם לא כל כך כזולתם, מ״מ כדי בזיון וקצף יש במעשיהם וקל וחומר לזולתם?
כאן מגיעים אנו להמשך דברי הרב ובעיקר להשלכה שעלולה להיות למציאות כזו על עם ישראל. הרב עד עתה הסביר את הציווי כאשר הדגש הוא על מעשי המצרים והכנענים, ולכן הובן כי הציווי 'לא תעשו' הוא לא לעשות כמעשיהם, אולם כעת הרב מוסיף צד נוסף לגבי מושא הציווי ושם את הדגש על בני ישראל:
בפסוק ישנו קושי מבחינת הניסוח- כְּמַעֲשֵׂה אֶרֶץ מִצְרַיִם אֲשֶׁר יְשַׁבְתֶּם בָּהּ לֹא תַעֲשׂוּ וּכְמַעֲשֵׂה אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה לֹא תַעֲשׂוּ וּבְחֻקֹּתֵיהֶם לֹא תֵלֵכוּ. לכאורה הייתה התורה יכולה לומר: כמעשה ארץ מצרים אשר ישבתם בה, וכמעשה ארץ כנען אשר אני מביא אתכם שמה לא תעשו ובחוקותיהם לא תלכו, וכך במקום לומר פעמיים את המילים 'לא תעשו' לומר זאת רק פעם אחת, ולכן שואל הרב: מדוע לא עירבה התורה את מנהגי שתי הארצות תחת איסור אחד של 'לא תעשו'? וכאן מפנה הרב את המיקוד אל בני ישראל ואל מעשיהם שלהם ואל שני עוונות שעשו:
ומדלא ערבינהו ואמר ב׳ פעמים לא תעשו – נוכל לומר שפרט כל עוון בפני עצמו והכתוב מאשים את ישראל על אשר בקשו ליישב ישיבה של קבע במצרים כמו שפרשתי למעלה סוף פר׳ ויגש (מ״ז:כ״ז) על פסוק וישב ישראל בארץ גושן: שבאשמת ישראל ידבר, והאשימם אלהים על שבקשו לישב ישיבה של קבע במקום אשר אמר אלהים להם כי יהיו שמה גרים ולא תושבים… וע״ז נאמר כאן כמעשה ארץ מצרים: כאותו מעשה שעשיתם בארץ מצרים. ומהו המעשה הרע אשר עשיתם? אשר ישבתם בה שבקשתם בה ישיבה של קבע מצד שחשקה נפשכם בגילוייהם ובשיקוציהם נפשם חפצה, לא תעשו עוד כאלה לבקש ישיבה של קבע בין עם סורר ההולכים בדרך לא טוב פן תלמדו ממעשיהם כי כן קרה לכם במצרים.
העוון הראשון קשור למצרים, והוא רצונם של בני ישראל להישאר בה בשל היקשרותם לתרבות, דתות ומנהגי מצרים. עוון זה הוא מעשה ארץ מצרים אשר ישבתם בה ורציתם להמשיך ולשבת בה ועל כך אומר הרב: לא תעשו עוד כאלה לבקש ישיבה של קבע בין עם סורר ההולכים בדרך לא טוב פן תלמדו ממעשיהם. אמירה זו נכונה לגבי ישראל במצרים ונכונה גם כלפי בני ישראל בפראג…
אם נסתכל על הפירוש בכללו כמדבר אל המציאות שעמדה בפני המחבר, נראה שבשלב הראשון הוא שם את הדגש על הסביבה החיצונית, ובמקום לומר עד כמה היא שלילית- הוא מדגיש דווקא את הצד החיובי שבה: היא לא גרועה כמו במקומות אחרים.. אולם בכך טמונה הסכנה – היא עלולה לגרום ליהודי להוריד את המגננות וכך לשאוב אותו אל תוכה כשם שקרה לבני ישראל במצרים.
אותה היטמעות בסביבה בה ישראל יושבים היא הסכנה והחטא שבגללו לא רצו לצאת ממצרים (ונוכל להשליך זאת גם על גרמניה, ארה"ב והגולה בכלל), ומכאן הרב עובר לעוון השני הקשור בכנען:
וכמעשה ארץ כנען, היינו שהוא מאשים את ישראל על שמאסו בארץ הקדושה אשר הייתה חביבה על האבות והמה מאסו בה עד אשר הוצרך הקב״ה להביאם שמה בעל כרחם שלא בטובתם וז״ש: כמעשה ארץ כנען, כאותו מעשה שעשיתם בארץ כנען!
ומהו המעשה? אשר אני מביא אתכם שמה! [4] כי עיניכם הרואות שאני מביא אתכם שמה בעל כרחכם… ומכל זה ראיה שמאסו בארץ הקדושה הנבחרה מימות האבות למקום קדושה וטהרה ורוב מצות התורה תלויות בארץ, ובכל אלה מאסו ישראל עד אשר הוצרך הקב״ה להביאם שמה בעל כרחם ולישא אותם על כנפי נשרים כאשר ישא האומן את היונק אל המקום הזה וע״י סיבוב מדברות שלא יהיה להם מקום לחזור.
העוון השני הוא מאיסת ארץ כנען, וניסוחו של הרב מדויק באומרו: ומהו המעשה? אשר אני מביא אתכם שמה! חוסר רצונם של בני ישראל ללכת לארץ כנען הביא את הקב"ה להביאם בעצמו ועל כורחם – וזהו גם עוונם: עצם הצורך של הקב"ה לקחת אותם בעל כורחם הוא עוונם.
וכיצד יכול עם ישראל לתקן עוון זה? על כך עונה הרב בפשטות – קומו ולכו:
לא תעשו כן עוד אלא תלכו לרצונכם אל המקום אשר אמר האלהים כי זה הוא המוכן לשמירת כל משפטי ה׳ וחקותיו…
את כל המהלך מסכם הרב במסקנה מעשית: כאשר הקב"ה מכין את הדרך לארץ – קומו ותעלו! אל תלמדו מחוקים הגויים בכדי שלא יתפתח הרצון להישאר ולגור בינם משום שרצון זה מכניע את הרצון לעלות לארץ, וכשם שהיה נכון הדבר לגבי גלות מצרים כך מתאים הדבר לגלות פראג וקשה שלא להשליך מכך על ימינו ויהדות התפוצות.
במידה מסוימת כאשר היהודי חי בסביבה שהיא עוינת, הסביבה עצמם מונעת את היטמעות היהודים בה והיא מחזקת בהם את הרצון למצוא מקום טוב יותר לגור בו- ארץ ישראל, אולם הסכנה לא פחות גדולה ישנה דווקא במקומות שבהם החברה פותחת את שעריה ליהודים, המקומות שבהם ניתן ליהודים 'לשכוח' את הארץ ולהיטמע בסביבה, דווקא שם, שנראה כאילו הקיום הפיזי מוגן, איבודה של הזהות היהודית מתרחש בצורה הקשה ביותר.
*
לסיכומם של דברים: בעל הכלי יקר, בניגוד לרוב הפרשנים, רואה בארץ כנען ובארץ גושן את המקומות היותר איכותיים מבין אומות העולם, אך הוא מזהה בכך גם את הסכנה שמלווה את עם ישראל מהיום הראשון בו עזבו את ארץ כנען- היטמעות ואיבוד הזהות. אותם מנהגי מצרים מקבלים משמעות לא רק כעבודת האלילים והפריצות שהיו חלק מתרבותם, אלא גם כפתיחות וקשרי קירבה שבין ישראל לאומות שעלולים להביא לוויתור על חלום ארץ ישראל.
האם הרב התנגד באופן עקרוני לפתיחות מדעית או למידה של חוכמות מהגויים? נראה שלא זו מהות דבריו ובמקומות שונים בפירושו רואים שגם לו היה ידע הן בתפיסות המדעיות ששלטו בזמנו והן בעולמה של הנצרות, לעומת כן שם דגש הרב על הדרך בה הדברים נעשים: אם בגלל פתיחות זו מאבד העם את השאיפה לעלות לארץ – אין בהם טוב.
—————————————————–
[1] וכך למשל מובא בספרא:
מְנַיִן שֶׁלֹּא הָיְתָה אֻמָּה בָּאֻמּוֹת שֶׁהִתְעִיבוּ מַעֲשֵׂיהֶן יָתֵר מִן הַמִּצְרִיִּים?תִּלְמֹד לוֹמַר ״כְּמַעֲשֵׂה אֶרֶץ מִצְרַיִם… לֹא תַעֲשׂוּ״.
מְנַיִן לַדּוֹר הָאַחֲרוֹן שֶׁהִתְעִיבוּ מַעֲשֵׂיהֶם יָתֵר מִכֻּלָּם? תִּלְמֹד לוֹמַר ״כְּמַעֲשֵׂה אֶרֶץ מִצְרַיִם… לֹא תַעֲשׂוּ״.
מְנַיִן לַמָּקוֹם שֶׁיָּשְׁבוּ בּוֹ יִשְׂרָאֵל, שֶׁהִתְעִיבוּ מַעֲשֵׂיהֶן יָתֵר מִכֻּלָּם? תִּלְמֹד לוֹמַר ״אֲשֶׁר יְשַׁבְתֶּם בָּהּ לֹא תַעֲשׂוּ״.
מְנַיִן שֶׁיְּשִׁיבָתָם שֶׁלְּיִשְׂרָאֵל גָּרְמָה לְכָל הַמַּעֲשִׂים הַלָּלוּ? תִּלְמֹד לוֹמַר ״אֲשֶׁר יְשַׁבְתֶּם בָּהּ לֹא תַעֲשׂוּ״.
מְנַיִן שֶׁלֹּא הָיְתָה אֻמָּה בָּאֻמּוֹת שֶׁהִתְעִיבוּ מַעֲשֵׂיהֶן יָתֵר מִן הַכְּנַעֲנִים? תִּלְמֹד לוֹמַר ״וּכְמַעֲשֵׂה אֶרֶץ כְּנַעַן… לֹא תַעֲשׂוּ״.
מְנַיִן לַדּוֹר הָאַחֲרוֹן שֶׁהִתְעִיבוּ מַעֲשֵׂיהֶן יָתֵר מִכֻּלָּם? תִּלְמֹד לוֹמַר ״וּכְמַעֲשֵׂה אֶרֶץ כְּנַעַן… לֹא תַעֲשׂוּ״.
מְנַיִן לַמָּקוֹם שֶׁבָּאוּ בוֹ יִשְׂרָאֵל וְכִבֵּשׁוּ, שֶׁהִתְעִיבוּ מַעֲשֵׂיהֶן יָתֵר מִכֻּלָּם? תִּלְמֹד לוֹמַר ״אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה לֹא תַעֲשׂוּ״.
מְנַיִן שֶׁבִּיאָתָן שֶׁלְּיִשְׂרָאֵל גָּרְמָה לְכָל הַמַּעֲשִׂים הַלָּלוּ? תִּלְמֹד לוֹמַר ״אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה לֹא תַעֲשׂוּ״.
[2] הרא"ם לפסוק ג':
ואותו מקום שישבו ישראל היא ארץ גושן. דאם לא כן אשר ישבתם בה למה לי אלא עכ״ל דהכי קאמר המצרים מקולקלים משאר האומות וארץ גושן שישראל היו יושבים בה מקולקלין יותר מהמצריים וכן שנינו בתורת כהנים:
מגיד שאותן עממין שכבשו ישראל מקולקלין יותר מכולן. אף ממעשה ארץ גושן וכ״ש ממעשה המצריים דאל״כ מאי וכמעשה ארץ כנען אלא עכ״ל שמעשה ארץ כנען מקולקלין יותר מכולם והכתוב הולך ומוסיף ארץ גושן מקולקלין יותר מהמצריים וארץ כנען מקולקלים יותר מארץ גושן:
[3] כך רואים למשל בפירושו על שמות כ"ג, ה', על הפסוק: עזוב תעזוב עמו: לומר לך דווקא שרוצה להיות עמך במלאכתו ורוצה להקים עמך אז אתה מחויב לסייע לו … ומכאן תשובה על מקצת עניים בני עמינו המטילים את עצמם על הצבור ואינן רוצים לעשות בשום מלאכה אף אם בידם לעשות באיזו מלאכה או איזו דבר אחר אשר בו יכולין להביא שבר רעבון ביתם, וקוראים תגר אם אין נותנים להם די מחסורם כי דבר זה לא צווה ה׳.
[4] העוון השני הוא מאיסת ארץ כנען, וניסוחו של הרב מדויק באומרו: ומהו המעשה? אשר אני מביא אתכם שמה! חוסר רצונם של בני ישראל ללכת לארץ כנען הביא את הקב"ה להביא אותם בעצמו ועל כורחם – וזהו גם עוונם: עצם הצורך של הקב"ה לקחת אותם בעל כורחם הוא עוונם. תיקונו של עוון זה הוא כדברי הרב: …אלא תלכו לרצונכם אל המקום אשר אמר האלהים כי זה הוא המוכן לשמירת כל משפטי ה׳ וחקותיו משמע על העם לשאוף ולהגיע לארץ ישראל משום שהיא המקום שבו ניתן לשמור ולקיים את התורה.
מוטי מלכא
נשוי לעדי ואב לארבעה, ומתגורר כיום בבית שמש. בעבר עסק בחינוך בעיקר במסגרות לנוער בסיכון. כיום הבעלים של 'הרמן הדפסות'.