חיו מן האנשים ההם
התורה מספרת על עונשם של המרגלים שחטאו שהם נענשו במגיפה. ביחס לכלב ויהושע מדגישה התורה שהם נותרו בחיים, למה נוספת הדגשה זו אם ברור שלא חטאו?
התורה מספרת על עונשם של המרגלים שחטאו שהם נענשו במגיפה. ביחס לכלב ויהושע מדגישה התורה שהם נותרו בחיים, למה נוספת הדגשה זו אם ברור שלא חטאו?
הדבר החשוב ביותר שמנהיג יכול לתת לאנשים הוא חזון, תמונת מבט של עולם טוב יותר המצפה לנו בעתיד. היכולת לצייר תמונה כזו איננה קלה.
מדוע נשלחו המרגלים ומי בכלל רצה בשליחות זו? חטאם של המרגלים מעורר שאלות אלו, וננסה לעמוד על הסיבות לשליחתם והאם חטאם היה קשור בסיבות אלו?
פרשת הנסכים והמצוות שבאות לאחריה נפתחת במילים: כי תבואו אל הארץ, נעיין בדברי חכמים ובדברי הבכור שור המסבירים את פשר הסמיכות.
בפרשת שלח לך, כאשר משה שולח את המרגלים, הוא משנה את שמו של יהושע על מנת להצילו מעצתם, אך מדוע כלב בן יפונה לא היה צריך לשמירה זו?
מדוע נסמכה פרשת המרגלים לחטא מרים? חכמים למדו שיש ללמוד מוסר מסמיכות האירועים ובעל הכלי יקר מוסיף גם רמז חינוכי הנלמד מסמיכות זו.
מה הביא את יהושע בן נון ואת כלב לעמוד על האמת ולהתנגד לשאר המרגלים? לעמוד מנגד ולזכות בכניסה לארץ ישראל, ומהיכן הכוחות האדירים הללו?
איך עשרת המרגלים מגיעים למצב שבו הם לא רק מקטינים את עצמם, אלא גם מפרשים את תפיסת האחר אותם בקטנות שכזו ובחוסר אמונה?
פרשת שלח-לך היא אולי הפרשה המובהקת ביותר שמראה לנו מה קורה כאשר לא מפנימים אירועים וממשיכים כרגיל לאירוע הבא.
אחד האירועים המתוארים בהקשר לשליחת המרגלים הוא שינוי שמו של יהושע בין נון, והמפרשים שואלים האם בכלל עניין זה התרחש כאן ומדוע הוא מוזכר כאן?
חטא המרגלים מעורר שאלות רבות, ובמיוחד: מה היה חטאם של המרגלים? ומדוע נענשו בני ישראל בעונש כל כך חמור- ארבעים שנות נדודים במדבר?
פרשת שלח לך היא הרביעית מבין פרשות השבוע של ספר במדבר. הפרשה עוסקת בעיקרה בחטא המרגלים: החל בבחירת המרגלים, תיאור השליחות, הוצאת דיבת הארץ על ידי המרגלים ותגובת העם לדבריהם וכמובן עונשם של בני ישראל בעקבות חטא המרגלים.
לאחר העונש מתארת התורה תגובה כפולה אליו- מצד אחד המרגלים עצמם שממשיכים בהפצת דבריהם ונענשים על כך במיתה, ומצד שני העם שמתעורר ומכיר בחטאו ולכן מנסה לבטל את הטעות על ידי פעולה אקטיבית והוא מנסה לעלות בכל זאת אל הארץ- ניסיון שסופו כישלון.
בנוסף מצווה הקב"ה בפרשת שלח לך על שלוש מצוות, וכך מונה אותן בעל ספר החינוך:
פרק י"ג בפרשה מתאר את שליחת המרגלים לארץ כנען, מסעם בארץ וחזרתם אל מחנה ישראל. עם חזרתם אל המחנה המרגלים מודיעים למשה שהארץ קשה מדי לכיבוש, ולאחר מכן ממשיכים ומוציאים את דיבת הארץ.
.
בעקבות דברי המרגלים, העם קם בטענות כלפי משה ואהרון, ושואלים: מדוע הוציא הקב"ה אותנו ממצרים? כלב בן יפונה, יהושע בן נון ומשה ואהרון מנסים לשכנע את העם שלא למרוד בה', אך ללא הצלחה – העם מנסה לרגום אותם באבנים.
הקב"ה רוצה להשמיד את העם, אך משה מבקש עליהם רחמים, ובסופו של דבר הקב"ה גוזר על כל דור יוצאי מצרים למות במדבר ולא להיכנס לארץ ישראל, כולם מלבד כלב בן יפונה ויהושע בן נון. שאר המרגלים המשיכו לנסות להתסיס את העם ומתו במגפה.
בבוקר שלמחרת בני ישראל מנסים לתקן את החטא ולעלות לכבוש את הארץ, אך העמלקים והכנענים מנצחים אותם.
פרשת הנסכים:
ברוך ה' לעולם אמן ואמן.
מדוע חטאו המרגלים והאם חטא זה היה מתוכנן?
מה בעצם היה החטא (שהרי ביקשו מהם להביא את רשמיהם מהארץ – ואת זה הם עשו)?
מדוע אפשר הקב"ה למשה לשלוח את המרגלים?
מדוע שונה שמו של יהושע? (על שאלה זו ניתן לקרא כאן)
מה מלמדת הקלות שבה בני ישראל טוענים כלפי משה: וְלָמָה יְהֹוָה מֵבִיא אֹתָנוּ אֶל הָאָרֶץ הַזֹּאת?
מיד לאחר סיפור המרגלים מצווה התורה על מצוות הפרשת חלה- מה פשר סמיכות הפרשיות?
האם יש קשר בין מצוות הציצית וחטא המרגלים?