אות ענף השקד
אחרי כל כך הרבה מופתים וניסים כולל מופת שלא היה כמותו כמו פתיחת האדמה את פיה, לשם מה נדרש מופת נוסף לבני ישראל בדמות מטה פורח?
אחרי כל כך הרבה מופתים וניסים כולל מופת שלא היה כמותו כמו פתיחת האדמה את פיה, לשם מה נדרש מופת נוסף לבני ישראל בדמות מטה פורח?
הרב יהודה עמיטל, אשר כיהן כראש ישיבת 'הר עציון', היה מפתיע את תלמידיו כשהיה אומר להם שהוא אוהב כבוד. בדרך כלל, רבנים נתפסים בעיני תלמידיהם
התורה בפרשת קרח מתארת את חטאם של קרח ועדתו ואת עונשם. בעוד שלגבי דתן ואבירם ניתן להבין שנענשו בשל מעשיהם, קשה שלא לשאול: במה חטאו הילדים?
על מנת להתמודד עם טענותיהם של בני ישראל לאחר מות קרח ועדתו, עושה הקב"ה נס ומפריח ממטה אהרן שקד. בעל הכלי יקר מתייחס למה שניתן ללמוד מנס זה.
בעלי המדרש מסבירים את שורש מעשי קרח בטענתו על מינוי אליצפן לנשיא משפחת בני קהת. כאשר בוחנים את הטענה נראה שיש בה צדק, אם כן למה נענש?
במרכזה של פרשת קרח עומדת המחלוקת הידועה שהוביל קרח. כולם זוכרים את קרח, אבל יש ששוכחים שבפרשה זו יש עוד שני "כוכבים" המופיעים בה- דתן ואבירם.
חכמים ראו בקרח איש מדון ומריבה. הרב משאש מסביר עד כמה חמורה המחלקות והגאווה- במיוחד לאלו הרוצים למלא תפקידי שררה על הציבור.
לאחר ששמע משה את תלונות קרח ועדתו, נראה היה שהוא צריך לטפל בכך מיד. אבל משה בחר שלא. הוא דוחה זאת לבוקר. ועולה השאלה- מדוע?
בני קרח בחרו לברוח מהשנאה, אף שהיה זה נגד הצעד של אביהם. בני קרח לא פחדו מהאמת, וברגע שהבינו שבסיס המחלוקת הוא שנאה, הם הרהורי תשובה וברחו.
האם יש מוקדם ומאוחר בתורה? הפרשנים דנים בשאלה זו ביחס למועד מעשה קרח ועדתו. נעיין בדבריהם ונראה כיצד זמן המעשה מסביר את הגורם לחטא קרח.
בפרשת קרח אנו שומעים על אירוע חמור הקורה במדבר – מרידה במנהיגותו של משה. קרח אוסף סביבו קבוצת תומכים: הוא, הלווים, דתן ואבירם משבט ראובן
וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן יִצְהָר בֶּן קְהָת בֶּן לֵוִי וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב וְאוֹן בֶּן פֶּלֶת בְּנֵי רְאוּבֵן: וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם
הפרשה היא פרשת השבוע החמישית בספר במדבר. עיקר הפרשה הוא המחלוקת של קרח ועדתו על משה ואהרון, מחלוקת שלא הייתה אחידה בטענותיה משום שעדת קורח עצמו לא הייתה קבוצה אחת אלא הורכבה מכמה סיעות שהיו מחולקות בטיעוניהם. יתר על כך- היו בעדת קרח טיעונים מנוגדים משום שכל סיעה לא טענה רק כלפי משה ואהרון אלא גם כנגד שאר הסיעות שהרכיבו את עדת קרח.
התורה והפרשנים מספרים לנו מי היו אלו שהרכיבו את עדת קרח:
על טיעוניה של כל סיעה ניתן לקרא במאמר הבא.
הפרק כולו עוסק במחלוקת קרח ועדתו, החל בתיאור הקבוצות החולקות, טענותיהם והמענה של הקב"ה.
המענה מתחלק לשני חלקים: לטענת קרח ומאתיים וחמישים הנשיאים- עונה הקב"ה בכך שמעמיד אותם מול אהרון עם מחתותיהם מלאות בקטורת, וכוונת המעשה הוא להוכיח שהקב"ה בחר באהרון לשרתו בקודש.
מענה שני הוא כלפי דתן ואבירם שערערו על מנהיגותו של משה ובחירת הקב"ה בו, והתגובה למעשיהם היא בליעתם באדמה.
הפרק עוסק לא בקרח עצמו אלא במה שגרמה המחלוקת ועונשה:
כהמשך לבחירה באהרן לשרת בקודש, ובהקשר למינוי הלויים, התורה מצווה על מצוות הקשורות במשכן, בכהנים ובלויים:
ברוך ה' לעולם אמן ואמן.
בפרשת בהעלותך אנו קוראים על הקדשת הלויים, ובסיומה של הפרשיה מספרת התורה:
וַיַּעַשׂ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן וְכׇל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לַלְוִיִּם כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּה יְהֹוָה אֶת מֹשֶׁה לַלְוִיִּם כֵּן עָשׂוּ לָהֶם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
מפסוק זה עולה שהעברת התפקיד מהבכורות ללויים נעשתה ללא טענות מצד בני ישראל, אולם פרשת קרח מלמדת אחרת, ולא רק זאת אלא אנו שומעים על טענות נוספות מצד גורמים שונים בעם ביחס לסמכותם של משה ואהרון. עניין זה מעלה שאלות לא מעטות:
קודם כל- מתי בכלל התרחשה פרשת קרח?
מה היו הטענות של כל סיעה בעדת קרח?
מדוע מוצגת המחלוקת כמחלוקת מול משה ואהרון ולא כמחלוקת על הקב"ה שבחר בהם?
האם אפשר ללמוד לגבי צורת ההנהגה של הקב"ה את עם ישראל במדבר- האם הנהגתו הייתה גלויה לעם או שנעשתה רק דרך משה (מה שהביא את הטענות כלפיו)?
האם טענות קרח וסיעתו היו לגיטימיות? ואם כן- מדוע נענשו?
מדוע יש הבדל בין עונשם של קרח, דתן ואביהו ובין עונשם של 250 הנשיאים?
מה ניתן ללמוד מאירוע זה לעתיד?
וכמובן שניתן להעלות שאלות רבות ונוספות…